نسل پنجم شبکه موبایل، سلامتی فدای سرعت

دسترسی سریع‌ به اطلاعات با نسل پنجم شبکه تلفن همراه دیگر یک رویا نیست، اما به چه قیمت؟

در خبرها داشتیم که استارت نسل پنجم شبکه تلفن همراه یا همان 5G در ایران، از جزیره کیش زده خواهد شد. این در حالی است که هنوز بحث‌ها در خصوص عوارض جانبی استفاده از سیستم فوق و خطرات آن برای سلامت انسان‌ها موضوع روز محافل علمی جهان بوده و بسیاری از پژوهشگران اذعان داشته‌اند نمی‌توانند به ضرس قاطع از بی‌خطر بودن سیستم 5G برای انسان‌ها سخن به میان بیاورند.

این میان سوالی که در ابتدا پیش می‌آید این است که اصلاً سیستم 5G چیست؟ نسل پنجم شبکه تلفن همراه موسوم به 5G را یک تحول بزرگ در صنعت ارتباطات از راه دور برشمرده‌اند. به گزارش یورونیوز، این فناوری، دسترسی سریع‌تر به محتوا و امکان گردش میلیاردها داده را فراهم می‌کند. 5G حتی امکان استفاده از فناوری‌هایی بسیار نوین در عرصه اتومبیل‌های خودکار، کارخانه‌های خودکار، انجام جراحی از راه دور و استفاده از ربات‌های هوشمند را نیز فراهم می‌آورد.

سیستم 5G از باند فرکانس بالاتری در مقایسه با تلفن‌های همراه کنونی استفاده می‌کند. باند فرکانسی که از 3/5 گیگاهرتز آغاز شده و در نهایت به ورای ۲۶ گیگاهرتز می‌رسد که همین سرآغاز مشکل است! چرا؟ چون هرچه فرکانس بالاتر باشد، دامنه امواج کوتاه‌تر می‌شود و برای افزایش کارآمدی باید تعداد آنتن‌ها را افزایش داد که همین موضوع به نگرانی‌ها دامن زده است.

امواج زندگی‌ بخش یا مرگ‌ آفرین

تعداد فناوری‌هایی که با امواج رادیویی کار می‌کنند فراوانند. ابزارهایی چون تلویزیون، تلفن همراه، رادیو و شبکه WiFi بخشی از این فناوری‌ها هستند. همین موضوع نگرانی‌هایی را در بین کارشناسان و متخصصان سازمان جهانی بهداشت به وجود آورده است. خصوصاً که برخی مطالعات اشاره به این دارند استفاده طولانی مدت از برخی از این فناوری‌های نوین ارتباطی از جمله استفاده زیاد و طولانی مدت از تلفن‌های همراه، خطر ابتلا به تومور مغزی را افزایش می‌دهد.

شاید درست به همین دلیل بود که آژانس Circ وابسته به سازمان جهانی بهداشت در سال ۲۰۱۱ میلادی امواج رادیویی را در فهرست عوامل «احتمالاً سرطان‌زا» برای انسان قرار داد و پیشنهاد کرد که کاربران تلفن‌های همراه از «هندز فری» استفاده کنند.

آژانس فرانسوی Anses نیز در گزارش سال ۲۰۱۶ میلادی خود اعلام کرد امواج تلفن‌های همراه، تبلت‌ها یا حتی اسباب بازی‌های مجهز به فناوری‌های مشابه، احتمالاً می‌توانند بر عملکرد مغز کودکان خصوصاً بخش حافظه تاثیر بگذارند. توصیه آژانس فوق این بود که زمان قرار گرفتن در معرض این امواج محدود شود.

شبکه 5G یا مایکروفر انسانی

مهم‌ترین اثر بیولوژیکی قرار گرفتن در میدان‌های الکترومغناطیسیِ امواج رادیویی، از سوی سازمان بهداشت جهانی تاثیرات ناشی از ماهیت گرمایی آن اعلام شده است. یعنی همان چیزی که اساس فعالیت مایکروویوهاست و می‌تواند مثلاً بر خواب یا فشار خون انسان تاثیر بگذارد. این که آیا تجمع این آثار بیولوژیکی می‌تواند پیامدهای جدی برای سلامتی انسان داشته باشد یا خیر، موضوعی است که همچنان در حال بررسی است و هنوز پاسخی برای آن یافت نشده است.

نتیجه برخی پژوهش‌ها حکایت از آن دارد که در امواج رادیویی بالاتر از ۱۰ گیگاهرتز، امکان نفوذ انرژی الکترومغناطیسی به بدن انسان کاهش می‌یابد و این نوع انرژی عمدتا در سطح پوست متمرکز می‌شود. با این وجود پژوهشگران اذعان دارند که با رواج استفاده از «نسل پنجم شبکه تلفن همراه» میزان مواجهه انسان با یک نوع خاص از امواج (که هنوز آثار منفی آن تجزیه و تحلیل نشده) به شکل قابل ملاحظه‌ای افزایش می‌یابد.

ترس از عوارض منفی اجتماعی

منهای ماجرای تاثیرات امواج‌ها، سازمان‌های بین‌المللی فعال در امور بهداشت و سلامت انسان‌ها نگرانند که تکنولوژی 5G ما را به دنیایی خارج از کنترل پرتاب کند. دنیای خارج از کنترل یعنی جامعه‌ای که در آن همه چیز خیلی سریع پیش می‌رود، آدم‌هایی که بیش از همیشه به یکدیگر متصل هستند و چشمانی که بیش از هر زمانی به صفحه‌های نمایش زل زده‌اند. بررسی این موضوع نیز در دستور کار متخصصان آژانس Anses قرار دارد. پژوهشگران امیدوارند نتایج تحقیقات در این باره تا دو سال دیگر منتشر شوند.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.