هلال احمر اولویت من است

عضو جوانان هلال احمر خراسان جنوبی، مقام سوم مسابقات بین المللی تکواندو را از آن خود کرد

15 سالگی‌اش مصادف شد با حضور در تیم دادرس و تمرین‌های قبل از مسابقات دادرس. از 8 سالگی ورزش تکواندو را شروع کرده بود و قهرمانی استانی را در کارنامه خود داشت.
درست یک روز قبل از شروع مسابقات دادرس، هیأت تکواندو استان به «مرتضی صادق زارعی» اعلام کرد که باید در اردوهای تیم تکواندو استان حاضر شود؛ مسابقات کشوری تکواندو در راه بود.
از یک سو هفته‌ها تمرین تیمی برای مسابقات دادرس بود و از سوی دیگر ورزش حرفه‌ای که از کودکی آن را دنبال می‌کرد. مرتضی بر خلاف تمایل خانواده، شرکت در مسابقات طرح دادرس را انتخاب کرد تا ماه‌ها زحمت و تلاش دوستان و هم‌تیمی‌هایش را نادیده نگیرد.
او این روزها مقام سوم مسابقات بین المللی تکواندو را کسب کرده در حالی که هنوز هم هلال‌احمر و امدادرسانی در جمعیت را به فعالیت‌های دیگر زندگی‌اش ترجیح می‌دهد.

مرتضی صادق زارعی 18 سال دارد. تکواندو را از سال 91 آغاز کرده و درحال حاضر کمربند مشکی دان ۳ را دارد. شش مقام قهرمانی استان، مقام دوم در خراسان رضوی، دو مقام سومی استان و شرکت در مسابقات کشوری المپیاد استعدادهای برتر به میزبانی شهر بابلسر را در کارنامه ورزشی خود دارد.

او می‌گوید: «شروع علاقه و عضویت من در هلال‌احمر بعد از همان مسابقات دادرس شروع شد. در دوره‌های مختلف شرکت کردم تا امروز که به عنوان امدادگر داوطلب در جمعیت فعالیت می‌کنم. در این سال‌ها تجربه به من نشان داده که فعالیت در هلال‌احمر کاری است که باید با جان و دل انجام داد و عاشقش بود.

هر سال در دوره‌ها و آزمون‌های مختلف جمعیت افراد زیادی حضور پیدا می‌کنند، اما تعداد محدودی از آنها به‌صورت مستمر در جمعیت می‌مانند. سر و کار داشتن با حوادث مختلف و انسان‌هایی که زندگی آنها از این حوادث متاثر شده کار ساده‌ای نیست.

خیلی وقت‌ها امدادگران در صحنه حوادث از خانواده مصدومان و حادثه‌دیده‌ها کتک می‌خورند و مورد خشم آنها قرار می‌گیرند. در حوادثی که اغلب مردم دل حضور در آن و دیدن صحنه‌های متاثرکننده‌اش را ندارند، داوطلبانه حاضر می‌شوند تا کمک‌رسانی کنند. اینها به جز عشق و علاقه میسر نمی‌شود.»

علاقه به امداد

مقام سوم مسابقات بین‌المللی تکواندو را به تازگی از آن خود کرده. در سال‌های آشنایی‌اش با هلال‌احمر دوستان و همکلاسی‌های زیادی را راهی جمعیت کرده تا با کمک‌های اولیه و دوره‌های مقدماتی آشنا شوند؛

حالا تعدادی از همین دوستان از اعضای داوطلب جوانان یا امدادگران خراسان جنوبی هستند. از سیل 98 تا غربالگری‌های دوره کرونا و دیگر فعالیت‌های هلال‌احمر، همیشه در برنامه‌ها حضور دارد.

او می‌گوید: «از کودکی علاقه زیادی به امدادرسانی و کمک به افراد حادثه‌دیده داشتم. برای همین هم رشته علوم تجربی را برای ادامه تحصیل انتخاب کردم. ورزشکار بودن من در این راه کمک زیادی به من کرده است؛ امدادرسانی در حوادث به چابکی و توان بدنی نیاز دارد. بهترین پیشنهادی که به دوستانم می‌توانم داشته باشم این است که ورزش مستمر را در برنامه‌های خود داشته باشند.»

تمرین‌های ورزشی و مسابقات مختلف، گردش و سفرهای خانوادگی و موقعیت‌های بسیار دیگری را به یاد دارد که با آموخته‌هایش در هلال‌احمر، توانسته حوادث غیرقابل پیش‌بینی را مدیریت کند.

او می‌گوید: «با برادرم به کوهنوردی رفته بودیم. در مسیر برگشت، تقریبا به پایین کوه رسیده بودیم که پای برادرم پیچ خورد و نقش زمین شد. به کمک آنچه در هلال‌احمر آموخته بودم توانستم مسیر نسبتا زیادی او را با خودم به پایین کوه حمل و کمک کنم تا رسیدن به مرکز درمانی، در وضعیت مناسبی قرار بگیرد.

برادرم بعد از آن اتفاق، در کلاس‌های هلال‌احمر حاضر شد و در حال حاضر در آستانه گرفتن نشان امدادگر سومی قرار دارد.»

عملیات ویژه امدادگران در دره پالنگان

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.