سوپرمن را هم دگرباش کردند!

در ادامه سیل ویرانگر سلطه سنگین شخصیت‌های رنگین‌پوست و دگرباش بر سینما و جوایز سینمایی، قوی‌ترین ابرقهرمان تاریخ هم دگرباش شد

بعد از سلطه سنگین شخصیت‌های رنگین‌پوست و دگرباش بر سینمای سال‌های اخیر دنیا و استقبال عجیب فستیوال‌های سینمایی از فیلم‌هایی درباره این نوع کاراکترها؛ حالا به‌نظر می‌رسد که پای شخصیت‌های رنگین‌پوست و دگرباش به فیلم‌های ابرقهرمانی و کتاب‌های مصور هم باز شده است. اتفاقی که واکنش بسیاری از دوستداران فیلم‌های ابرقهرمانی را در روزهای اخیر موجب شده است.

سوپرمن متفاوت

یورونیوز و ایندیپندنت به نقل از شرکت کتاب‌های مصور «دی‌سی کامیکس» اعلام کردند که جدیدترین سوپرمن در مجموعه داستان‌های ابرقهرمانی یک دگرباش جنسی خواهد بود که در این داستان «هویت خود را پیدا می‌کند». سوپرمن داستان که جان کنت نام دارد، با شنلی که از پدرش کلارک می‌گیرد به نجات انسان‌ها می‌آید.

البته مسایل رنگین‌پوستان و دگرباشان تنها مسایلی نیستند که در سوپرمن جدید به پیروی از مد جدید سینمای جهان راه باز کرده‌اند. سوپرمن که همواره با مسائل مربوط به عدالت اجتماعی درگیر بوده، در این کتاب تازه که سری پنجم از مجموعه «سوپرمن؛ پسر کال-ال» است به اخراج پناهجویان نیز اعتراض می‌کند. تغییراتی که به گفته تام تیلور، نویسنده این مجموعه کتاب‌ها «باعث شده افراد بیشتری بتوانند با قوی‌ترین ابرقهرمان داستان‌های مصور همذات‌پنداری کنند.» تام تیلور می‌گوید: «سوپرمن همیشه نماد امیدواری، حقیقت و عدالت بوده. امروز نماینده چیزهای بیشتری نیز است. امروز، افراد بیشتری می‌توانند خودشان را در قدرتمندترین ابرقهرمانان کامیک ببینند…»

ابرقهرمانان متفاوت

در شرایطی که توجه رسانه‌ها و فستیوال‌ها و حتی اسکار به فیلم‌های زنانه و شخصیت‌های رنگین‌پوست و دگرباش واکنش‌های زیادی را موجب شده؛ دگرباشی شخصیت سوپرمن به اعتراضات موجود افزوده است. معترضین بر این باورند که این تغییرات و توجهات دستوری و سفارشی نمی‌تواند باعث توجه جهانی به این مسأله شده و جلوی فشارهای جوامع بر اقلیت‌های نژادی و جنسیتی را بگیرد. این در حالی است که مراکزی مانند شرکت کتاب‌های مصور «دی‌سی کامیکس» ادعا می‌کنند تنوع‌بخشی و عادی‌سازی دگرباشی می‌تواند از شدت و اندازه فشارهای وارده بر این شخصیت‌ها بکاهد.

سوپرمن البته تنها شخصیت دگرباش داستان‌های ابرقهرمانی جدید نیست. پیش‌تر در «آکوامن» نیز یک ابرقهرمان سیاهپوست دگرباش معرفی شده بود و البته در جدیدترین کتاب «بتمن» نیز شخصیت «رابین» یک دگرباش جنسی بود. هر دوی این آثار در چند ماه اخیر منتشر شده‌اند. شخصیت‌های «زن خفاشی»، «هارلی کویی» و «آلن اسکات»، «آیس‌من»، «آمریکا چاوز» یا «خانم آمریکا» و «نورث‌استار» از جمله شخصیت‌های دگرباش کامیک‌ها بوده‌اند.

این موضوع انتقادات و اعتراضات پرشمار و پردامنه‌ای را به‌وجود آورده است.

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.