اعلام عزای عمومی در لبنان

خطیب‌زاده: مردم و دولت لبنان از فتنه‌ها سربلند عبور خواهند کرد

سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به رویدادهای اخیر در لبنان تصریح کرد: «ایران بر این باور است که مردم، دولت و ارتش در کنار مقاومت لبنان با انسجام و وحدت خود، مانند همیشه از فتنه‌ها که ریشه در رژیم صهیونیستی دارد، با موفقیت و سربلندی عبور خواهد کرد.»

تجمع روز گذشته (پنجشنبه) مردم لبنان در اعتراض به دستور قاضی تحقیقات پرونده انفجار تابستان ۱۳۹۹ بندر بیروت مبنی بر بازداشت تعدادی از وزیران و نمایندگان این کشور به خشونت کشیده شد و بنا به اعلام رسانه‌ها این خشونت هفت کشته و ۶۰ زخمی به جا گذاشت.

نیروهای ارتش لبنان به مردمی که برای تجمع مقابل کاخ دادگستری در حرکت بودند، در منطقه الطیونه در بیروت حمله کردند که  شماری از معترضان کشته و زخمی شدند.

به گزارش الجزیره، اوایل روز پنجشنبه درگیری‌های مسلحانه‌ای که در آن از مسلسل‌های سبک و آرپی‌جی استفاده شد، در منطقه «الطیونه» رخ داد.

این درگیری در جریان تجمع طرفداران جنبش «حزب‌الله لبنان» و «جنبش أمل» علیه قاضی بیطار، بازپرس پرونده انفجار مهیب بندر بیروت و در اطراف مقر دادگستری و به ویژه منطقه طیونه صورت گرفت و به دنبال آن ارتش لبنان وارد عمل شده و از دستگیری ۹ نفر در ارتباط با درگیری‌هایی که در بیروت پایتخت رخ داد، خبر داد.

میشل عون: نمی‌گذاریم لبنان را گروگان بگیرند

میشل عون، رئیس‌جمهوری لبنان گفت: «بازگشت سلاح به زبان ارتباط بین طرف‌های لبنانی غیرقابل قبول است و هیچ‌کس مجاز نخواهد بود این کشور را به خاطر منافع خود گروگان بگیرد. همزمان نجیب میقاتی، نخست‌وزیر لبنان امروز جمعه را به یاد قربانیان درگیری‌ها در بیروت عزای عمومی اعلام کرد.» عون در یک سخنرانی تلویزیونی گفت که برای رسیدگی به آنچه اتفاق افتاده، با طرف‌های مربوطه تماس گرفته است و اجازه نمی‌هد کسی به خاطر منافع و حساب‌های شخصی این کشور را گروگان بگیرد.

او افزود: «تحقیقات آغاز شده و مسئولان این وقایع مورد بازخواست قرار خواهند گرفت.»

از سوی دیگر دفتر رسانه‌ای نجیب میقاتی امروز جمعه 15 اکتبر را عزای عمومی اعلام کرد.

طبق اعلام دفتر نخست‌وزیری همه ادارات، نهادهای دولتی، شهرداری‌ها و مدارس دولتی و خصوصی تعطیل خواهند بود.

خطیب‌زاده: مردم و دولت لبنان از فتنه‌ها سربلند عبور خواهند کرد

 «سعید خطیب‌زاده» با محکوم کردن و ابراز تاسف عمیق از آتش گشودن و تیراندازی به مردم بی‌گناه لبنان که در حال تظاهرات مسالمت‌آمیز بوده‌اند، تاکید کرد: «ضروری است دولت و مقامات لبنان نسبت به شناسایی و دستگیری عوامل این جنایت‌ها و فتنه‌انگیزی میان مردم لبنان اقدام عاجل کنند.»

او درباره وقایع تلخ لبنان گفت: «جمهوری اسلامی ایران ضمن تاکید بر اهمیت حفظ ثبات و آرامش لبنان، با دقت و از نزدیک تحولات لبنان را زیر نظر دارد و بر این باور است که مردم، دولت و ارتش در کنار مقاومت لبنان با انسجام و وحدت خود، مانند همیشه از فتنه‌ها و دسیسه‌هایی که ریشه در رژیم صهیونیستی دارد و توسط اربابان و عوامل این رژیم طراحی و اجرا می‌شود، با موفقیت و سربلندی عبور خواهند کرد.»

خطیب‌زاده با تسلیت به دولت و مردم لبنان، به ویژه خانواده‌های داغدار، برای جراحت‌دیدگان سلامت و شفای عاجل مسالت کرد.»

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.