حباب سکه لاغرتر شد

کاهش ۳۲۰هزار تومانی ارزش هر قطعه سکه در طول یک هفته

در هفته‌ای که گذشت، بازار علاوه بر رکود با کاهش سطح دادوستدها همراه بود؛ این درحالی بود که قیمت اونس جهانی افزایش و نرخ ارز کاهش داشت، اما به طور کلی قیمت سکه و طلا کاهش یافت.

علی‌رغم افزایش ۴۱ دلاری هر اونس جهانی طلا که آن را به بالاترین قیمت خود طی یک‌ماه گذشته رساند، قیمت‌ها (سکه و طلا) در بازار داخلی به سبب سیر نزولی نرخ ارز در داخل، روند کاهشی داشت؛ به گونه‌ای که هر قطعه سکه تمام ۳۲۰ هزار تومان نسبت به ابتدای هفته ریزش قیمت داشته است.

محمد کشتی‌آرای با اشاره به اینکه در این هفته قیمت اونس جهانی در طول هفته و به‌ویژه در روز چهارشنبه، سیر صعودی داشت و منجر به افزایش چشمگیر قیمت طلای جهانی و نقره در دو روز اخیر (چهارشنبه و پنجشنبه) شد؛ اظهار کرد: «این افزایش به طوری بود که قیمت هر اونس طلا به ۱۸۰۰ دلار رسید که بالاترین نرخ طی یک ماه گذشته است و به طور متوسط افزایش ۴۱ دلاری قیمت اونس جهانی را در این هفته رقم زد. اما از سوی دیگر نرخ ارز در طول هفته با روند نزولی پیش رفت که تا روز چهارشنبه و پنجشنبه هم ادامه داشت.»

هر زمان که قیمت‌ها رو به کاهش هستند، رکود در بازار سکه و طلا ایجاد می‌شود و هر زمان که قیمت‌ها سیر صعودی دارند، نوعی هیجان کاذب و انگیزه سرمایه‌گذاری شکل می‌گیرد که حباب را بزرگ‌تر می‌کند

نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران ادامه داد: «اما روز گذشته (پنجشنبه) مجداد نرخ ارز با کمی افزایش همراه شد که ناشی از افزایش تقاضا در بازار برای خرید ارز بود. در مجموع در هفته‌ای که گذشت، بازار علاوه بر رکود با کاهش سطح دادوستدها همراه بود؛ این درحالی بود که قیمت اونس جهانی افزایش و نرخ ارز کاهش داشت، اما به طور کلی قیمت سکه و طلا کاهش یافت.»

کاهش ۳۲۰هزار تومانی ارزش هر قطعه سکه در طول یک هفته

او در رابطه با آخرین قیمت‌ سکه و طلا در پایان هفته و تغییرات آن نسبت به روزهای ابتدایی هفته گفت: «هر قطعه سکه تمام طرح جدید با حدود ۳۲۰هزار تومان کاهش نسبت به ابتدای هفته به ۱۱میلیون و ۵۷۰هزار تومان رسیده و همچنین هر قطعه سکه تمام طرح قدیم با ۲۰۰هزار تومان کاهش به ۱۱میلیون و ۳۰۰هزار تومان در آخرین معاملات روز گذشته رسیده است. در پایان هفته هر قطعه نیم‌سکه و ربع‌سکه هر یک با ریزش ۹۰هزار تومانی به ترتیب نیم‌سکه 6میلیون تومان و ربع سکه 3میلیون و ۵۰۰هزار تومان تعیین قیمت شده‌اند. سکه‌های یک گرمی نیز در این هفته ۵۰هزار تومان ارزان‌تر شده و در پایان هفته 2میلیون و ۲۰۰هزار تومان قیمت دارند.

نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران تصریح کرد: «با توجه به کاهش سطح دادوستدها و همچنین ادامه رکود در بازار به سبب کاهش قیمت‌ها، انگیزه و جاذبه خرید و سرمایه‌گذاری روی طلا، به شدت کاهش یافته است. بنابراین حباب سکه نیز در این هفته با کاهش مواجه شد. بر این اساس حباب سکه با ۸۰هزار تومان کاهش طی این هفته در آخرین معاملات به ۳۴۰هزار تومان رسید. به‌نوعی هر زمان که قیمت‌ها رو به کاهش هستند، رکود در بازار سکه و طلا ایجاد می‌شود و هر زمان که قیمت‌ها سیر صعودی دارند، نوعی هیجان کاذب و انگیزه سرمایه‌گذاری شکل می‌گیرد که حباب را بزرگ‌تر می‌کند.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.