امدادرسانی به سبک قلعه‌رئیسی‌ها

نزدیک‌ترین شعبه هلال‌احمر با قلعه‌رئیسی بیش از 100 کیلومتر فاصله دارد و همین موضوع اهمیت خانه هلال را گوشزد می‌کند

کمتر از دو سال از راه‌اندازی خانه هلال «قلعه رئیسی» در شهرستان کهگیلویه می‌گذرد؛ شعبه کوچکی از هلال‌احمر که به کمک یکی از اعضای فعال هلال‌احمر استان کهگیلویه‌وبویراحمد راه‌اندازی شده است. نزدیک‌ترین شعبه هلال‌احمر با قلعه رئیسی بیش از 100 کیلومتر فاصله دارد و همین موضوع اهمیت این خانه هلال و فعالیت‌های آن را در حوادث مختلف گوشزد می‌کند. اندر حکایت اهمیت فعالیت‌های این خانه هلال روستایی همین بس که بسیاری از حوادث رخ داده در قلعه رئیسی به کمک افراد آموزش‌دیده خانه هلال امدادرسانی می‌شوند.
خانه هلال روستای قلعه رئیسی هفته گذشته عنوان خانه هلال برتر استان کهگیلویه‌وبویراحمد را از آن خود کرده است.

خانه هلال با همت یکی از «عشق هلال‌احمری‌»های قلعه رئیسی دایر شد؛ «ابراهیم ثمینیان‌پور»، جوان 34 ساله‌ ساکن روستا. ماجرا از وقتی شروع شد که یک کاروان سلامت از شهرستان کهگیلویه راهی این روستا شده بود تا به مردم خدمات رایگان پزشکی و بهداشتی بدهد.

مواجهه ابراهیم ثمینیان با این کاروان همانا و علاقه‌مندشدن او به برنامه‌های داوطلبانه و بشردوستانه همان. سال 89 بود و ابراهیم از همان زمان به عضویت هلال‌احمر درآمد و دوره‌های مختلف را پشت سر گذاشت.

او یک سالی هم هست که دبیری کانون روستایی «دره سوره» قلعه رئیسی را بر عهده دارد. او که عنوان «دبیر برتر» کشور را هم به خود اختصاص داده، می‌گوید: «سال‌هاست با هلال‌احمر در زمینه‌های مختلف همکاری و فعالیت‌های داوطلبانه مختلفی را دنبال می‌کنم.

از طرفی می‌دیدم که حضور خانه هلال در قلعه رئیسی چقدر می‌تواند برای مردم این منطقه و حتی مسافران شهرستان مفید باشد. برای همین پیشنهاد راه‌اندازی خانه هلال قلعه رئیسی را دادم و از آن استقبال شد. در حال حاضر 360 نفر از جمعیت 2هزار نفری روستا عضو این خانه هلال هستند و دوره‌های مختلف آموزشی را از سر گذرانده‌اند.»

 

استقبال از آموزش

برای آشنایی اهالی روستا و گروه‌های مختلف با هلال‌احمر، راهی مدارس و مساجد و مراکز مختلف می‌شود و تلاش می‌کند در هر خانه از قلعه رئیسی حداقل یک عضو خانواده آموزش‌های اولیه را دیده باشد.

او می‌گوید: «خانواده‌ها استقبال خوبی از آموزش‌های هلال‌احمر کرده‌ و افراد زیادی در اینجا دوره‌های مختلف را گذرانده‌اند. در هر طرح و برنامه‌ای که از سوی هلال‌احمر اعلام می‌شود، مردم حضوری فعال دارند.

در یکی دو سال گذشته در قلعه رئیسی کسی نیست که مواجهه‌ای با هلال‌احمر نداشته باشد یا حداقل با لباس اعضای جمعیت آشنا نشده باشد. ما در تمام مناسبت‌ها و برنامه‌های قلعه رئیسی حضور داریم و نهادها و اداره‌ها و ارگان‌های مختلف هم از این حضور و فعالیت داوطلبانه استقبال می‌کنند.»

یکی از مهم‌ترین رخدادهای قلعه رئیسی بعد از راه‌اندازی خانه هلال، انجام ماموریت‌ها و عملیات‌های مختلف امدادونجات توسط آموزش‌دیده‌های این روستاست

یکی از مهم‌ترین رخدادهای قلعه رئیسی بعد از راه‌اندازی خانه هلال، انجام ماموریت‌ها و عملیات‌های مختلف امدادونجات توسط آموزش‌دیده‌های این روستاست. ثمینیان‌پور می‌گوید: «اینجا منطقه‌ای کوهستانی است و علاوه‌بر سیل و شرایط جوی حادثه‌آفرین، حوادث جاده‌ای هم زیاد اتفاق می‌افتد.

در نزدیکی روستا پایگاه امداد جاده‌ای وجود ندارد تا در صورت وقوع حادثه به سرعت به اینجا بیایند. برای همین هم ما در یک سال گذشته در حوادث مختلفی که در اطراف روستا رخ داده از حضور اعضای آموزش‌دیده خانه هلال استفاده کرده‌ایم.»

حداقل یک تصادف جاده‌ای در هفته و بروز حوادث مختلفی از جمله سیلاب، آتش‌سوزی و … در اطراف قلعه رئیسی به وقوع می‌پیوندد که به کمک امدادگران آموزش‌دیده عملیات لازم انجام می‌شود.

ابراهیم از زلزله سی‌سخت می‌گوید و حضور داوطلبانه اعضای خانه هلال در آتش‌سوزی‌های زاگرس و …: «از سال گذشته بچه‌های خانه هلال در عملیات‌های مختلفی مثل آتش‌سوزی جنگل‌های زاگرس یا زلزله سی‌سخت و … حضور داشتند.

توزیع ماسک و شرکت در طرح‌های غربالگری و تب‌سنجی و … هم توسط این اعضای داوطلب انجام می‌شود.» ید طولایی در مشارکت در برنامه‌های مختلف هلال‌احمر دارد و در اجرای این طرح‌ها همکاری نهادهای مختلف را هم به کار می‌بندد.

 

کانون روستایی برتر

قلعه ‌رئیسی‌ها هلال‌احمر را با نام ابراهیم ثمینیان و فعالیت‌های داوطلبانه‌اش می‌شناسند. کم نیست تعداد  افرادی که پایشان در سال‌های گذشته با تشویق و تاکید او به جمعیت باز شده.

«مراد عدالت‌دوست» سرپرست امور جوانان استان کهگیلویه‌وبویراحمد می‌گوید: «وجود نیروهای آموزش‌دیده در هر روستا و شهرستانی برای ما غنیمت بزرگی است. مثلا در جریان سیل سال 98  در کهگیلویه‌وبویراحمد،‌ تا قبل از رسیدن نیروهای ارزیابی و امدادی به قلعه رئیسی، ابراهیم ثمینیان به تنهایی ارزیابی‌های لازم را انجام داده و به ما اطلاع‌رسانی کرده بود.

یا در زلزله سی‌سخت هم او و هم دیگر اعضای آموزش‌دیده خانه هلال حضوری فعال داشتند و هر کدام گوشه‌ای از کار را دست گرفته بودند. همین موضوع اهمیت دایر شدن خانه هلال در روستاها و شهرهای مختلف را نشان می‌دهد.»

از فعالیت‌های ثمینیان می‌گوید که با وجود شیوع کرونا در کشور و تعطیلی بسیاری از مردم و ماندن در خانه‌ها، حتی یک روز هم جمعیت را تنها نگذاشت؛

به مردم توصیه‌های بهداشتی لازم را ارایه می‌کرد و در توزیع اقلام بهداشتی و معیشتی و دیگر طرح‌های مربوط به کرونا حضوری فعال داشت: «مهم‌ترین سرمایه جمعیت هلال‌احمر انجام همین فعالیت‌های داوطلبانه آن هم در شرایط سخت و دشوار است. آموزش‌هایی که اعضای هلال‌احمر در دوره‌های مختلف می‌بینند در ابتدا برای خود و اطرافیان‌شان و بعد از آن برای مردم حادثه‌دیده بسیار کارساز و مفید است.»

کانون روستایی خانه هلال قلعه رئیسی امسال به عنوان کانون برتر استان کهگیلویه‌وبویراحمد انتخاب شده و به زودی ارزیابی کشوری این کانون و فعالیت‌های آن در بین کانون‌های برتر دیگر استان‌ها هم انجام می‌شود تا دیگر اعضای جمعیت هلال‌احمر در گوشه و کنار کشور هم با فعالیت‌های این کانون‌ها و خانه‌های هلال آشنا شوند.

افتتاح نخستین خانه هلال ویژه ناشنوایان

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.