کرونا و افزایش قیمت‌ها آمار گرسنگان ایران را بالا برد

افزایش خطر ناامنی غذایی در دهک‌های پایین درآمدی و تغذیه وجود دارد

مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت با اشاره به ۸ استان که در ناامنی غذایی قرار دارند، کرونا و تورم را از عوامل اصلی بروز ناامنی غذایی در ایران برشمرد و خواستار توجه و اقدامات سریع دولت شد

شهروند آنلاین: دکتر زهرا عبداللهی، مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت گفت: «در ایران تبعات اقتصادی ناشی از کرونا، خطر ناامنی غذایی را در مناطق محروم کشور به‌ویژه در اقشار کمتر برخوردار و دهک‌های درآمدی پایین‌تر افزایش داده است که پیامد آن افزایش سوءتغذیه و کمبود ریزمغذی‌ها در اقشار آسیب‌پذیر تغذیه‌ای خواهد بود.»

این مسئول افزود: «در کنار کاهش درآمدها، تورم و افزایش قیمت مواد غذایی و تحریم‌های ناجوانمردانه نیز دست‌به‌دست هم دادند تا احتمال ناامنی غذایی افزایش یابد. از طرفی اکنون در دو استان‌ کم‌برخوردار می‌بینیم که وضعیت نسبت به قبل از کرونا بدتر شده و شیوع سوءتغذیه کودکان به‌عنوان یکی از شاخص‌های غذایی بیشتر شده که هشداری است که اگر به‌موقع اقدامات مداخله‌ای نداشته باشیم، ممکن است این مشکلات بیشتر شود.»

برنامه مداخله‌ای برای ۸ استانِ دارای ناامنی غذایی

این مسئول گفت: «برای ۸ استان دارای ناامنی غذایی برنامه مداخله‌ای به اسم «باغ» ( بسته امنیت غذایی) اجرا می‌شود. این بسته با کمک بخش‌های ذی‌ربط طراحی شده است و در یک منطقه با محوریت استانداری و فرمانداری یک شهرستان اجرا شده و قرار است در اولین جلسه شورای‌عالی امنیت غذایی که به‌زودی برگزار می‌شود برای تعمیم این طرح به کل استان ناامن غذایی اقدام شود. این بسته مداخله‌ای سه محور اصلی دارد که یکی آموزش اصول و فنون تغذیه است. محور دوم بر پروژه‌های درآمدزایی و اشتغال‌زایی در مناطق محروم تاکید دارد و تمرکز محور سوم نیز بر اقدامات توسعه‌ای منطقه است که ذی‌نفعان طرح باغ مانند جهاد کشاورزی، وزارت صمت، وزارت رفاه و… باید به آن ورود کنند.»

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت درباره استان‌های ناامن غذایی گفت: «استان‌های ناامن غذایی شامل سیستان‌وبلوچستان، کهگیلویه‌وبویراحمد، خوزستان، هرمزگان، ایلام، کرمان، خراسان جنوبی و بوشهر هستند که دولت باید به‌سرعت اقداماتی انجام دهد. به‌دلیل افزایش بی‌رویه قیمت موادغذایی، نظارت جدی برای کنترل قیمت مواد غذایی بسیار مهم است؛ زیرا بررسی‌های ما می‌گوید مصرف برخی اقلام غذایی مانند گوشت و مرغ، لبنیات و حتی میوه‌ها به‌دنبال افزایش قیمت تا حدود ۴۰ درصد کاهش یافته است و باید با قیمتی مناسب منابع پروتیینی در اختیار مردم باشد. یک راهکار، تخصیص یارانه به نهاده کشاورزی یا تولیدکننده است که در نهایت مواد غذایی ذکر شده با قیمت مناسب به‌دست مردم برسد.»

وضعیت کمبود ۴ ریزمغذی مهم در کشور

عبداللهی در خصوص وضعیت کمبود ریزمغذی‌ها نیز بیان کرد: «بر اساس آخرین مطالعات وزارت بهداشت در سال ۱۳۹۲ کمبود چهار ریزمغذی شایع‌تر است که شامل کمبود ویتامین D، ویتامین A، آهن و روی است. امسال درصورت تامین منابع این مطالعه را تکرار خواهیم کرد تا آخرین وضعیت کمبود ریزمغذی‌ها را متوجه شویم چون فکر می‌کنیم با توجه به توضیحات ذکر شده وضعیت این کمبودها بدتر شود.»

او در ادامه صحبت‌هایش به عوارض و مضرات چاقی نیز اشاره کرد و گفت: «الگوی غذایی نامناسب، مصرف بی‌رویه فست‌فودها، مصرف زیاد قند، نمک و چربی و همچنین مصرف کم سبزی و میوه و تحرک بدنی ناکافی از دلایل مهم اضافه وزن و چاقی و بیماری‌های غیرواگیر در کشور است. اضافه وزن و چاقی در کودکان و نوجوانان کشور روند افزایشی را طی می‌کند. چاقی شکمی در حدود ۲۰ درصد کودکان و نوجوانان هفت تا ۱۸ سال کشور گزارش شده است. این در حالی است که استمرار چاقی کودکی و نوجوانی در دوران بزرگسالی شانس ابتلا به بیماری‌های غیر واگیر را افزایش می‌دهد. از سوی دیگر حدود ۶۰ درصد افراد بالای ۱۸ سال کشور با اضافه وزن و چاقی مواجهند.»

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت تاکید کرد: «گرانی منابع اصلی غذایی پروتیینی و ریزمغذی‌ها، مردم و اقشار کم‌درآمد را به سمت مصرف بیشتر نان، برنج و نشاسته‌ای که ارزان‌تر و فاقد ارزش غذایی کافی است، سوق داده تا تنها شکم‌شان سیر شود و سیری سلولی برایشان اتفاق نمی‌افتد. در چنین شرایطی چاقی ناشی از فقر رخ می‌دهد که خود نوعی سوءتغذیه محسوب می‌شود. این در حالی است که کاهش تحرک مردم به‌دنبال کرونا عاملی مضاعف برای افزایش چاقی شده که خود عامل خطر ابتلا به دیابت، بیماری‌های قلبی و عروقی و سرطان است.»

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.