صداوسیما بزرگترین منبع نقض کپی‌رایت است

انتقاد تند آهنگساز سریال «قورباغه» از قانون‌شکنی صداوسیما و حقوق بر باد رفته هنرمندان، حتی در اخبار ۲۰:۳۰ و تبلیغات سیاسی

سازنده موسیقی سریال «قورباغه» در انتقاد از نقض گسترده کپی‌رایت در ایران به خبرگزاری ایسنا می‌گوید که «صداوسیما بزرگ‌ترین منبع زیر پا گذاشتن قوانین مالکیت معنوی در ایران است» و در این زمینه از تجربیات خودش نام می‌برد که در بخش خبری ۲۰:۳۰ و البته تبلیغات انتخاباتی مورد سوءاستفاده قرار گرفته‌اند.

بامداد افشار
بامداد افشار

ریشه قانون‌شکنی

بامداد افشار در زمینه تجربیاتش در استفاده غیرقانونی از آثارش، به موسیقی یکی از سریال‌هایش اشاره می‌کند که در یک دوره‌ای به حدی همه جا استفاده می‌شد که دیگر نمی‌شد جلویش را گرفت. سازنده موسیقی آثاری چون «مغزهای کوچک زنگ‌زده»، «اعترافات ذهن خطرناک من»، «قورباغه» و… که برای ساخت موسیقی متن فیلم «پوست» سیمرغ بلورین بهترین موسیقی متن دوره گذشته جشنواره فیلم فجر را نیز دریافت کرده؛ با اشاره به اینکه «ریشه و منبع اصلی زیر پا گذاشتن قوانین مالکیت معنوی یا همان کپی‌رایت در ایران صداوسیماست» به ایسنا می‌گوید: «مسأله کپی و استفاده غیرمجاز از آثار هنرمندان، برای بسیاری در شاخه‌های مختلف هنری پیش آمده است. البته این اتفاق در موسیقی که فراگیرتر است، بیشتر رخ می‌دهد و بارها شاهد بوده‌ایم که موسیقی آهنگسازان سر از جایی درمی‌آورد که خودشان خبری ندارند.»

کپی‌رایت در صداوسیما

آهنگساز سریال «قورباغه» درباره قانون‌شکنی‌های صداوسیما می‌گوید: «در تلویزیون یا رادیو بیشترین میزان خلاف کپی‌رایت را داریم که خیلی از آثار چه خارجی چه ایرانی، بدون اجازه صاحبان اثر پخش می‌شوند.

 سازنده موسیقی سریال «قورباغه: «صداوسیما بزرگ‌ترین منبع زیر پا گذاشتن قوانین مالکیت معنوی در ایران است.»

البته در رسانه‌های اینترنتی ایران نیز شاهد این رخداد هستیم؛ به گونه‌ای که بدون اینکه اقدام به خرید فیلم‌های خارجی و غیرایرانی کرده باشند، با زیر پا گذاشتن قوانین کپی‌رایت این آثار را دوبله کرده و با تغییر باند صوتی آنها را پخش می‌کنند.»

از نظر بامداد افشار «دلیل این امر خلأ سیستم کپی‌رایت توانا و مقتدر در ایران است. این مسأله باید به صورت ریشه‌ای حل شود و بسته به این نیست که خود هنرمندان چه اقدامی داشته باشند.»

تجارب شخصی

افشار خود تجریبات زیادی در زمینه استفاده غیرقانونی از آثارش دارد. او در این زمینه به مسائلی که برای موسیقی سریال «قورباغه» پیش آمد، اشاره می‌کند: «موسیقی یکی از سریال‌های نمایش خانگی پرطرفدار اخیر تا حد خیلی زیادی بدون اجازه من و تهیه‌کننده اثر که حقوق اثر متعلق به اوست، پخش شده بود. میزان استفاده غیرقانونی از موسیقی این سریال تا حدی زیاد بود که امکان رسیدگی به همه آنها وجود نداشت. موسیقی تیتراژ این سریال حتی در اخبار ۲۰:۳۰ هم رفته بود و زمانی روی تبلیغات انتخاباتی بود.»

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.