دومین صندلی مهم ورزش ایران سهم کیست؟

در فاصله 3 ماه مانده تا انتخابات کمیته ملی المپیک، گمانه‌زنی‌ها در خصوص رئیس آینده اوج گرفته است

به نظر می‌رسد بعد از انتخاب سیدحمید سجادی به عنوان وزیر ورزش، حالا همه نگا‌ه‌ها به صندلی ریاست کمیته ملی المپیک باشد.

کمیته ملی المپیک در حال حاضر اول بهمن را به عنوان زمان برگزاری مجمع انتخاباتی خود مدنظر قرار داده است و تا آن زمان باید ریاست فدراسیون‌هایی که عضو این مجمع هستند، تعیین تکلیف شود. برخی از فدراسیون‌ها اکنون بدون رئیس هستند و همچنان منتظرند که انتخابات‌شان برگزار شود. تعدادی دیگر از فدراسیون‌ها هم پیش از برگزاری انتخابات کمیته ملی المپیک دوره ریاست‌شان به پایان می‌رسد.

هر چند که طبق اساسنامه، در صورت غیبت رئیس، هیأت رئیسه فدراسیون می‌تواند یک عضو دیگر منتخب هیأت رئیسه فدراسیون را به عنوان نماینده در مجمع کمیته ملی المپیک معرفی کند، اما  هفت عضو هیأت اجرایی کمیته ملی المپیک از میان روسای فدراسیون‌هایی انتخاب می‌شوند که رشته‌هایشان در بازی‌های المپیک حضور دارند. نکته این است در میان این فدراسیون‌هایی که باید تا قبل از انتخابات کمیته تعیین تکلیف شوند، تعدادی رشته‌های مهم و المپیکی قرار دارند مانند تیراندازی، ژیمناستیک، شنا، تکواندو، بسکتبال و بوکس.

در میان این فدراسیون‌هایی که باید تا قبل از انتخابات کمیته تعیین تکلیف شوند، تعدادی رشته‌های مهم و المپیکی قرار دارند مانند تیراندازی، ژیمناستیک، شنا، تکواندو، بسکتبال و بوکس

بنابراین این انتظار هست که وزارت ورزش، ابتدا اساسنامه مشترک فدراسیون‌ها را که  ابهامات زیادی دارد، تعیین تکلیف کند و سپس انتخابات فدراسیون‌هایی را که بدون رئیس هستند، برگزار کند. در ادامه هم انتخابات بقیه فدراسیون‌ها سر موعد برگزار شود تا فدراسیونی برای انتخابات کمیته ملی المپیک بدون رئیس نباشد.

جدا از این موضوع به نظر می‌رسد از همین حالا نبرد بر سر تصاحب صندلی ریاست کمیته ملی المپیک که دومین صندلی مهم ورزش ایران در کنار وزارت ورزش به حساب می‌آید، آغاز شده است. سیدرضا صالحی امیری به عنوان یکی از افراد نزدیک به دولت قبلی توانست چهار سال قبل صندلی ریاست را در یک انتخابات انفرادی و بدون دردسر تصاحب کند. حالا اما با تغییر دولت و با توجه به ارتباط نه‌چندان صمیمی وزیر ورزش با صالحی‌امیری به نظر می‌رسد رئیس کمیته ملی المپیک باید به همین یک دوره ریاست بسنده کند. با شرایط فعلی بعید است صالحی‌امیری حتی برای انتخابات دوره جدید ثبت‌نام کند و احتمالا شاهد رقابت گزینه‌های جدیدی خواهیم بود.

از مدت‌ها قبل گفته می‌شد مهدی علی‌نژاد در نظر دارد در انتخابات کمیته ملی المپیک شرکت کند و حتی شائبه‌هایی وجود داشت که او در مدت حضورش در معاونت قهرمانی وزارت ورزش، انتخابات فدراسیون‌ها را مهندسی می‌کند تا افراد مدنظر او بعد از نشستن روی صندلی ریاست فدراسیون‌ها، در انتخابات کمیته ملی المپیک به او رأی بدهند. با این حال هم‌اکنون جایگاه علی‌نژاد در وزارت ورزش هم متزلزل است و مشخص نیست او با دیدن فضایی که در وزارت ورزش جدید شکل گرفته، همچنان روی تصمیم قبلی خود برای ورود به انتخابات هست یا خیر.

از گوشه و کنار اما نام گزینه‌های جدیدی هم به گوش می‌رسد که گفته می‌شود مدنظر وزارت ورزش هستند. مجید شایسته که به نوعی مدیر بالادستی سجادی در مجموعه ایرانمال بود و سابقه ریاست فدراسیون تنیس را هم دارد، جزو یکی از گزینه‌های جدی برای ورود به انتخابات ریاست کمیته ملی المپیک به شمار می‌رود. از سوی دیگر نام کیومرث هاشمی همان‌طور که برای تصدی وزارت ورزش خیلی جدی به گوش می‌رسید، حالا برای ورود به انتخابات ریاست کمیته هم شنیده می‌شود. هاشمی دقیقا قبل از صالحی‌امیری ریاست کمیته المپیک را برعهده داشت و بعید نیست بازهم برای تصاحب این صندلی وارد میدان شود.

به هر حال باید نشست و دید پروسه انتخابات کمیته ملی المپیک چطور پیش می‌رود و آیا گزینه‌ای خارج از گزینه‌های روی میز وارد میدان خواهد شد یا خیر.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.