جادههایی از ارمنستان به سمت گرجستان در دست کار است و پلی از ارمنستان به گرجستان نیز در حال تاسیس است که این پروژه توسط یک شرکت ایرانی انجام میشود که میتواند تاثیر بسزایی در سرعت ترانزیت خواهد داشت.
هرویک یاریجانیان در مورد بازگشایی راهها میان ارمنستان و آذربایجان و همچنین این ادعا که با این تصمیم نخجوان به آذربایجان متصل خواهد شد، گفت: «همه صحبتها در این مورد بسیار بلندمدت است و اینطور نیست که فردا جادهها را باز کنند و نخجوان به آذربایجان وصل شود، بلکه با پیششرطهایی قرار است جادهها بازگشایی شوند. اگر همه امور طبق روال حقوق بینالملل، ملتها و دولتها انجام شود، امکان اینکه جادهها باز شود و بتوانند از جادههای یکدیگر استفاده کنند، وجود دارد. همانطور که اگر دولت ترکیه بخواهد به افغانستان دسترسی داشته باشد، باید از ترانزیت ما بهره ببرد، آذربایجان هم میتواند از جادههای سرزمین ارمنستان استفاده کند.»
قبلا از مرز ارمنستان برای رسیدن به ایروان بین 8 تا 9 ساعت طول میکشید، اما این زمان با این بازگشاییها، حفر تونلها و … به حدود 4 ساعت میرسد
یاریجانیان با اشاره به سرعت بخشیدن این راهها به تجارت ایران تصریح کرد: «بازگشایی راهها به تجارت بین دو کشور کمک نیز خواهد کرد و دو کشور میتوانند تجارت خود را به صورت چالاکتر و چابکتر انجام دهند. سرمایهگذاریهای مشترک زیادی از طرف ایران و ارمنستان در حال انجام است و بعید است که چنین اتفاقات ابتدایی بر ارتباطات تجاری دو کشور سایه بیفکند.» رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ارمنستان گفت: «قبلا از مرز ارمنستان برای رسیدن به ایروان بین 8 تا 9 ساعت طول میکشید، اما این زمان با این بازگشاییها، حفر تونلها و … به حدود 4 ساعت میرسد، بنابراین بارهای ترانزیتی که از تهران به سمت ایروان میروند با کاهش زمان رفتوآمد قابل توجهی مواجه میشوند. علاوه بر این جادههایی از ارمنستان به سمت گرجستان در دست کار است و پلی از ارمنستان به گرجستان نیز در حال تاسیس است که این پروژه توسط یک شرکت ایرانی انجام میشود که میتواند تاثیر بسزایی در سرعت ترانزیت خواهد داشت.»او در مورد اینکه گفته میشود کریدوری در اختیار آذربایجان قرار خواهد گرفت، بیان کرد: «در یکی از بندهای معاهده بین ارمنستان و آذربایجان ابهام وجود دارد، ولی اینطور نیست که آذربایجان بتواند مرز ایران با ارمنستان را بگیرد. در روابط بینالمللی هم این تعریف نشده که کشوری بتواند در یک کشور دیگر کریدوری را برای خود بگیرد، ارمنستان نیز چنین کاری را نمیکند، چراکه مرز این کشور با آذربایجان و ترکیه بسته است و مسلما خود را در حالت جزیرهای قرار نمیدهد. به نظر میرسد که این حرفها برای سران آن کشورها مصرف داخلی دارد، بنابراین این اتفاق ممکن نیست که آذربایجان با کریدوری به نخجوان متصل شود. معنای این کریدور آن است که ارمنستان کنترل بخشی از کشور خود را در اختیار آذربایجان بگذارد، چنین چیزی امکانپذیر نیست.»
یاریجانیان افزود: «بنابراین آنچه اتفاق میافتد بازگشایی جادههاست که شبیه به رد شدن کامیونهای ترکیه از ایران برای رسیدن به افغانستان است؛ اجازه استفاده ترکیه از جادههای ایران برای رسیدن به افغانستان به معنای آن نیست که ما کریدوری در اختیار این کشور قرار دادهایم. در مورد آذربایجان و ارمنستان هم اینطور است که آذربایجان حق دارد که با رعایت شروطی استفاده کنند. در جنگ ایران و عراق، دولت عراق نمیتوانست از جادههای داخلی ایران استفاده کند، چراکه روابط دو کشور خصمانه بود، اما الان عراقیها میتوانند از جادههای ما استفاده کنند، اما اینطور نیست که عراق آن جادهها کنترل کند. اتفاقی که در ارمنستان رخ میدهد نیز مشابه همین است.»رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ارمنستان در پاسخ به سوالی در مورد سفر ایرانیان به ارمنستان برای واکسیناسیون گفت: «طبق قوانین وزارت بهداشت، کسانی که دوز اول واکسن کرونای خود را در خارج از کشور انجام دادند، باید دوز دوم خود را هم در همان کشور دریافت کنند، بنابراین کسانی که دوز اول خود را در ارمنستان تزریق کردند، برای دریافت دوز دوم واکسن خود به ارمنستان سفر و به شرط اقامت پنج روزه، دوز دوم واکسن خود را بدون مشکل و رایگان دریافت میکنند. برای دوز اول به ندرت سفر میشود، چراکه در کشور واکسن به میزان فراوان وجود دارد. آمار ایرانیانی که در این کشور واکسیناسیون رایگان انجام دادهاند، هنوز منتشر نشده چراکه ارمنستان تا زمانی که دوز دوم تزریق نشود، آماری را منتشر نمیکند، یعنی کسانی جزو آمار قرار میگیرند که دوز دوم واکسن خود را دریافت کرده باشند.»
لینک کوتاه:
https://shahrvandonline.ir/88279
کپی شد