«استاتین»ها سدِ راه کووید؟

کارشناسان درباره این خاصیت داروهای کاهنده کلسترول محتاط‌اند

تحقیقی جدید می‌گوید افرادی که از «استاتین»ها استفاده می‌کنند، احتمالا کمتر در معرض مرگ ناشی از کووید هستند. کارشناسان هشدار می‌دهند این یافته‌ها ثابت نمی‌کند که داروهای کاهش‌دهنده کلسترول می‌تواند میزان مرگ‌ومیر را کاهش دهد. محققان هشدار می‌دهند برای تعیین اینکه آیا رابطه علی وجود دارد یا خیر، به آزمایش‌های کنترل‌شده تصادفی نیاز است.

تحقیقات نشان می‌دهد میلیون‌ها نفر که از «استاتین»‌ها استفاده می‌کنند، ممکن است کمتر بر اثر کووید-19 بمیرند. کاهش‌دهندگان کلسترول از داروهای متداول در جهان است. این داروها همچنین التهاب در رگ‌های خونی را کاهش می‌دهند، که این سوال را پیش می‌کشد: این داروها ممکن است به بیماران مبتلا به کرونا کمک کنند؟

اکنون مطالعه‌ای بزرگ که در نشریه PLOS Medicine منتشر شده است، نشان می‌دهد استاتین‌ها تا حدودی از خطر مرگ بر اثر کووید-19 می‌کاهند. با این‌حال، کارشناسان در مورد نتایج احتیاط و تأکید کردند این یافته‌ها ثابت نمی‌کند که استاتین‌ها می‌توانند میزان مرگ‌ومیر را کاهش دهند.

این تحقیق تازه، رابطه بین این داروها و مرگ‌ومیر بر اثر کووید-19 را بررسی کرد. موسسه کارولینسکا در سوئد، 963هزار و 876  نفر از ساکنان استکهلم را که بالای 45 سال داشتند بین مارس تا نوامبر 2020 زیر نظر گرفت. نتایج بر اساس تجزیه‌وتحلیل داده‌ها درباره داروهای تجویزشده برای شرکت‌کنندگان، مراقبت‌های بهداشتی و ثبت علل مرگ بود.

ویکتور آلکویست، از بخش بهداشت عمومی جهانی در موسسه کارولینسکا، گفت: «در مجموع، یافته‌های ما از ادامه مصرف استاتین‌ها برای بیماری‌های قلبی-عروقی و سطوح بالای چربی خون به موازات توصیه‌های معمول در طول همه‌گیری کووید-19، پشتیبانی می‌کند.»

پروفسور تیم چیکو، از دانشگاه شفیلد،گفت: «کووید-19 ممکن است باعث عفونت‌ شدید ریه شود، اما باعث التهاب رگ‌های خونی هم می‌شود. از آنجا که استاتین‌ها التهاب رگ‌های خونی را کاهش می‌دهند، بحث‌های زیادی در این‌باره وجود دارد که آیا ممکن است برای بیماران کرونایی مفید باشند.

نیاز به آزمایش‌های بیشتر

محققان هشدار دادند برای تعیین اینکه آیا رابطه علی وجود دارد یا خیر، به آزمایش‌های کنترل‌شده  تصادفی نیاز است. محدودیت‌های این مطالعه شامل استفاده از داده‌های نسخه‌ تجویزشده بدون امکان بررسی چگونگی استفاده فرد از داروها و کنترل‌نکردن عوامل خطر مانند سیگارکشیدن و شاخص توده بدنی (BMI) بالاست.

پروفسور تیم چیکو، متخصص قلب و عروق از دانشگاه شفیلد، که در این مطالعه شرکت نداشت، گفت هنوز مشخص نیست چرا استاتین‌ها می‌توانند به بیماران کووید کمک کنند.

او گفت: «کووید-19 ممکن است باعث عفونت‌ شدید ریه شود، اما باعث التهاب رگ‌های خونی هم می‌شود. از آنجا که استاتین‌ها التهاب رگ‌های خونی را کاهش می‌دهند، بحث‌های زیادی در این‌باره وجود دارد که آیا ممکن است برای بیماران کرونایی مفید باشند. این مطالعه ثابت نمی‌کند که استاتین‌ها باعث کاهش مرگ‌ومیر در کووید- 19 می‌شود، اما سرنخ‌های مفیدی ارایه می‌دهد. مطالعه نتیجه‌گیری می‌کند احتمال مرگ افرادی که استاتین برایشان تجویز شده کمتر از دیگران است. با این‌حال، این ثابت نمی‌کند که استاتین‌ها، باعث کاهش میزان مرگ‌ومیر شدند. برای این کار نیاز به یک آزمایش کنترل‌شده تصادفی است.»

چیکو، بعد از اینکه داروهای دیگری که ابتدا امیدهایی برای کمک به بیماران کووید برانگیختند اما مفید از کار درنیامدند، مُصر است که در این‌باره باید محتاط بود.

او افزود: «مهم است که از این درس بگیریم و ارزیابی مناسبی در توصیف نتایج داشته باشیم. این نتایج به هیچ‌وجه استفاده از استاتین‌ها را برای درمان کووید-19 توجیه نمی‌کند. در حال حاضر، روش‌های موثری برای کاهش خطر مرگ بر اثر کووید- 19 داریم: فاصله‌گذاری اجتماعی، شستن دست‌ها، پوشیدن ماسک، واکسیناسیون و استفاده از تکنیک‌ها و داروها با شواهد خوب (مانند دگزامتازون) در افراد مبتلا به کرونای شدید.»

منبع: گاردین

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.