دور ریز میلیونی واکسن، همزمان با نیاز جهانی!

ایالات متحده میلیون‌ها دوز واکسن کووید-19 را دور می‌ریزد، در حالی که جهان به آن نیاز دارد

میلیون‌ها دوز واکسنی که در جهان به آن نیاز است، در آمریکا دور ریخته می‌شود. بر اساس تجزیه‌وتحلیل داده‌های مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری آمریکا (CDC)، حداقل 15 میلیون دوز واکسن بین ماه‌های مارس و سپتامبر در ایالات متحده دور ریخته شده است!

ایالات متحده میلیون‌ها دوز واکسن کووید-19 را دور می‌ریزد، حتی در وضعیتی که کمبود گریبانگیر بسیاری از نقاط جهان است.

بر اساس تجزیه‌وتحلیل داده‌های مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC)، حداقل 15 میلیون دوز واکسن بین ماه‌های مارس و سپتامبر در ایالات متحده دور ریخته شده است! بررسی دیگری هم نشان داده بود یک‌میلیون دوز در 10 ایالت بین دسامبر و جولای دور ریخته شده است.

ایالت‌ها به دور ریختن دوزهای بی‌استفاده واکسن کرونا ادامه می‌دهند. لوئیزیانا 224هزار دوز بی‌استفاده را دور ریخته است، در حالی که موج مرگبار چهارم ویروس دامنگیر این ایالت بود. برخی از این دوزها به‌دلیل باز و ناقص‌بودن ویال‌ها از دست رفت، اما تاریخ مصرف بیش از 20هزار دوز به‌راحتی منقضی شد.

گزارش می‌شود روزانه هزاران دوز در ایالت ویسکانسین هدر می‌رود. در آلاباما بیش از 65هزار دوز دور ریخته شده است؛ در ایالت تنسی تقریبا 200هزار دوز.

اما این خبر در حالی منتشر می‌شود که میلیون‌ها نفر در سراسر جهان منتظر اولین دوز واکسن خود هستند. فقط یک درصد از جمعیت‌های کشورهای کم‌درآمد تا ماه جولای نخستین دوز را دریافت کرده بودند؛ در مقایسه با بیش از نیمی از افرادی که در انگشت‌شمار کشورهای با درآمد بالا زندگی می‌کنند!

بسیاری از دوزها در داروخانه‌ها دور ریخته‌ شده است. در ماه می، دو داروخانه (از داروخانه‌های زنجیره‌ای) از بیشتر ایالت‌های آمریکا، مناطق کم‌سکنه و ترکیب آژانس‌های فدرال دوزهای بیشتری دور ریخته بودند، تقریبا سه‌چهارم دوزهای دور ریخته‌شده. در حال حاضر، حداقل 7.6 میلیون دوزِ دور ریخته‌شده مربوط به چهار داروخانه بزرگ است: Walgreens ، CVS، Walmart، Rite Aid.

دلایل بسیاری برای هدر رفتن واکسن‌ها وجو دارد: گاهی اوقات ویال تَرَک می‌خورد یا حاوی میزان کافی نیست. گاهی سرنگ‌ها نقص دارند، فریزرها خراب می‌شوند یا برق قطع می‌شود و …

بر اساس تجزیه‌وتحلیل داده‌های مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC)، حداقل 15 میلیون دوز واکسن بین ماه‌های مارس و سپتامبر در ایالات متحده دور ریخته شده است! گزارش می‌شود روزانه هزاران دوز در ایالت ویسکانسین هدر می‌رود. در آلاباما بیش از 65هزار دوز دور ریخته شده است؛ در ایالت تنسی تقریبا 200هزار دوز.

بر اساس تجزیه‌وتحلیل داده‌های مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC)، حداقل 15 میلیون دوز واکسن بین ماه‌های مارس و سپتامبر در ایالات متحده دور ریخته شده است! گزارش می‌شود روزانه هزاران دوز در ایالت ویسکانسین هدر می‌رود. در آلاباما بیش از 65هزار دوز دور ریخته شده است؛ در ایالت تنسی تقریبا 200هزار دوز.

تردید، گسترده‌تر از تصور اولیه!

اما از آنجا که واکسیناسیون در سراسر ایالات متحده  پس از اوج‌گیری در اواسط آوریل، کُند شده، در واقع، مسأله مهم این است که تاریخ مصرف واکسن‌ها، با توجه به تردید برای تزریق در ایالات متحده که گسترده‌تر از تصور اولیه است، به پایان می‌رسد.

به گزارش ان‌بی‌سی‌نیوز، قبل از ماه ژوئن، کمی بیش از 2 میلیون دوز هدر رفته بود. اما در طول تابستان، این ارقام 6 برابر شد، چرا که تاریخ مصرف دوزها منقضی و واکسیناسیون کُند شد.

دولت بایدن مُصر است از ذخایر واکسن آمریکا برای تزریق دوز تقویت‌کننده‌ استفاده کند و گاهی با آژانس‌های علمی بر سر اینکه چه کسانی به دوز سوم نیاز دارند، درگیر می‌شود.

مقامات همچنین با تولیدکنندگان واکسن همکاری می‌کنند تا تعداد دوزها را در هر ویال کاهش دهند.

با وجود نابرابری‌های جهانی در دسترسی به واکسن، به این سادگی هم نیست که ایالت‌ها واکسن‌های بی‌استفاده را اهدا کنند. دوزهایی را که قبلا در ایالت‌ها توزیع شده، نمی‌توان مجددا در سطح بین‌المللی توزیع کرد، به‌دلیل نگرانی‌های بروکراتیک و ایمنی درباره ذخیره و حفظ صحیح واکسن‌ها.

جو بایدن وعده داده است 70 درصد از مردم جهان در سال آینده واکسینه می‌شوند و متعهد شده چندین میلیون دوز به کشورها اهدا کند. اما در عین حال اکنون، بسیاری از کشورها در تلاشند تا به آسیب‌پذیرترین افراد و کسانی که در خط مقدم پاندمی کار می‌کنند، واکسن برسانند، در حالی که آمریکایی‌ها از تزریق آن خودداری می‌کنند!

دولت گفته است واکسن‌سازان باید تولید خود را برای رفع کمبودهای جهانی افزایش دهند. دیوید کسلر، مقام ارشد علمی دولت بایدن در مدیریت کووید-19، گفت: «مثلا، مدرنا (Moderna)، به‌عنوان یک شرکت، وقتی وارد تولید جهانی واکسن شده، باید فعالیتش را افزایش دهد.»

منبع: گاردین

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.