موضوعاتی که در وین به نتیجه نرسیده در بروکسل رایزنی می‌شود

خطیب‌زاده: هیچ وقت پیش شرطی را برای آمریکا تعیین نکرده ایم چون آمریکا عضو برجام نیست

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت و گوهای پنج‌شنبه باقری و انریکه مورا خوب و سازنده ارزیابی کرد و گفت: نکاتی که جمهوری اسلامی ایران باید به هماهنگ‌کننده گفت و گوها می‌گفت، منتقل گردید و توافق شد در چند روز آینده در بروکسل گفت وگوها ادامه یابد. سعید خطیب‌زاده در نشست خبری خود درباره اظهارات انریکه مورا معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا مبنی بر اینکه زمان بازگشت ایران به مذاکرات محدود است، گفت: گفت و گوهای پنج‌شنبه خوب و سازنده بود و نکاتی که جمهوری اسلامی ایران باید به هماهنگ‌کننده گفت و گوها می‌گفت، منتقل کرد و توافق شد در چند روز آینده در بروکسل گفت وگوها ادامه یابد.
وی اضافه کرد: این توافق دو سویه بود. قطعاً موضوعات، چالش‌ها و موانعی که در وین به نتیجه نرسیده باید مورد رایزنی قرار بگیرد. اجازه دهید در همان مسیری که گفت و گوها بین ایران و هماهنگ‌کننده گفت و گوهای ایران و جهان آغاز شد، ادامه یابد و مطمئنا آقای باقری اولین فرصت نظرات مدنظر را مطرح خواهد کرد. سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوالی در مورد اظهارات رئیس جمهور آذربایجان علیه ایران از جمله در مورد بحث قاچاق مواد مخدر گفت:‌ توصیه ما به برادرانمان در کشور آذربایجان این است که پیش از پرداختن به اظهارات رسانه‌ای اجازه بدهند که گفت‌وگوها بین مقامات دو کشور همچنان از کانال‌های دیپلماسی ادامه پیدا کند. آن‌ها از کانال‌های دیپلماسی پیام‌های خوب، سازنده و با نگاه برادرانه‌ای ارسال کرده‌اند و باید اجازه داد که این گفت‌وگوها از همین مسیر ادامه پیدا کند. نکات مهم سخنان وی چنین است

از برگزاری انتخابات در عراق استقبال کردیم و از این که در فرآیند تکاملی و مدنی تحولات در عراق شاهد همین انتخابات بودیم استقبال می‌کنیم و این اتفاق مبارکی است. البته آنچه در عراق اتفاق می‌افتد در سطح داخلی این کشور است و به مردم و احزاب این کشور مربوط می‌شود اما آنچه به ایران مربوط است این است که ما از انتخابات به عنوان یکی از قدم های تکامل در ساخت روابط دیپلماتیک در عرصه بین المللی استقبال می کنیم.

ادامه مذاکرات یک تصمیم قطعی است

ادامه مذاکرات با توجه به اظهارات رییس جمهوری و وزیر امور خارجه یک تصمیم قطعی است. آنچه الان در حال انجام است نشان دادن چالش‌های گفت و گوها در ۶ دوره اخیر است. آمریکا عضو برجام بوده و درخواست ما بازگشت بدون قید و شرط به تعهدات توافق است که آمریکا از آن خارج شد و رفع تحریم‌های ظالمانه و غیرقانونی و فراسرزمینی ضد جمهوری اسلامی ایران است.

ما هیچ وقت پیش شرطی را برای آمریکا حداقل تعیین نکردیم علتش این است که آمریکا عضو برجام نیست. تمام گفت و گوهایی که تا امروز صورت گرفته، برای اطمینان از بازگشت کامل، موثر و بدون قید و شرط ایالات متحده به تعهدات خود در ذیل قطعنامه ۲۲۳۱ و هم چنین تعهداتی است که در توافق برجام داشته

ما هیچ وقت پیش شرطی را برای آمریکا حداقل تعیین نکردیم علتش این است که آمریکا عضو برجام نیست. تمام گفت و گوهایی که تا امروز صورت گرفته، برای اطمینان از بازگشت کامل، موثر و بدون قید و شرط ایالات متحده به تعهدات خود در ذیل قطعنامه ۲۲۳۱ و هم چنین تعهداتی است که در توافق برجام داشته و به طور یک جانبه از آن خارج شده و تحریم‌های ظالمانه و غیرقانونی و فرا سرزمینی را بر ضد جمهوری اسلامی ایران اعمال کرده است.

هدف اصلی اطمینان از برداشته شدن تمامی تحریم‌ها و اخذ تضمین‌هایی است که هیچ کس دیگری در واشنگتن دنیا را دوباره به بازی و سخره نگیرد و این هدفی است که تنها از طریق گفت و گوهای عملگرا محقق می شود.

آنچه که آقای امیرعبداللهیان هم در چندین اظهارنظر گفتند این است که ایالات متحده می‌توانست به جای اینکه آنچه که ترامپ انجام داده بود را ادامه دهد، یک روند مجزایی را پیگیری کند اما این کار را نکرد و همان فشار حداکثری ترامپ را بر علیه ایران اعمال می‌کند. با کلام هم نیت ها روشن نمی شود این اقدام و عمل است که می‌توانست نشان بدهد که دولت آقای بایدن متفاوت از دولت ترامپ در قبال ایران است. در عمل آنچه که ما می‌بینیم تداوم بوده و تغییر.

نقطه‌ای که در دوره ششم گفت و گوها بر زمین بود نقطه اختلافی بود. دولت جدید می‌خواهد با آسیب‌شناسی از آنچه که اتفاق افتاده وارد شود.

دو فرایند داخلی در دولت جدید تعریف شد؛ یکی در خصوص اصل گفت و گوها و یکی در خصوص جزئیات گفت و گوها بوده است. در خصوص اصل گفت و گوها آقای رئیسی رییس جمهوری اعلام کردند که به نتیجه رسیدند و گفت و گوها ادامه پیدا خواهد کرد. در خصوص جزئیات، ابعاد، چالش‌ها و نقائص آن نظراتی وجود دارد که با خرد جمعی در حال جمع‌بندی هست. قطعاً بر اساس آن تصمیم‌گیری جدید به طرف مقابل اعلام خواهد شد و گفت و گوها ادامه پیدا خواهد کرد.

آنچه که مهم است انجام گفتگوهای صرف نیست مهم این است که وقتی گفتگوها آغاز می‌شود، وقتی تلف نشود.

تحریم‌های فراسرزمینی ایالات متحده به همه از جمله در اروپا و در حوزه یورو نشان داد که چگونه دلار تبدیل به سلاحی شده که گردن همه را می زند. لذا نظام های پولی و مالی دنیا به فکر این افتادند که خود را از نظام دلار مستقل بکنند. اینکه تا چه حدی این را توانستند اجرایی کنند برخی کشورها بیشتر و برخی هم وارد اتحادیه‌های مالی و پولی مستقل از دلار شدند

6 دور گفتگوهای وین نشان داد که اگر با یک آسیب شناسی درست وارد نشویم، چندین دوره دیگر هم گفت و گوها می‌تواند ادامه یابد بدون آنکه به نتیجه برسد و آنچه که در تهران و بروکسل انجام می شود می‌تواند کمک موثری در این راستا باشد.

 تحریم‌های فراسرزمینی ایالات متحده

امروز دلار تبدیل به یک سلاح و ابزار کشتار دسته جمعی پولی و مالی در نظام بین‌المللی شده که تمامی مناطق جغرافیایی و تمامی نظام‌های پولی و مالی را قربانی کرده است.

تحریم‌های فراسرزمینی ایالات متحده به همه از جمله در اروپا و در حوزه یورو نشان داد که چگونه دلار تبدیل به سلاحی شده که گردن همه را می زند. لذا نظام های پولی و مالی دنیا به فکر این افتادند که خود را از نظام دلار مستقل بکنند. اینکه تا چه حدی این را توانستند اجرایی کنند برخی کشورها بیشتر و برخی هم وارد اتحادیه‌های مالی و پولی مستقل از دلار شدند.

سیستم‌های بین المللی برای انتقال پیام‌های میان بانکی موضوع متفاوتی است که جزئیات از بانک مرکزی بپرسید اما این اراده وجود دارد که برخی کشورها با سیستم جداگانه‌ای به صورت پیام‌های داخل سیستمی ادامه دهند که البته ابعاد و خیلی جدی دارد. ما همه شوک خروج یک جانبه ترامپ از برجام را جذب کردیم که فکر می‌کردند این باعث فروپاشی نظام اقتصادی ایران خواهد شد در حالی که طبق گزارش‌ها  توسط نهادها و اندیشکده های بین المللی دنیا ایران نه تنها توانست این شوک را جذب کند بلکه امسال جی جی مثبت را تجربه خواهیم کرد.

ما همه شوک خروج یک جانبه ترامپ از برجام را جذب کردیم که فکر می‌کردند این باعث فروپاشی نظام اقتصادی ایران خواهد شد در حالی که طبق گزارش‌ها  توسط نهادها و اندیشکده های بین المللی دنیا ایران نه تنها توانست این شوک را جذب کند بلکه امسال جی جی مثبت را تجربه خواهیم کرد

وی خاطرنشان کرد: اقتصاد ایران تاب آورتر از این حرفهاست و آنها می‌دانند در اوج تحریم و کرونا، مراودات تجاری و اقتصادی ایران با دنیا برقرار است. مهم این است که منافع مردم تأمین شود اگر منافع مردم تامین شود به فرموده مقام معظم رهبری ثانیه و ساعتی تلف نخواهیم کرد. گفت و گوهای هدف محور را پیگیری خواهیم کرد و موارد توافق شده با انریکه مورا همین است.

آقای دکتر امیر عبداللهیان چه در روز اخذ رای اعتماد و چه بعد از آن با صراحت اعلام کردند که تمرکز خود را بر دیپلماسی اقتصادی، ارتباط با همسایه‌ها و ارتقای مفاهیم اصلی جدید در سیاست خارجی مثل سیاست خارجی متوازن یعنی توازن در موضوعات و توازن در مناطق جغرافیایی گذاشتند و گرایش هایی که به عنوان شرق یا برآمدن آسیا گفته می‌شود هم در همین چهارچوب مطرح شده است. آنچه در طی دو ماه گذشته از جلسات، ملاقات، تماس و گزارش‌های جلسات بیرون آمده همه موید این موضوع هست.

یکی از موضوعات سیاست خارجی ما حتماً رفع تحریم‌هاست. یکی از اولویت‌های اساسی دولت و نظام و دستگاه دیپلماسی رفع تحریم‌های غیرقانونی فراسرزمینی و ظالمانه ایالات ایالات متحده علیه مردم ایران است. اما در عین حال ما هیچ چیز را در نه سیاست خارجی و نه در اقتصاد به آنچه که در وین و بروکسل به اتفاق افتاده گره نزدیم و سعی کرده‌ایم روابط مبتنی بر تاب آوری اقتصاد بدون دلار و اقتصاد بدون آمریکا تلاش بکنیم و تلاش‌هایی هم صورت گرفت.

برنامه دولت و برنامه وزیر امور خارجه این است که وزارت امور خارجه توازنی در موضوعات داشته و تمرکز خود را بر دیپلماسی اقتصادی روابط با همسایگان و نگاه به آسیا پیگیری کند کما اینکه تا الان هم پیگیری کرده است.

مذاکرات ایران و عربستان

در خصوص آنچه که در میز مذاکرات بین ما و عربستان صورت گرفته و صورت می‌گیرد ، اجازه بدهید در همان میز مذاکرات گفت و گوها جلو برود. آنچه برخی رسانه‌ها می‌گویند بیشتر گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای است در خصوص تایید یا عدم تایید آن اظهار نظر نمی‌کنم اما خبر سفری از هیئتی از عربستان سعودی به جمهوری اسلامی ایران تایید نمی‌شود.

باید اجازه بدهیم که گفت و گوهایی که در بغداد شکل گرفته و تماس های میان دو طرف به یک نقطه قابل اعلام برسد ما الان در آن نقطه قرار نداریم و هر آنچه پیش از این گفته شود تکرار مکررات هست.

دستور کار نشست تهران

ما چهارشنبه هفته آینده در تهران میزبان وزرای خارجه کشورهای همسایه افغانستان خواهیم بود و برای اولین بار نشست وزیران خارجه به صورت حضوری در تهران برگزار خواهد شد.

وزرای خارجه کشورهای همسایه افغانستان به ایران خواهند آمد و ما اجلاس یا نشست یک روزه را خواهیم داشت. برنامه مفصلی تدارک دیده شده و اصحاب رسانه و خبرنگاران توسط وزارت امور خارجه هماهنگ می‌شود و جزئیاتش را طی روزهای آینده همکاران من خدمت شما خواهند گفت.

دستور کار نشست تهران ادامه گفت و گوهایی است که در دور اول به صورت مجازی برگزار شد. وزیران ۶ کشور متمرکز خواهند بود براین که چگونه می‌توانند به تشکیل یک دولت فراگیر در افغانستان با حضور همه اقوام و  همچنین آینده صلح و امنیت در افغانستان کمک کنند.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.