رویارویی ناو روسی و آمریکایی در دریای ژاپن

طی یک رویارویی پرتنش، یک ضدناو آمریکایی و یک ضد زیردریایی روسی هنگام رزمایش مشترک روسیه و چین در آب‌های سرزمینی روسیه در دریای ژاپن تقریبا با هم برخورد کردند

طی یک رویارویی پرتنش، یک ضدناو آمریکایی و یک ضد زیردریایی روسی به فاصله ۶۰ متری از همدیگر رسیدند. وزیر دفاع روسیه عنوان کرد یکی از ناوهای آنها به نام «آدمیرال تریبیوت» یک ضدناو آمریکایی به نام «یو.اس.اس چِیفی» را پس از آنکه تلاش کرد به آب‌های سرزمینی روسیه در دریای ژاپن وارد شود را به بیرون از آب‌ها هدایت کرده است. این حادثه در رزمایش مشترک چین و روسیه در منطقه اتفاق افتاد. وزارت دفاع روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد که حدود ساعت ۵ بعدازظهر به وقت محلی ناوشکن آمریکایی که طی چندین روز گذشته در آب‌های دریای ژاپن در حال فعالیت بود کاملاً به آب‌های سرزمینی روسیه نزدیک شده و تلاش کرد از مرز عبور کند.
ناو روسی یک پیام هشدار مبنی بر ممنوعیت دریانوردی در منطقه به‌دلیل رزمایش توپخانه‌ای برای ناو آمریکایی فرستاد. اوایل روز جمعه روسیه اعلام کرده بود که رزمایش دریایی مشترکی با چین در دریای ژاپن برای تمرین تخریب مین‌های شناور دشمن از طریق آتشبار توپخانه‌ای اجرا خواهد کرد.
به گزارش رسانه‌های روسی، وزارت دفاع روسیه نماینده‌‌ ارتش آمریکا را فراخوانده و به آنها بابت رفتار غیرحرفه‌ای کارکنان ناوشکن آمریکایی تذکر داده است.
همان‌گونه که انتظار می‌رفت ارتش آمریکا ادعای روسیه را رد کرده و می‌گوید که ناوشکن آنها در حال اجرای عملیات روتین خود در آب‌های بین‌المللی دریایی ژاپن بود که ناو روسی ۶۰متری آن رسیده و تمام ارتباط بین این دو ناو حرفه‌ای و ایمنی بوده است. در نهایت هنگامی که فاصله دو کشتی به کمتر از ۳۰متر رسید ناو چِیفی مسیر خود را تغییر داد. این اتفاق در حدود ۵۰دقیقه به‌طول انجامیده و در خلیج پطر کبیر در غرب دریای ژاپن به‌وقوع پیوست. این دومین بار طی چهار ماه گذشته است که روسیه اعلام کرده ناوهای متعلق به اعضای ناتو را از آب‌های خود به بیرون هدایت می‌کند. در ماه ژوئن روسیه یک ناو بریتانیایی را به نقض قوانین و ورود به آب‌های سرزمینی روسیه در کریمه در دریای سیاه متهم کرد. بریتانیا ادعای روسیه را رد کرده و گفت که ناو آنها به‌صورت قانونی در آب‌های دریای اوکراین در حال عملیات بوده است.

گوینده و مترجم: مهرناز الماسی
منبع: WION

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.