انجمن اولیا و مربیان متولی بازگشایی مدارس

سرپرست وزارت آموزش‌وپرورش در گردهمایی انجمن‌های اولیا و مربیان برتر سراسر کشور از لزوم بازگشایی مدارس در کشور گفت

امسال بازگشایی مدارس به انجمن اولیا و مربیان واگذار شد؛ یک واگذاری صددرصدی. همه‌گیری کووید-19 مدارس را به تعطیلی برد و در این میان مدارس ایران مستثنا نبودند. نظام آموزشی بعد از سال‌ها، فرار از تجربه آموزش آنلاین به اجبار کووید-19 آموزش مجازی را محک زد. رویه‌ای آزموده در سایر کشورها. تقریبا دوسال از غافلگیری کووید-19 می‌گذرد و 117کشور تصمیم ‌گرفته‌اند به آموزش حضوری برگردند. در این میانه 27 کشور در کنار آموزش مجازی، حضوری‌بودن را هم می‌آزمایند. هرچند 20 تا 30 کشور همچنان بر ادامه آموزش مجازی اصرار دارند.

سرپرست وزارت آموزش‌وپرورش در گردهمایی انجمن‌های اولیا و مربیان برتر سراسر کشور از مطالعات سازمان بهداشت جهانی و یونسکو گفت. مطالعاتی که تاکید دارند در شرایط بحرانی آخرین جایی که تعطیل می‌شوند، مدارس‌اند. هرچند اهمیت آموزش تا جایی است که اولین بازگشایی هم به مدارس تعلق می‌گیرد.

به اعتقاد علیرضا کاظمی، تعطیلی مدارس به معنای خسارت 50ساله است. خسارتی که بی‌شک تاثیرش را بر فرآیند تعلیم و تربیت در جامعه باقی می‌گذارد. کاظمی خسارات تعلیم و تربیت را غیرقابل پیش‌بینی، غیرقابل جبران و برآورد می‌داند. خساراتی که در ابعاد مختلف نمود پیدا کرده و مشکلاتی را به وجود می‌آوردند؛ آسیب‌های فرهنگی و  اجتماعی. البته آسیب‌های خانوادگی، فضای مجازی را هم نمی‌توان نادیده گرفت یا از کنار آمار خودکشی‌ها به همین راحتی‌ها گذر کرد. آسیب‌هایی که به باور کاظمی آمارهای قابل توجهی به خود اختصاص می‌دهند.

ابلاغ پروتکل‌ها و تحویل سرانه بهداشتی به مدارس

حرکت به سمت بازگشایی مدارس الزام و اجبار امروز است؛ مسأله‌ای که نیازمند دقت‌ بیشتر است. سرپرست آموزش‌وپرورش نگرانی بابت سلامت دانش‌آموزان را غیرقابل انکار می‌داند. به باور کاظمی این نگرانی باید به شکل آموزش خودمراقبتی در شرایط بحران دربیاید. «این نگرانی نباید به معنای دور کردن دانش‌آموزان از جامعه در شرایط بحرانی باشد.»

به اعتقاد او بحران‌ها تهدیدی برای جوامع نیستند، بلکه فرصتی‌اند برای مهارت‌ها و یادگیری‌ها. کاظمی از بازگشایی مدارس با در نظر گرفتن همه ملاحظات خبر می‌دهد. سرپرست وزارت آموزش‌وپرورش معتقد است به واسطه کرونا حق نداریم خسارات بزرگی را متوجه نسل آینده کنیم. «اگر درخت تربیت کج شود به راحتی راست نمی‌شود. اگر دانش‌آموزی آسیب جدی ببیند تا آخر عمر نمی‌توان آن را جبران کرد.»

سرپرست وزارت آموزش‌وپرورش از ابلاغ پروتکل‌ها به مدیران مدارس می‌گوید؛ ابلاغیه همراه با تحویل سرانه بهداشتی. کاظمی از بازگشایی مدارس از ابتدا تا 15 آبان خبر می‌دهد. اتفاقی که به شرط تحققش ایران را جزو 29کشوری قرار می‌دهد که از آموزش ترکیبی بهره می‌برند. «با این اوصاف باز 117 کشور دیگر در بازگشایی مدارس از ما جلوترند.»

117 کشوری که بازگشایی مدارس را به واکسیناسیون گره نزده‌اند. هرچند ایران تا به امروز 70درصد دانش‌آموزان 12 تا 18 سال را واکسینه کرده است. آمار واکسینه معلمان هم به نزدیک 85درصد رسیده است.

به گفته کاظمی از ابتدای مهرماه 56درصد مدارس،37درصد کلاس‌ها و 31درصد دانش‌آموزان کارشان را آغاز کرده‌اند. «90 تا 95درصد هم آمادگی‌شان را برای رعایت مسائل بهداشتی ثبت‌ کرده‌اند. ان‌شاء‌الله مدارس را باز می‌کنند و نظارت میدانی خود را انجام خواهیم داد.»

اعلام موافقت کاظمی با ایجاد شبکه ارتباطی قوی‌تر انجمن اولیا و مربیان با ساختار آموزش‌وپرورش

زنگ مدارس روستایی و عشایری اول مهرماه به صدا درآمد؛ مدارسی با جمعیت کم. مهرماه به معنای شروع به کار 45درصد این مدارس بود. هرچند مدارس شهری و پرجمعیت کارشان را موکول کردند به نیمه دوم آبان. «تا آخر آبان بازگشایی مدارس تدریجی صورت خواهد گرفت.»

سرپرست وزارت آموزش‌وپرورش از تهیه الگوی بازگشایی مدارس خبر می‌دهد؛ سامانه رصد و نظارت بر فرآیند بازگشایی مدارس. کاظمی از نیاز به همکاری و همراهی اولیا می‌گوید. «ما با حفظ و تضمین سلامت بچه‌ها که حتما باید مدیران مهارت‌ها را به بچه‌ها یاد دهند، آنچه از دست‌مان برمی‌آید را انجام می‌دهیم.» او ادامه می‌دهد: «اگر در مدرسه‌ای با چالش مواجه شویم، اختیار به انجمن اولیا و مربیان واگذار شده که مدرسه را تعطیل کنند.»

به گفته کاظمی از ابتدای مهرماه 56درصد مدارس،37درصد کلاس‌ها و 31درصد دانش‌آموزان کارشان را آغاز کرده‌اند. «90 تا 95درصد هم آمادگی‌شان را برای رعایت مسائل بهداشتی ثبت‌ کرده‌اند. ان‌شاء‌الله مدارس را باز می‌کنند و نظارت میدانی خود را انجام خواهیم داد.»

سرپرست وزارت آموزش‌وپرورش موافقتش را با ایجاد شبکه ارتباطی قوی‌تر انجمن اولیا و مربیان با ساختار آموزش‌وپرورش اعلام کرد. «اولیا باید در یک سطح با مدیران کل، معاونان و وزارت ارتباط برقرار کنند. در ادامه این رویه باید جلسات کاری با انجمن برگزار شود.» کاظمی برای برگزاری جلسات ماهانه هم اعلام آمادگی کرد، البته در صورت شکل‌گیری شبکه انجمن اولیا یا شورای انجمن اولیا و مربیان کشور.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.