شکنندگی وضعیت ذخیره خون به دلیل کرونا

وضعیت ذخیره خون استان تهران اگرچه بحرانی نیست، اما شکننده است

وضعیت ذخیره خون استان تهران شکننده است. شکنندگی که پشت‌سر خود پاندمی کووید-19 را می‌بیند. درواقع همه‌گیری کووید-19 در 21ماه گذشته استقبال اهدای خون را کاهش داده است. کاهش استقبالی که تقریبا وضعیت ذخیره خون را شکننده کرده است. به گفته مدیرکل انتقال خون استان تهران بعد از افزایش واکسیناسیون، میزان ابتلا و مرگ‌ومیر ناشی از کرونا کاهش یافت. شرایطی که باعث افزایش اعمال جراحی و در نتیجه تقاضا برای تامین خون شد.

در حال حاضر روزانه در تهران 1250 تا 1300 نفر برای اهدای خون به مراکز مراجعه می‌کنند. هرچند از این تعداد تنها 100 نفر شرایط دارند و موفق به اهدای خون می‌شوند. این در حالی است که 167 مرکز درمانی و بیمارستانی تهران روزانه به 1400 تا 1500 واحد خون نیاز دارند

به اعتقاد محمدرضا مهدی‌زاده اهدای خون نسبت به سال‌های گذشته کاهش یافته است. به گفته مهدی‌زاده در پیک‌های کرونایی اعمال جراحی غیراورژانسی محدود شده بود. جراحی‌هایی که  در حال حاضر با فروکش کردن کرونا افزایش یافته‌اند. هرچند استقبال از اهدای خون هم کاهشی بوده تا جایی که امکان تامین صددرصدی خون مراکز درمانی وجود ندارد. به باور او هر ساله با سرد شدن هوا و شروع فصل پاییز و زمستان استقبال برای اهدای خون افزایش می‌یابد.

مهدی‌زاده ادامه می‌دهد: «تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها و کاهش ترددهای شهری و از سویی شیوع کرونا همه دست‌به‌دست هم داده و میزان اهدای خون را کاهش داده‌اند.» او از مردم می‌خواهد اهدای خون را فراموش نکنند و در این روزهای حساس یاری‌رسان انتقال خون باشند. «اهدای خون یعنی نجات جان بیماران نیازمند به خون و فرآورده‌‎های آن.»

روزانه به 1400 تا 1500 واحد خون نیاز است

مدیرکل انتقال خون استان تهران می‌گوید: «بهتر است اهداکنندگان به صورت خانوادگی برای اهدای خون مراجعه کنند. علاوه بر کمک به بیماران فرهنگ اهدای خون و ایثار در خانواده‌ها نهادینه می‌شود.» در حال حاضر روزانه در تهران 1250 تا 1300 نفر برای اهدای خون به مراکز مراجعه می‌کنند. هرچند از این تعداد تنها 100 نفر شرایط دارند و موفق به اهدای خون می‌شوند. این در حالی است که 167 مرکز درمانی و بیمارستانی تهران روزانه به 1400 تا 1500 واحد خون نیاز دارند.

مهدی‌زاده نیاز به خون را همیشگی عنوان می‌کند. به گفته او جان برخی از بیماران مانند تالاسمی و سرطان به خون وابسته است. بیمارانی که مصرف‌کننده همیشگی خون هستند. به گفته مهدی‌زاده عمر برخی از فرآورده‌های خون مانند پلاکت‌ها سه روز بیشتر نیست. «حوادث و سوانح همیشه اتفاق می‌افتد، اهداکنندگان خون برای اهدای خون اقدام کنند و با اهدای یک واحد خون خود نجات‌بخش جان سه نفر باشند.» مدیرکل انتقال خون استان تهران می‌گوید: «اهداکنندگان خون باید توجه داشته باشند مراکز انتقال خون، مرکز درمانی نیست، بنابراین جایی برای نگرانی اینکه امکان ابتلا به برخی بیماری‌ها یا کرونا وجود داشته باشد، نیست.»

به گفته مهدی‌زاده تاکنون هیچ گزارشی از ابتلای به کرونا به دلیل اهدای خون نشده است. همچنین در همه جهان و همین‌طور در ایران اهداکنندگان خون همیشه از سالم‌ترین افراد هستند و از سلامتی خود مراقبت‌های خاص دارند. اهداکنندگان با اطمینان‌خاطر برای اهدای خون مراجعه کنند.

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.