چرا و چگونه ترکیه روابط خود را با آفریقا گسترش می‌دهد؟

یکی از اهداف سیاست خارجی ترکیه طی دو دهه گذشته توسعه روابط سیاسی، تجاری، زیرساختی، آموزشی، امدادی و همکاری‌های نظامی با آفریقا بوده است.

یکی از اهداف سیاست خارجی ترکیه طی دو دهه گذشته توسعه روابط سیاسی، تجاری، زیرساختی، آموزشی، امدادی و همکاری‌های نظامی با آفریقا بوده است. حضور ترکیه به عنوان یک بازیگر کلیدی استراتژیک در آفریقا از آنجا اهمیت دارد که آنها به دنبال روابط غیراستعماری، به دور از نوع روابط آنها با کشورهایی نظیر فرانسه و چین و پرداخت بدهی‌های جمع‌شده خود هستند.
🔺 دیپلماسی: حضور دیپلماتیک ترکیه در آفریقا تقریبا چهار برابر شده و تعداد سفارتخانه‌های آن افزایش یافته است. ترکیه که خود را کشوری آفریقا-اوراسیاسی معرفی می‌کند تاکنون دو اجلاس ترکیه-آفریقایی تشکیل داده، به عنوان ناظر در اتحادیه آفریقا حضور داشته و به عنوان شریک استراتژیک آفریقا تعیین شده است. اردوغان از ۲۸ کشور آفریقایی از جمله کشور محروم سومالی دیدار کرده است.
🔺 تجارت، زیرساخت‌ها و سفر: ترکیه در ساخت زیرساخت‌ها نظیر فرودگاه، مسجد، استادیوم و همچنین تجارت با آفریقا همکاری داشته است. میزان تجارت بین ترکیه و آفریقا از ۵/۵میلیارد دلار به بیش از ۲۶میلیارد دلار رسیده و همچنان در حال رشد است. ترکیه در صنایعی نظیر فولاد و بتن‌سازی، منسوجات، لوازم خانگی و لوازم الکتریکی سرمایه‌گذاری کرده است. به عنوان مثال ۲۲۵شرکت ترکیه‌ای در اتیوپی بیش از ۲۰هزار نفر را استخدام کرده‌اند. اتیوپی محصولات کشاورزی خود را به ترکیه صادر و تولیدات صنعتی و دارویی از ترکیه وارد می‌کند. ترکیش‌ایرلاین نیز پروازهای خود را از صرفا شمال آفریقا به بیش از ۵۰مقصد در سرتاسر آفریقا افزایش داده است.
🔺 کمک‌های بشردوستانه و همکاری‌های نظامی: آنکارا بیش از یک‌میلیارد دلار به سومالی برای ساخت مدرسه، بیمارستان و زیر ساخت‌های حمل‌ونقل و پرداخت بدهی‌های آن به صندوق بین‌المللی پول کمک کرده است. آژانس توسعه و همکاری ترکیه، تیکا، نیز در ۲۲ کشور فعال و در حال امدادرسانی است.
همچنین ترکیه قصد دارد تا سال۲۰۲۳ و سالگرد صد سالگی جمهوری خود در صنایع دفاعی به خودکفایی برسد. به همین دلیل پایگاه‌های نظامی در سومالی برای مبارزه با شبکه الشباب برپا کرده و با تکنولوژی پهپادی خود از سقوط طرابلس در لیبی پیشگیری کرده است.
🔺محبوبیت فرهنگی: شهرت سریال‌های ترکیه‌ای موجی در آفریقا به راه انداخته و محبوبیت زیادی بین مردم منطقه پیدا کرده است.
از آنجا که هیچ سابقه استعمارگرانه‌ای بین ترکیه و کشورهای آفریقایی وجود ندارد این همکاری‌ها با آغوش باز پذیرفته شده است. اردوغان طی این هفته سفری به آنگولا، نیجریه و توگو برای استحکام اتحاد و شراکت با همتایان خود در آفریقای غربی خواهد داشت.

گوینده و مترجم: مهرناز الماسی
منبع: TRT World

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.