چالش جدید طالبان: اجرای قانون

کیوسک: نگاهی به صفحه نخست روزنامه‌های جهان؛ چهارشنبه، 20 اکتبر 2021

«بحران دوز سوم؛ در میانه ترس کارشناسان در مورد افزایش موارد ابتلا و موج زمستانی کووید در بریتانیا»، «اجرای قانون، چالش جدید طالبان»، «کُندشدن بهبود اقتصادی با منقبض‌شدن بازار کار در ایالات متحده» عناوینی که در صفحه نخست روزنامه‌های جهان به چشم می‌خورد.

واشینگتن‌پست

«چالش جدید طالبان: اجرا کردن قانون» و «جنگ افغانستان به پایان رسیده است، اما طالبان با مانعی جدید روبه‌رو هستند: اجرا کردن قانون و محافظت از افغانستانی‌ها در برابر داعش» عناوین گزارش واشینگتن‌پست از زندان‌ «پلچرخی» در کابل است که با تصویری از زندانیان همراه است. در این گزارش آمده: «از نظر حاکمان جدید افغانستان، زندانیان شاهدی از توانایی آنان در اداره درست پایتخت به شیوه‌ای  قانونمدار است. اما در یکی از روزهای اخیر، هنگامی که شماری از زندانیان پلچرخی خارج از سلول‌های خود زیر نور آفتاب جمع شده بودند، برخی گفتند به اتهامات ناموجه، سست و پوشالی دستگیر شده‌اند. برخی توضیح دادند که با خشونت با آنان رفتار شده است؛ یادآور سیستم خشن حکومت طالبان در اواسط دهه 1990. هیچ یک از زندانیان وکیل نداشتند….»

در ادامه این گزارش آمده: «تاکنون، طالبان نتوانسته تروریست‌ها را مهار کند؛ تروریست‌هایی که از زمان روی کار آمدن طالبان، حملاتی در این کشور انجام داده‌اند، از جمله دو بمب‌گذاری در مساجد شیعیان در قندهار و قندوز که باعث کشته‌شدن بسیاری نمازگزاران شد. این اتفاقات، پرسش‌هایی را مطرح می‌کند که آیا طالبان از تخصص، آموزش و قابلیت‌های اطلاعاتی مناسب برای از بین بردن داعش در کابل و دیگر مناطق شهری برخوردار است.»

واشینگتن پست

نیویورک‌تایمز

«کُمیت لَنگِ رونق اقتصادی با آب‌رفتنِ بازار کار» عنوان گزارش اصلی نیویورک‌تایمز است که از کُندشدن بهبود اقتصادی با منقبض‌شدن بازار کار گفته: «پاییز به معنای آغازِ پایانِ کمبود نیروی کار بود که مانع بهبود اقتصادی کشور شده است. مزایای بیکاری گسترده در حال پایان بود. مدارس بازگشایی می‌شدند. مطمئنا، اقتصاددانان و صاحبان مشاغل استدلال می‌کردند که سیل کارگران به‌دنبال آن روان خواهد شد. در عوض، نیروی کار در ماه سپتامبر کاهش یافت. پنج میلیون نفر کمتر از قبل از شروع همه‌گیری کار می‌کنند و حتی سه‌میلیون نفر کمتر به دنبال کار هستند.

بازگشت آهسته نیروی کار باعث دردسر دولت بایدن می‌شود، که چشم به رونق اقتصادی داشت تا به برنامه‌های سیاسی خود نیرو و شتاب بدهد. پیش‌بینی‌کنندگان از این مشکل غافلگیر و سردرگم شدند و نمی‌دانند چقدر طول خواهد کشید.»نیویورک تایمز

دیلی‌میرور

«کشور ما به تقویت‌کننده نیاز دارد» و «بحران تزریق‌های اضافی» عناوین گزارش اصلی دیلی‌میرور است. گزارش از روند آهسته دریافت دوزهای تقویت‌کننده، در میان ترس کارشناسان در مورد افزایش موارد ابتلا و موج زمستانی کووید گفته است.

این گزارش به حرف‌های پروفسور نیل فرگوسن، دانشمندی که مدل‌سازی او منجر به اولین محدودیت‌های سراسری شد، استناد کرده است که  درباره «بازگشت احتمالی محدودیت‌ها با وجود روند آهسته تزریق دوز سوم، کاهش ایمنی، افزایش موارد ابتلا و نوع جدید دلتا» گفته است. این دانشمند گفته بسیار مهم است که تزریق دوزهای تقویت‌کننده را تسریع کنیم.دیلی میرور

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.