فروش ۱۴ میلیون میلیارد تومان اموال دولت

مخبر ابلاغ کرد: فروش اموال و املاک مازاد دولت از طریق بورس کالا

معاون اول رئیس‌ جمهوری بخشنامه فروش اموال دولت را از طریق بورس کالا ابلاغ کرد و برآوردها نشان می‌دهد ارزش کل اموال دولت دست‌کم به ۱۴ میلیون میلیارد تومان رسیده است

محمد مخبر، معاون اول رئیس جمهوری بخشنامه اجرایی تامین منابع مالی دولت از طریق فروش اموال و املاک مازاد را به دستگاه‌های اجرایی شمول قانون مدیریت خدمات کشوری ابلاغ کرد که در بند ۲ این بخشنامه بر استفاده از ظرفیت بورس کالا برای فروش اموال مازاد دولت تاکید شده است.

در این بخشنامه به نامه شماره ۷۸۶۵۵ مورخ ۲۵ مهرماه معاون اول رئیس‌جمهوری به همه دستگاه‌‌‌های اجرایی موضوع ماده «۵» قانون مدیریت خدمات کشوری آمده است: «به‌منظور تامین منابع مالی پایدار در بودجه عمومی و در راستای تکالیف مندرج در قوانین بودجه سنواتی از جمله جزء «۲» بند «و» تبصره «۲» و بند «د» تبصره «۱۲» قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور که مسئولیت فروش اموال مازاد دولت به‌عهده وزیر امور اقتصادی و دارایی است.» در بند «۲» این بخشنامه مقرر شد: «استانداران موظفند با تشکیل کارگروه شناسایی و مولدسازی در استان‌‌‌ها به‌صورت مستمر نسبت به شناسایی اموال و املاک مازاد در اختیار دستگاه‌های اجرایی اقدام و پس از صدور مجوز توسط وزارت امور اقتصادی و دارایی،  مراتب را پیگیری کنند تا منجر به مولدسازی این اموال و املاک مازاد یا فروش از طریق عرضه در بورس کالای ایران یا مزایده عمومی و واریز منابع حاصل از مولدسازی یا فروش به ردیف درآمدی مربوط شود.»

۳ سال پیش رحمت‌الله اکرمی، معاون وزیر اقتصاد و خزانه‌دار کل کشور نیز با بیان اینکه به‌طور کلی یک میلیون ملک دولتی وجود دارد که فقط ۳۵۰ هزار از آنها شناسایی و در سامانه، ثبت شده، گفته بود: «براساس بررسی‌های انجام شده ارزش این اموال چندین هزار هزار میلیارد تومان برآورد شده است. این رقم هرچند که به‌دست آمده، اما آنقدر بزرگ است که آن را از پشت تریبون اعلام نمی‌کنم.»

ارزش دارایی‌های دولت چقدر است؟

بر اساس گزارشی که آبان ۱۳۹۷ خزانه‌داری کل کشور ارایه کرد، رقم دارایی‌های دولت تا آن تاریخ ۷ میلیون میلیارد تومان بود. این رقمی بود که سال قبل فرهاد دژپسند، وزیر سابق اقتصاد هم آن را تأیید کرد و گفت: «اگر فقط ۲۰ درصد از دارایی‌های دولت ارزیابی و در چرخه اقتصاد قرار گیرد، باعث رونق می‌شود.» او تأکید کرده بود: «۲ هزار و ۸۰۰ هزار میلیارد تومان شرکت دولتی ارزیابی و به‌روز شده در کشور داریم که قابلیت واگذاری دارند.»

با این‌حال برخی اطلاعات نشان می‌دهد صرف‌نظر از سهام شرکت‌ها، دولت فقط یک میلیون ملک دارد که فقط بخش کمی از این املاک شناسایی شده و هنوز ارزش کل اموال دولت به‌طور کامل مشخص نیست. ۳ سال پیش رحمت‌الله اکرمی، معاون وزیر اقتصاد و خزانه‌دار کل کشور نیز با بیان اینکه به‌طور کلی یک میلیون ملک دولتی وجود دارد که فقط ۳۵۰ هزار از آنها شناسایی و در سامانه، ثبت شده، گفته بود: «براساس بررسی‌های انجام شده ارزش این اموال چندین هزار هزار میلیارد تومان برآورد شده است. این رقم هرچند که به‌دست آمده، اما آنقدر بزرگ است که آن را از پشت تریبون اعلام نمی‌کنم.»

همچنین هنوز مشخص نیست، چه میزان از ارقام اعلام شده اموال منقول و چه میزان غیرمنقول است، اما آنطور که قبلا، اسحاق جهانگیری، معاون سابق رئیس‌ جمهوری اعلام کرده بود از مجموع کل ارقام اعلام شده ۲۷۰۰ هزار میلیارد تومان شامل سهام شرکت‌های دولتی است که رقمی معادل ۱۸۰ میلیارد دلار را شامل می‌شود؛ بنابراین می‌توان برآورد کرد که بقیه اموال دولت، شامل اموال غیرمنقول یا املاک است.

نکته حائز اهمیت این است که نرخ تورم انباشته از سال ۱۳۹۷ تاکنون ۱۳۰ درصد بوده است؛ یعنی ارزش این دارایی‌ها در ۳ سال گذشته دست‌کم دوبرابر شده و احتمالا رقم کل اموال دولت در بدبینانه‌ترین حالت به بیش از ۱۴ میلیون میلیارد تومان رسیده است. به‌گفته محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی، طبق گزارش خزانه‌داری کل کشور، ارزش اموال دولت، معادل ۱۰ برابر حجم نقدینگی است. کل بودجه عمومی کشور ۴۰۰ هزار میلیارد تومان است. اگر این دارایی‌ها مورد استفاده قرار گیرد، تحول بزرگی در اقتصاد کشور رخ خواهد داد.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.