رضایت بالا از عملکرد رئیسی در نظرسنجی معتبر بین المللی

گالوپ: ۷۲درصد از مردم ایران از عملکرد دولت رضایت دارند

واکسیناسیون گسترده کرونا یکی از دلایل افزایش رضایت ایرانی‌ها از عملکرد رئیس‌جمهوری جدید ایران عنوان شده است.

شهروندآنلاین: تارنمای گالوپ اعلام کرد که طبق نتایج آخرین نظرسنجی‌ها، ۷۲درصد از مردم ایران از عملکرد دولت آیت‌الله رئیسی رضایت دارند و آن را تایید می‌کنند.

 چند هفته پس از ریاست‌جمهوری ابراهیم رئیسی، نظرسنجی‌های گالوپ در ایران نشان داد که رئیسی از حمایت مردم ایران برخوردار بوده که بیشتر از سلف خود، حسن روحانی است. (این میزان در طول دوران ریاست جمهوری روحانی هیچ گاه از 50 درصد بیشتر نشده است) مدت کوتاهی پس از روی کار آمدن رئیسی در ماه آگوست، ۷۲درصد از ایرانیان از کاری که او انجام می‌داد ابراز رضایت کردند.

این آخرین داده‌ها از نظرسنجی گالوپ که ۲۴ تا ۳۱ آگوست (دوم تا نهم شهریور) انجام شد، سه هفته پس از روی کار آمدن رئیسی به دست می‌آید.

در آخرین نظرسنجی گالوپ در دوران روحانی که نوامبر ۲۰۲۰ انجام شده تنها ۳۲درصد از ایرانیان از عملکرد او ابراز رضایت کردند.

واکسیناسیون گسترده کرونا یکی از دلایل افزایش رضایت ایرانی‌ها از عملکرد رئیس‌جمهوری جدید ایران عنوان شده است.

نتایج نظرسنجی گالوپ با نظرسنجی دیگری که به تازگی دانشگاه مریلند و مرکز افکارسنجی ایران‌پل انجام داده‌اند، مطابقت و همسویی قابل توجهی دارد.

در آن نظرسنجی که که روز دوشنبه منتشر شد این نتیجه به دست آمده  که مردم ایران علاوه بر نگاه خوشبینانه به دولت رئیسی از ایالات متحده رویگردان شده‌اند و به سیاست جدید جمهوری اسلامی ایران در نگاه به شرق، نگاه مثبتی دارند.

این نظرسنجی در بازه زمانی ۳۰ آگوست تا ۹ سپتامبر از طریق تلفن و اینترنت انجام شده و نشان می‌دهد حمایت مردمی از توافق هسته‌ای برجام به شدت کاهش یافته است.

در نظرسنجی دانشگاه مریلند ۷۸درصد از پاسخ‌دهندگان گفتند که نظرشان نسبت به رئیس‌جمهوری جدید تاحدی مطلوب (۳۳درصد) یا بسیار مطلوب (۴۵درصد) است.

این عملکرد به معنی بهبود ۵۰درصدی وضعیت رئیسی نسبت به ماه می ۲۰۱۷ است، زمانی که او در انتخابات مغلوب حسن روحانی، رئیس‌جمهوری سابق ایران شد. در همان نظرسنجی، ۶۰درصد گفته بودند به محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران که برای برجام مذاکره کرد، نظر مطلوبی دارند.

در نظرسنجی جدید دانشگاه مریلند نتایج برعکس شده و محبوبیت روحانی به تنها ۲۰درصد سقوط کرده است.

نظرسنجی

راز افزایش محبوبیت رئیسی در نظرسنجی‌های آمریکایی

شرکت گالوپ که در ایران بیشتر با نام موسسه گالوپ شناخته می‌شود، یک شرکت مشاوره مدیریتی است که از معتبرترین موسسات نظرسنجی در جهان است.

افزایش محبوبیت رئیس‌جمهوری ایران بر اساس نظرسنجی موسسه گالوپ، در شرایطی که پروپاگاندای رسانه‌ای لحظه‌ای علیه او متوقف نمی‌شود؛ از یک سو ریشه در همتی شبانه‌روزی برای کاستن از مشکلات مردم دارد و از سوی دیگر حکایت از بازگشت هرچند اندک امید به جامعه ایران.

این موسسه معتبر نظرسنجی، دلیل رضایتمندی مردم و افزایش محبوبیت رئیس‌جمهوری را عملکرد موفق دولت در واکسیناسیون تحلیل کرده است، اما در کنار این موضوع مهم می‌توان عوامل دیگری چون تلاش شبانه‌روزی دولت برای بهبود شرایط و صداقت و آشنایی مستقیم و بی‌واسطه با مشکلات مردم عنوان کرد.

۱- واکسیناسیون و وفای به عهد رئیس‌جمهوری

کرونا طی نزدیک به دو سال اخیر یکی از بزرگ‌ترین مسائل و چالش‌های مبتلا به جامعه ایران بوده است. طی ماه‌های اخیر و با کشف واکسن کرونا، کشورهای مختلف تلاش کردند با سرعت‌بخشی به روند واکسیناسیون شرایط خود را به روال عادی برگردانند. دولت ایران هم طی ماه‌های اخیر تلاش‌های گسترده‌ای برای واکسیناسیون در دستور کار قرار داد، با این حال طی هفته‌های‌ آغازین فعالیت دولت سیزدهم بود که میزان قابل توجهی واکسن وارد کشور شد و واکسیناسیون سرعت قابل توجهی گرفت.

در واقع واکسیناسیون عمومی برای آحاد مردم در اسرع وقت، وعده آیت‌الله رئیسی در بحبوحه انتخابات ریاست‌جمهوری بود، گرچه در همان زمان هم رسانه‌ها این وعده را به دلیل تمایل به بهره‌گیری از واکسن تولید داخل مورد هجمه قرار دادند، اما عملکرد رئیس‌جمهوری پس از تشکیل دولت و دیدگاه او درباره واکسیناسیون نشان داد که هجمه‌ها بی‌دلیل و غیرمنصفانه بوده است. رئیس‌جمهوری در سخنرانی‌های مختلف پس از پیروزی در انتخابات، واکسیناسیون عمومی را برنامه فوری دولتش اعلام کرد و در نخستین گفت‌وگوی تلویزیونی خود تصریح کرد که تولید داخل جوابگوی این واکسیناسیون عمومی نیست و باید واردات واکسن در اولویت قرار گیرد.

با چنین دیدگاهی واردات واکسن شتاب بیشتری گرفت و امروز شاهد هستیم که با سرعت‌بخشی به واکسیناسیون جامعه، آرام‌آرام میزان مرگ‌ومیر در اثر بیماری کرونا در حال کاهش است. موسسه گالوپ این مهم را به عنوان یکی از دلایل افزایش محبوبیت رئیس‌جمهوری دانسته و آورده است: «قبل از انتخاب رئیسی در ماه ژوئن (خرداد)، حدود ۵درصد از جمعیت ایران حداقل تا حدی واکسینه شده بودند، اما از آن زمان تاکنون درصد ایرانیان واکسینه‌شده حدود ۵۰درصد شده است.»

تلاش شبانه‌روزی دولت برای کاستن از تعداد مرگ‌ومیرهای کرونایی بدون هیاهو و تن دادن به بزرگ‌نمایی‌های مرسوم انجام شد و این همت و صداقت از دید مردم و جامعه دور نماند. محبوبیت دولت در موضوع واکسیناسیون عمومی نه به دلیل وعده‌های عامه‌پسند که با اقدام به‌موقع و سریع افزایش یافته است و می‌تواند با حمایت‌ها مالی از آسیب‌دیدگان کرونا و توجه به نیازهای پساکرونایی کشور، تداوم یافته، تثبیت شده و حتی افزایش یابد. مردم به صورت محسوس این تلاش‌ها را دیده و به آن امیدوار شده‌اند.

۲- سفرهای استانی؛ دیدار چهره به چهره با مردم

موسسه گالوپ در تشریح نظرسنجی خود و بررسی علل افزایش محبوبیت رئیس‌جمهوری ایران، بیشتر بر علت واکسیناسیون عمومی تمرکز کرده و آن را عامل اصلی دانسته، با این همه دولت طی سه ماه گذشته از آغاز فعالیت خود اقدامات دیگری نیز به منظور  ارتقای وضعیت زندگی مردم انجام داده است. در این زمینه سفر به استان‌های محروم و دیدار رودررو با مردم می‌تواند از مهم‌ترین آنها باشد. درک اهمیت این موضوع برای موسسات خارجی و رسانه‌های آن سوی مرزها چندان آسان نیست و بارها تلاش کرده‌اند تا ضمن بی‌اهمیت جلوه دادن سفرهای استانی آیت‌الله رئیسی، آن را بی‌نتیجه هم نشان دهند. مهم‌ترین نتیجه این سفرها اما امید و اعتمادی است که مردم در دیدار مستقیم با رئیس‌جمهوری خود به دست می‌آورند.

هم از بُعد روانی و هم از دیدگاه جامعه‌شناختی میزان اعتماد مردم به مسئول یا مسئولانی که به صورت مستقیم و نزدیک در جریان مشکلات آنها قرار می‌گیرند، بیشتر است و این مهم شاید برای مردمان پایتخت‌نشین یا ساکنان کلانشهرها چندان قابل درک نباشد، اما دیدار با دومین شخص کشوری برای مردمان مناطق محروم و پرچالش بسیار امیدبخش است و این افزایش محبوبیت را می‌توان از چنین زاویه‌ای هم تحلیل و تفسیر کرد.

بسیاری از مردم به ویژه در مناطق مرزی که مقصد اغلب سفرهای رئیس‌جمهوری است، بیش از هر مشکلی با احساس دورافتادگی از مرکز و بی‌توجهی یا حتی فراموشی از سوی مسئولان مواجه هستند که چنین احساسی می‌تواند در بلندمدت اعتماد و امید مردم را از بین ببرد. در راستای حراست از این دو مهم است که آیت‌الله رئیسی، هر هفته به یکی از مناطق دور از مرکز و محروم سفر می‌کند تا ایرانیان آن بخش از ایران هم خود را سهیم در کشور و میهن احساس کنند. این احساس با عملیاتی‌شدن وعده‌های منطقی رئیس‌جمهوری به مردم آن منطقه و پرهیز از نمایش‌های عوام‌فریبانه پیشین تداوم یافته و به امیدی تثبیت شده در مناطق کمتر برخوردار تبدیل می‌شود.

۳- محبوبیتی که مبارزه با فساد آورده است

نام آیت‌الله رئیسی در عرصه سیاست ایران بیش از هر مفهوم دیگری با موضوع مبارزه با فساد، پیوند خورده است و این موضوع را می‌توان از مهم‌ترین دلایل افزایش محبوبیت او میان مردم دانست. «باید در سرمنشأ، ریشه فساد را بخشکانیم و من برای انجام این ماموریت بزرگ وارد صحنه شده‌ام.» این گزاره از سوی آیت‌الله رئیسی، در ایام رقابت‌های انتخاباتی اعلام و مشخص شد یکی از مهم‌ترین انگیزه‌های او برای حضور در انتخابات ریشه‌کنی فساد است. پس از پیروزی و در فاصله سه هفته مانده به آغاز کار دولت، نخستین جلسه کمیته‌ای متشکل از روسای دستگاه‌های نظارتی و اطلاعاتی کشور را تشکیل داد تا پیش از زمان رسمی آغاز به کار دولت، تجربه‌های پیشین خود در مبارزه با فساد، راهکارهای اجرایی ایجاد تحول در سازوکارهای فسادزای دولت و اقدامات اولویت‌دار را پیشنهاد دهد.

آیت‌الله رئیسی به این کمیته ماموریت داد دستورالعمل‌ها و ابلاغیه‌های مورد نیاز به منظور اصلاح سازوکارهای اقتصادی فسادآفرین و رانت‌زا و زمینه‌های بروز فساد و نیز پیشگیری از وقوع جرم در نظام بانکی، مالیات، گمرک، مناقصات‌ دولتی، قاچاق سازمان‌یافته و ارایه نقشه راه عملیاتی برای ایجاد شفافیت در نظامات اقتصادی کشور و تحقق سامانه جامع اطلاعات اقتصادی کشور را تدوین کند. بر اساس اعلام رئیس‌جمهوری در جلسات کمیته اشاره شده، دستورالعمل‌هایی درباره وظایف خاص دستگاه‌های مختلف در زمینه پیشگیری و مقابله با فساد در قالب «نقشه ملی پیشگیری و مقابله با فساد اداری و اقتصادی» تهیه و اصول حاکم بر این نقشه ملی ابلاغ شد.

این تلاش‌ها از سوی مردم دیده و از آن روی مورد تقدیر قرار می‌گیرد که جامعه ایران را بیش از فقر و محرومیت و مشکلات معیشتی، فساد و رانت آزار می‌دهد و افزایش محبوبیت رئیس‌جمهوری از آن روی است که در مسیر مبارزه با این موضوعات قرار داشته و کارنامه موفقی را هم در این زمینه دارد.

محبوبیت امیدآفرین رئیس‌جمهوری

نظرسنجی‌هایی از جنس نظرسنجی موسسه گالوپ از یک سو برای خارج‌نشینان مدعی ناامیدی جامعه ایران مهم است و از سوی دیگر برای مسئولان و دولتمردان اهمیت دارد. نتایج این نظرسنجی دستکم تاکنون نشانه شکست پروژه رئیسی‌هراسی است. هجمه به آیت‌الله رئیسی نه از زمان شروع دولتش بلکه از همان زمستان سال گذشته و با جدی‌تر شدن حضورش در انتخابات کلید زده شد و بسیاری با این پیش‌فرض که عملکرد او می‌تواند اندک اعتماد و امید مردم در جامعه را هم از میان برداشته و حتی موجبات فروپاشی کشور را فراهم کند! او را مورد شدیدترین نقدها قرار دادند. پس از آغاز دولت سیزدهم هم وعده‌ها را بی‌آنکه فرصتی برای تحقق دهند؛ غیرقابل تحقق دانستند و هجمه‌ها را آغاز کردند.

حال با وجود چنین پروپاگاندایی که میلیون‌ها دلار هم برای ایجاد و تداوم آن صرف شد، نظرسنجی‌ها حکایت دیگری دارند. قدر مسلم آن است که شناخت جامعه ایران و تاثیرگذاری بر مردم این سرزمین، پروسه‌ای راحت نیست و تلقین‌های اینترنشنالی! نمی‌تواند بستر فروپاشی اجتماعی، اقتصادی و سیاسی کشور را فراهم آورد. به نظر می‌رسد مدعیان دشمنی با جمهوری اسلامی باید به این واقعیت آگاهی یابند که امید و اعتماد مردم به آینده کشور را نمی‌توان چنین آسان از آنها گرفت.

نتایج این نظرسنجی هم برای دولت و رئیس‌جمهوری از آن روی مهم است که رسالت و مسئولیت آنها را در ادامه مسیر خدمت‌رسانی به مردم سنگین‌تر از همیشه می‌کند، اعتماد و امید مردم به دولت که در قالب افزایش محبوبیت نمایان شده است، در صورتی می‌تواند به احیای این دو عنصر حیاتی در جامعه ایران منجر شود که دولت مسیر صادقانه و پرتلاش خود را برای بهبود شرایط ادامه دهد و ضمن دوری از احساس و تلقین کفایت اقدامات خود، راه‌حل‌هایی برای بهبود معیشت و اقتصاد مردم در دستور کار قرار دهد. از سوی دیگر این تلاش‌ها باید برای مردم تبیین شده و به تصریح رهبر معظم انقلاب جهاد تبیین در کشور آغاز شود.

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.