بورس از مجلس عبور کرد؟

ابلاغ لغو ممنوعیت سرمایه‌گذاری بانک‌ها در بورس سه هفته پس از تصویب

مدیرعامل بورس تهران به رغم مخالفت برخی نمایندگان، از لغو ممنوعیت سرمایه گذاری بانک ها در بورس خبر داد و گفت: این مصوبه از امروز قابلیت اجرایی دارد.

علی صحرایی از لغو ممنوعیت سرمایه‌گذاری بانک‌ها در بورس خبر داد و اظهار کرد: بر اساس مصوبه شورای عالی بورس طبق مواد ۱۶ و ۱۷ که محدودیت‌هایی برای سرمایه‌گذاری ایجاد شده بود با این مصوبه این محدودیت‌ها لغو شده است. ماجرایی که از تصویب آن سه هفته می گذرد.

به گزارش شهروند آنلاین یکی از تصمیمات اتخاذ شده درجلسه شورای عالی بورس در نیمه دوم شهریور که با حضور اعضای شورای عالی بورس، رییس بانک مرکزی و دو نماینده مجلس برگزار شد منع مشارکت بانک‌ها در رابطه با مفاد ماده ۱۶ و ۱۷ قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور بود که در این زمینه اعلام شد بانک‌ها مجاز به سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه خواهند بود و به گفته رییس سازمان بورس و اوراق بهادار، چنین تصمیمی نقش بانک‌ها در تاسیس نهادهای مالی در بورس را تقویت خواهد کرد.

در ابتدا این مصوبه با برخی از حاشیه‌ها همراه شد و شایعه عدم قابلیت اجرای مصوبه شورای عالی بورس و مغایرت این مصوبه با قانون رفع موانع تولید و خروج بانک‌ها از بنگاه‌داری را مطرح کردند.

اعتراض نماینده مجلس به مصوبه شورای عالی بورس

گستردگی این اعتراضات تا جایی پیش رفت که در این خصوص «حمیدرضا حاجی‌بابایی»، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در مورد این مصوبه جدید شورای عالی بورس در توییتر نوشت: مصوبه شورای عالی بورس در رابطه با الغای مواد۱۶ و۱۷قانون رفع موانع تولید، برای ورود بانک‌ها و موسسات اعتباری به بازار سهام کشور، تخلف قانونی و عبور از مجلس است. باید مراقب اعتماد و منافع عمومی بود. وزیر اقتصاد و رئیس سازمان بورس باید این هفته در کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات پاسخگو باشند.

تلاش برای بازگشت ثبات و آرامش به بورس

اما این توییتر رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با واکنش توییتری اعضای  شورای عالی بورس همراه بود و در این زمینه «حسین سلاح‌ورزی»، نائب رئیس اتاق بازرگانی ایران و عضو شورای عالی بورس در پاسخ به حاجی‌بابایی نوشت: «در شرایطی که همه برای بازگشت ثبات و آرامش به بورس تلاش می‌کنند، رییس کمیسیون بودجه مجلس، ندیده و نشنیده، تصمیمات شورای عالی بورس را تخلف محرز تشخیص داده‌اند!  با توجه به حضور دو نماینده ناظر مجلس در این شورا، بهتر نبود که در مورد جزئیات ابتدا با همکاران خود مشورت می‌کردند؟»

لزوم مذاکره با رئیس شورای بورس پیش از اظهار نظر توسط نمایندگان

شاهین چراغی، دیگر عضو شورای عالی بورس نیز در توییتی نوشت: «دو عضو از مجلس شورای اسلامی ناظر بر مصوبات شورای بورس هستند، همچنین با توجه به تخصصی بودن مصوبات شورا، انتظار می‌رود قبل از انتشار اطلاعات نادرست در خصوص تصیمم شورا در فضای رسانه‌ای، به جهت حفظ حقوق مردم و محمل قانونی مصوبه مذکور، حداقل با رئیس شورای بورس مذاکره می‌کردید.»

مصوبه شورای عالی بورس مغایرت قانونی ندارد

به دنبال چنین واکنش‌هایی به مصوبه اخیر شورای عالی بورس، «سعید اسلامی»، عضو شورای عالی بورس شایعه عدم اجرایی بودن مصوبه شورای عالی بورس و مغایرت این مصوبه با قانون رفع موانع تولید و خروج بانک‌ها از بنگاه‌داری را تکذیب کرد و گفت: این مصوبه کاملا قابل اجرا است و بندهایی از آن به موضوع قانون خروج بانک‌ها از بنگاه‌داری اشاره و آن را حل کرده است.

وی با تاکید بر اینکه شورای عالی بورس در برخی موارد درباره بندهای قانونی اجازه ورود دارد، گفت: دو نماینده مجلس شورای اسلامی به عنوان ناظر شورا و رییس کل بانک مرکزی به عنوان یکی از اعضای شورا در جریان این مصوبات هستند و هیچ منع قانونی برای اجرای آن وجود ندارد.

اسلامی بیدگلی در پاسخ به این پرسش که آیا ورود بانک‌ها و خرید سهام توسط آنها بعد از مصوبه شورای عالی بورس نیازی به ابلاغیه بانک مرکزی دارد یا خیر، گفت: با توجه به اینکه رییس کل بانک مرکزی، عضو شورای عالی بورس است فعلا نیازی به چنین ابلاغیه‌ای نیست اما به طور قطع هر زمان که نیاز هم باشد رییس کل بانک مرکزی به عنوان عضو شورای عالی بورس که مصوبه‌های  این شورا را امضا می‌کنند، این ابلاغیه را صادر خواهد کرد.

این عضو شورای عالی بورس در خصوص اینکه برخی نماینده های مجلس در مصاحبه‌هایی این مصوبه شورای عالی بورس را غیر قابل اجرا و مغایر با قانون رفع موانع تولید می‌دانند، گفت: این مصوبه با حضور دو نماینده مجلس شورای اسلامی به عنوان عضو ناظر در شورای عالی بورس، نهایی و تصویب شد؛ پس مغایرت قانونی ندارد و شورای عالی بورس از اختیارات قانونی خودش در این رابطه استفاده کرده است.

نامه اعتراض‌آمیز به رئیس مجلس شورای اسلامی

هیجان‌های ایجاد شده به دنبال مصوبه شورای عالی بورس فقط با اعتراض برخی از نمایندگان مجلس پایان نیافت بلکه اندیشکده اقتصاد مقاومتی در نامه‌ای به «محمدباقر قالیباف» رئیس مجلس شورای اسلامی نسبت به مصوبه اخیر شورای عالی بورس درباره لغو ممنوعیت سرمایه‌گذاری بانک‌ها در بورس واکنش نشان داد و اعلام کرد: هرچند هدف از این اقدام «حفظ سرمایه مردم» ذکر شده، نتیجه آن در عمل «تنگنای معیشت عموم جامعه» خواهد بود.

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.