28 ساعت عملیات موفق سرخپوشان در ارتفاعات

گزارش «شهروند آنلاین» از نجات 12 کوهنورد در ارتفاعات دشت لار و مینودشت

12 کوهنورد در دو عملیات سخت و پیچیده امدادگران استان تهران و گلستان از ارتفاعات مینودشت و دشت لار نجات یافتند. جمعیت هلال‌احمر شهرستان‌های مینودشت و گالیکش  4 کوهنورد گمشده را در ارتفاعات دوزین مینودشت در یک عملیات 10 ساعته پیدا کردند. جمعیت هلال‌احمر استان تهران هم 8 کوهنورد ناپدید شده را در جست‌وجوهای 18 ساعته نجات دادند. 28 ساعت عملیات، آن هم در شرایط سخت و پر از ریسک. دو تیم کوهنورد، در تماس‌های جداگانه از جمعیت هلال‌احمر کمک خواستند. کمک‌خواهی این کوهنوردان، ماموریت نجات دیگری پیش روی امدادگران قرار داد. تیم‌های نجات روز پنجشنبه ماموریت یافتند تا منجی این دو گروه گرفتار در ارتفاعات شوند.

18 ساعت عملیات در  دشت لار

ساعت حوالی 21 و 30 دقیقه  شامگاه پنجشنبه بود که تلفن مرکز  کنترل و هماهنگی عملیات‌های فوریتی جمعیت هلال‌احمر به‌صدا درآمد. جوانی از آن سوی خط هراسان و سراسیمه سخن می‌گفت: «ما یک تیم هشت ‌نفره هستیم که  برای صعود به ارتفاعات دشت لار آمده بودیم اما در حین برگشت راه را گم کرده و در مسیری صعب‌العبور گرفتار شده‌ایم.»

لوکیشن دقیق محل گرفتاری این افراد  بررسی شد و امدادگران  با بهره‌گیری از نقشه‌های ماهواره‌ای محل ناپدیدشدن این گروه از کوهنوردان را بررسی کردند. مسیر سخت و صعب‌العبوری  پیش روی تیم کوهستان قرار داشت.

هوا تاریک بود و مسیر سنگی و صعب‌العبور از طرفی عملیات نجات را با دشواری مواجه می‌کرد.  ماموریت کلید می‌خورد. یک تیم پنج‌نفره وارد مسیر دشوار و صعب‌العبور نجات می‌شوند.  عملیات تا ساعت 6 بامداد ‌طول می‌کشد  همه دهلیزها و صخره‌های سنگی را به‌دنبال آنها می‌گردند اما موفق نمی‌شوند.

اعلام مفقودی

ساعت ۱۸ روز پنجشنبه، ۲۹ مهرماه، هشت نفر از کوهنوردان در قله‌ریزان منطقه افجه مفقود شدند که گزارش این مفقودی، ساعت ۲۱:۳۴ به مرکز کنترل و هماهنگی عملیات هلال‌احمر استان تهران اعلام شد. این را شاهین فتحی، مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان تهران می‌گوید.

محمد باقر محمدی، معاون عملیات سازمان امدادونجات جمعیت هلال‌احمر در خصوص آخرین اقدام‌ها برای یافتن تیم هشت‌ نفره کوهنوردی در منطقه فشم گفت: «از حوالی ساعت هجده پنجشنبه  از طریق مرکز کنترل و هماهنگی جمعیت هلال‌احمر اطلاع‌رسانی شد که یک تیم کوهنوردی هشت نفره در منطقه فشم مفقود شدند و ارتباط‌شان با خانواده‌ها و تیم‌های همنورد قطع شده است.

بلافاصله یک تیم جست‌وجو و نجات به منطقه اعزام شد و تا پاسی از شب عملیات جست‌وجو را ادامه دادند، اما متاسفانه نتوانستند اطلاعی از این کوهنوردان به‌دست بیاورند. با توجه به بارش برفی هم که در منطقه رخ داده بود یک مقدار عملیات جست‌وجو را با سختی مواجه کرده است. تلفن‌هایی که از این کوهنوردان در دسترس بوده در دست بررسی  قرار گرفت تا بتوانیم از این طریق اطلاعاتی را از تیم مفقودان که هشت نفر هستند، بگیریم. ولی میسر نشد.  جست‌وجوی شبانه را ادامه دادیم. تیم واکنش سریع به‌همراه بالگرد جمعیت هلال‌احمر در سازمان امدادونجات آماده اعزام به منطقه  شدند و قرار شد در صورتی که شرایط جوی مساعد شود تیم امداد هوایی هم به منطقه اعزام  شود.»

اعزام تیم 5 نفره

پس از دریافت  این گزارش، یک تیم پنج نفره جست‌وجو و نجات از پایگاه امدادونجات کوهستان دربند به منطقه اعزام و عملیات جست‌وجو در مناطق دشت هویج، یال غربی آتش‌کوه به سمت قله آغاز شد. این عملیات تا ساعت ۶ بامداد جمعه ادامه داشت اما هیچ ردی از این کوهنوردان وجود نداشت.

با توجه به شرایط جوی، ابتدا امکان جست‌وجوی هوایی وجود نداشت اما با مساعد شدن هوا، تیم واکنش سریع هلال‌احمر استان تهران در سازمان امدادونجات حاضر و با همراهی تیم امداد هوایی توسط بالگرد جهت جست‌‎وجوی این کوهنوردان به منطقه اعلام شده، اعزام شدند.

جست‌وجو توسط ۴ تیم عملیاتی جمعیت هلال‌احمر استان تهران به‌صورت زمینی، یک تیم به‌صورت هوایی و سه تیم نیز از هیأت کوهنوردی استان تهران آغاز و پس از حدود ۱۸ ساعت جست‌وجو توسط امدادگران و نجاتگران، این ۸ کوهنورد در دشت لار پیدا شدند.

پس از ارزیابی اولیه توسط امدادگران و نجاتگران مشخص شد حال عمومی این ۸ کوهنورد مساعد است و به منطقه امن انتقال داده خواهند شد و در صورت نیاز به مراقبت‌های پزشکی بیشتر، به مراکز درمانی منتقل خواهند شد.

نجات در ارتفاعات مینودشت

شرایط جوی و هشدارهای هواشناسی را نادیده گرفتند و چشم‌شان را روی احتمالات بستند. نه سقوط بهمن را جدی گرفتند و نه برف و کولاک و مه غلیظ را. کوله‌شان را بستند و رفتند، اما 4 کوهنورد در ارتفاعات مینودشت گرفتار شدند.

روز پنجشنبه هم  گمشدگی چهار نفر در ارتفاعات بوقوتو در محور دوزین مینودشت به هلال‌احمر گزارش شد.

رئیس جمعیت هلال‌احمر شهرستان‌های مینودشت و گالیکش  در این رابطه می‌گوید: «بلافاصله دو تیم امدادی متشکل از هشت نفر با تجهیزات کامل به محل اعزام شدند. این در حالی  بود که با توجه به شرایط جوی منطقه، امکان اعزام بالگرد هم وجود نداشت.

بعد از ۱۰ ساعت تلاش، نیروهای امدادی موفق شدند که این افراد را که یک آقای ۲۶ ساله، دو آقای ۲۴ ساله و یک آقای ۲۲ ساله بود را نجات داده و به مکان امن منتقل کنند.

این مأموریت‌ها با نجات جان همه 12  کوهنورد گرفتارشده به پایان رسید اما مأموریت‌های سخت  نجات  در ارتفاعات هر روز  رخ می‌دهد.»

هشدار‌های کوهنوردی را جدی بگیرید

معاون عملیات سازمان امدادونجات در پایان گفت: «از طریق هواشناسی کشور از چهل‌وهشت ساعت قبل اعلام وضعیت می‌شود و هم به فدراسیون‌های ورزشی و هم از طریق رسانه ملی اعلام می‌شود، اما متاسفانه در سال‌های اخیر با این مشکل مواجه هستیم که کوهنوردان عزیز تا حدودی به این هشدار‌ها بی‌توجهی می‌کنند. ما سال گذشته هم دچار مشکلاتی شدیم، ولی امیدواریم حداقل این تیم کوهنوردی را ما بتوانیم سالم پیدا کنیم. انتظار ما از همه عزیزانی که در این برنامه‌های کوهنوردی شرکت می‌کنند این است که هشدار‌های کوهنوردی را جدی بگیرند.»

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.