چشم کارتیه به‌دنبال هنرهای اسلامی-ایرانی

هنرهای اسلامی-ایرانی منبع الهام مدرنیته برای شرکت صاحب‌نام «کارتیه» در طراحی مجموعه‌ای تازه از جواهرات خود شده است

اشکال هندسی، همنشینی آبی فیروزه‌ای با سبز زمردی و دیگر ظواهر فریبنده هنر اسلامی در ابتدای قرن بیستم، الهام‌بخش شرکت صاحب‌نام «کارتیه» برای دمیدن روح مدرنیته در طراحی مجموعه‌ای تازه از جواهرات خود بوده است.

شرکت صاحب‌نام «کارتیه» در طراحی مجموعه‌ای تازه از جواهرات خود به هنر اسلامی چشم دارد. این شرکت که سال‌هاست در زمینه طراحی، تولید، توزیع و فروش جواهرات و ساعت‌‌های لوکس فعالیت می‌کند، قصد دارد برای مدت‌ها از هنرهای اسلامی-ایرانی بهره بگیرد. ایده‌ای که نمایشگاه «کارتیه و هنرهای اسلام» هم از آن متولد شده است.

به گزارش یورو نیوز، اشکال هندسی، همنشینی آبی فیروزه‌ای با سبز زمردی و دیگر ظواهر فریبنده هنر اسلامی در ابتدای قرن بیستم، الهام‌بخش شرکت صاحب‌نام «کارتیه» برای دمیدن روح مدرنیته در طراحی مجموعه‌ای تازه از جواهرات خود بوده است.

این ایده همچنین بهانه‌ای برای برپایی نمایشگاهی تحت عنوان «کارتیه و هنرهای اسلام» شده که از روز پنجشنبه در موزه هنرهای تزییتی شهر پاریس آغاز به کار کرد.

بازدیدکنندگان از این نمایشگاه شاهد پیوند‌های شگفت‌‌انگیز میان جواهرات لوکس و طرح‌های چشم‌نواز کاشی‌کاری مساجد، پارچه‌هایی با نقوش عثمانی و جعبه‌های منبت‌کاری‌شده ایرانی در آثار عرضه‌شده هستند.

در گزارش خبرگزاری فرانسه از نمایشگاه «کارتیه و هنرهای اسلام» آمده لویی کارتیه، نوه بنیانگذار خانه جواهرات کارتیه با الهام از جنبش هنر نو در ابتدای قرن بیستم تلاش کرده بود «طرح‌هایی تازه، شاید ملهم از هنر روسیه یا شاید از هنر ایران به مشتریان عرضه کند» اما ظاهرا هنر ایرانی-اسلامی در این میان برنده شده است.

جایگاه هنرهای اسلامی در میان طرح‌های شرکت بزرگ جواهرسازی

معاون رئیس بخش هنرهای اسلام در موزه لوور و یکی از متصدیان این نمایشگاه به خبرگزاری فرانسه گفت: «مجموعه‌ای که در اینجا عرضه شده حاصل کاری تحقیقی و پژوهشی کاملا تازه و کم‌سابقه است.»

سرپرست بخش جواهرات باستانی و مدرن در موزه هنرهای تزیینی شهر پاریس و یکی دیگر از متصدیان نمایشگاه به فرانس‌پرس گفت: «ما برای نخستین‌بار در نمایشگاهی مختص جواهرات توانستیم کلیه مراحل خلق و آفرینش را بازسازی کنیم.»

در گزارش خبرگزاری فرانسه از این نمایشگاه آمده: لویی کارتیه، نوه بنیانگذار خانه جواهرات کارتیه با الهام از جنبش هنر نو در ابتدای قرن بیستم تلاش کرده بود «طرح‌هایی تازه، شاید ملهم از هنر روسیه یا شاید از هنر ایران به مشتریان عرضه کند» اما ظاهرا هنر ایرانی در این میان برنده شده است.

بدین ترتیب هنرهای اسلامی به‌تدریج هم‌سطح نقاشی‌های بزرگ غربی جایگاه خود را در میان طرح‌های تازه این شرکت بزرگ جواهرسازی پیدا می‌کند.

سرپرست بخش جواهرات باستانی و مدرن در موزه هنرهای تزیینی شهر پاریس در این‌باره به فرانس‌پرس می‌گوید: «در آن زمان بخش قابل توجهی از جواهرات ملهم از هنرهای اسلامی طراحی و ساخته شد و این امر به شرکت کارتیه امکان داد تا همسو با جنبش هنر نو، در جهت مدرنیته حرکت کند.»

به گفته این متصدی نمایشگاهِ «کارتیه و هنرهای اسلام»، الگوهای هندسی با الهام از معماری اسلامی و جواهرات آجری‌شکل نیز با الگوبرداری از پوشش سرامیکی نمای مساجد در آسیای مرکزی ساخته شد.

ارتباط رنگ‌ها نیز کاملا شرقی است، به‌نحوی که به‌عنوان مثال از سبز به‌عنوان «رنگ بهشت» در کنار آبی روشن فیروزه‌ای و آبی تیره لاجوردی استفاده شده است.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.