«دلتا پلاس» ممکن است از دلتا مسری‌تر باشد

کارشناسان می‌گویند گونه جهش‌یافته جدید ویروس کرونا موسوم به «دلتا پلاس» ممکن است راحت‌تر از دلتا منتشر شود

کارشناسان می‌گویند نوع جهش‌یافته جدید کووید-19 که آن را «دلتا پلاس» می‌نامند، ممکن است راحت‌تر از سویه دلتا منتشر شود. آژانس امنیت سلامت بریتانیا (UKHSA) سویه دلتا پلاس را به «نوع تحت بررسی» ارتقا داده است تا این خطر احتمالی را منعکس کند.

کارشناسان بریتانیایی می‌گویند یک نوع جهش‌یافته جدید ویروس کرونا که برخی آن را «دلتا پلاس» می‌نامند، ممکن است راحت‌تر از دلتای معمولی منتشر شود.

آژانس امنیت سلامت بریتانیا (UKHSA) آن را به «نوع تحت بررسی» ارتقا داده است تا این خطر احتمالی را منعکس کند.

هنوز هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد دلتا پلاس باعث بیماری شدیدتر می‌شود و دانشمندان اطمینان دارند که واکسن‌های موجود هنوز هم باید به خوبی برای محافظت از مردم عمل کنند.

اگرچه دلتای معمولی تاکنون بیشتر موارد ابتلا به کووید را در انگلستان به خود اختصاص داده است، موارد ابتلا به «دلتا پلاس» یا AY.4.2  هم در حال افزایش است. آخرین اطلاعات رسمی نشان می‌دهد 6 درصد موارد کووید از این نوع هستند.

کارشناسان می‌گویند بعید به نظر می‌رسد که دلتا پلاس به‌طور گسترده شیوع یابد یا از واکسن‌های فعلی فرار کند. آژانس امنیت سلامت بریتانیا گفته این زیرشاخه در ماه‌های اخیر در انگلستان به‌طور فزاینده‌ای رایج شده است و شواهد اولیه‌ای وجود دارد که نشان می‌دهد ممکن است در انگلستان میزان رشد بیشتری نسبت به دلتا داشته باشد.

به هر حال، برخلاف دلتا، دلتا پلاس هنوز به‌عنوان «نوع نگران‌کننده» در نظر گرفته نمی‌شود که بالاترین طبقه انواع مختلف ویروس با توجه به میزان خطر آنهاست.

واکسن بزنید و احتیاط کنید

هزاران نوع مختلف کووید در سراسر جهان در حال گردش است. ویروس‌ها همیشه در حال جهش‌اند، بنابراین دیدن گونه‌های جدید تعجب‌آور نیست.

AY.4.2  شاخه‌ای از دلتاست و شامل برخی جهش‌های جدید است که بر پروتیین سنبله تأثیر می‌گذارد که ویروس از آن برای نفوذ به سلول‌های ما استفاده می‌کند.

هیچ رأی و نظری وجود ندارد که به‌روزرسانی جدید واکسن برای محافظت در برابر هر یک از انواع موجود ویروس همه‌گیر نیاز است.

دکتر جنی هریس، مدیر اجرایی UKHSA ، گفت: «توصیه‌های بهداشت عمومی برای همه انواع فعلی کووید یکسان است. واکسن بزنید و افراد واجد شرایط، سومین دوز یا همان دوز تقویتی را دریافت کنند.»

او ادامه داد: «به احتیاط ادامه دهید. در فضاهای شلوغ ماسک بزنید و هنگام ملاقات با افراد در فضای بسته، پنجره‌ها و درها را باز کنید تا اتاق تهویه شود. در صورت بروز علایم ، آزمایش PCR انجام دهید و تا دریافت نتیجه  منفی در خانه بمانید.»

منبع: BBCNEWS

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.