باید کار واقعی ایجاد کنیم

رئیسی: امروز در کشور نیازمند تحول هستیم

رئیس‌جمهوری با بیان اینکه باید هزینه‌ها را کاهش و درآمدها را افزایش دهیم، گفت: «اقدامات و مجموعه پیگیری‌ها باید به تحول بینجامد و ما امروز به یک تحول نیاز داریم.»

شهروندآنلاین: آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی شامگاه جمعه در جلسه شورای اداری استان اردبیل اظهار کرد: «بهترین ناظر در استان‌ها در گام نخست مردم و سپس استاندار است.»

او گفت: «وزیر کشور و معاون اجرایی رئیس‌جمهوری باید به صورت کلان و مستمر مصوبات دولت را پیگیری کنند و مردم و دولت را در جریان پیشرفت کارها قرار دهند تا یک ضمانت اجرایی جدی برای اجرای مصوبات به وجود آید.»
رئیس‌جمهوری با بیان اینکه سفرهای استانی حداقل یک سال کار دولت را جلو می‌اندازد، گفت: «چرا یک شهرستان با مشکلی مواجه باشد، در حالی که این رنج را می‌توان در بازدیدهای استانی قطع کرد. وزیران شهرستان‌های مختلفی را بازدید کرده‌اند و با مسائل متعددی روبه‌رو شدند، باید این مسائل را بررسی و برای حل آنها چاره‌ای اندیشید و نباید در این راه عقب‌ماندگی داشته باشیم.»

رئیسی با بیان اینکه نباید اوضاع استان اردبیل این‌گونه باشد، تاکید کرد: «جایگاه استان اردبیل به عنوان استانی که مردمانی وفادار به امام حسین(ع) دارد و ۳۵۰۰ شهید در دوران دفاع مقدس نثار این مرزوبوم کرده‌اند، نباید این‌گونه باشد و استان اردبیل ظرفیت‌های بسیاری دارد.»

با این ظرفیت‌ها نباید شرایط این‌گونه باشد و باید امور را پیگیری کرد

رئیسی با اشاره به مناطق آزاد خطاب به حاضران در شورای اداری استان اردبیل گفت: «در این شش هفت ماه می‌توانست درباره مناطق آزاد گام‌هایی برداشته شود؛ باید مشکلات مناطق آزاد را حل کرد تا زندگی مردم زودتر به سامان برسد و من آمده‌ام تا کار کنیم و عقب‌ماندگی‌ها را جبران کنیم. البته حل مشکلات از دست شما برمی‌آید؛ شما مدیران توانمند استان هستید.»

او گفت: «گاهی کمبود بودجه و اعتبارات وجود دارد، بنابراین باید اول اولویت‌ها را در نظر بگیریم و به دنبال درآمدزایی برای دولت باشیم. خلق درآمد برای دولت مهم است و باید هزینه‌ها را کاهش و درآمدها را افزایش دهیم …»
رئیس‌جمهوری توضیح داد: «مشکل کسری بودجه و رفع مشکل پروژه‌های نیمه‌تمام استان باید حل شود؛ باید هزینه‌ها را کاهش و درآمدها را افزایش دهیم، چراکه مسأله دولت، مسأله اولویت‌هاست.»
رئیسی یادآور شد: «ظرفیت‌ها در کشور باید احیا شود و یقینا آینده بسیار درخشان خواهد بود. باید این اقدامات و مجموعه پیگیری‌ها به تحول بینجامد. ما امروز به یک تحول اساسی نیاز داریم. تحول سه محور اساسی دارد؛ نخست تحول شناختی است؛ همچنین نگرش‌ها باید تغییر کرده و تحول ایجاد شود.»
او با بیان اینکه امام راحل نگرش جامعه ما را عوض کرد، گفت: «وجود مقدس نبی مکرم اسلام(ص) در جامعه تحول ایجاد کرد. نبی مکرم اسلام در قله تحول قرار دارد. در قله تحول امام صادق علیه‌السلام را داریم و این بزرگان جامعه اسلامی را متحول کردند، بنابراین نگرش‌ها باید با تحول‌خواهی عوض شود.»

او با بیان اینکه نگرش‌ها باید به تحول‌خواهی عوض شود، گفت: «بزرگان اثرگذار این‌گونه بودند. شیخ صفی‌الدین را زندگی‌اش را دیده‌اید و می‌دانید چه کرد؟ چه انسجامی در ایران ایجاد کرد.

 انسجام ایران مرهون اردبیل و کاری است که اینها انجام دادند. گسترش فرهنگ تشیع کاری نبود که به آسانی اتفاق بیفتد. رنج‌ها بردند.

اینها کارهای تحولی است. کار تحولی رنج دارد، اما آثار ماندگار دارد، نه برای یک سال بلکه برای قرن‌ها، عصرها و نسل‌هاست.»
او گفت: «موضوع دوم تحول در نهادهاست. ما یک سازوکار نهادی داریم. نگاه سازمانی باید کاملا متحول شود. می‌خواهیم کاری برتر و بالاتر انجام دهیم.»

او با بیان اینکه سومین مسأله تحول در فرآیندهاست، باید راه‌ها را کوتاه کنیم، گفت: «یکی از موانع جدی تحول در کشور نظام بروکراسی و نظام پیچیده اداری است که بزرگ‌ترین مانع برای حرکت‌های انقلابی و جهادی است و باید این نظام پیچیده اداری را اصلاح کرد.»

باید دسترسی به مجوزها را آسان کرد و کسب‌وکارها را سهل‌تر کرد

او یادآور شد: «اگر بخواهیم تحلیل کنیم و جزئیات را ببینیم، درمی‌یابیم که نباید برخی کارها این همه معطل شود، حتما می‌تواند به صورت سهل‌تری انجام شود.»
آیت‌الله رئیسی گفت: «دوستان گفتند که باید عدالت اجرا شود که حرف بسیار درستی است. عدالت در تقسیم ظرفیت‌ها و  امکانات در کشور باید اجرا شود.
بودجه‌ریزی کشور بر اساس آمایش سرزمینی انجام شود و ما ببینیم که آیا به صورت متوازن منطقه‌ای رشد کرده یا توازن ندارد. باید یک تقسیم عادلانه باشد، ما حتما باید عدالت اجرایی و اثباتی داشته باشیم وگرنه سخنرانی عادلانه را همه می‌توانیم صحبت کنیم و بگوییم شاعران بسرایند، نثرنویسان نثر زیبا بنگارند. خیلی می‌شود برای آن سخن گفت، ولی قرار است ما عدالت را اجرا کنیم. روستایی باید مزه شیرین عدالت را بچشد.»

او ادامه داد: «استفاده درست از امکانات؛ در مسأله انرژی و در بسیاری از امکانات باید الگوی مصرف اصلاح شود، چراکه بسیار اسراف داریم.»
او گفت: «باید دنبال سازوکارهایی برویم که از آب موجود بهترین استفاده را بکنیم. همه باید همت کنند. دولت، مردم و کشاورزان، مجموعه‌های کشت و صنعت همت کنند تا این کار اتفاق بیفتد و ما بهترین استفاده را داشته باشیم.

 کارخانه‌های صنعتی مصرف برق دارند، ما باید آن را از مصرف خانگی جدا کنیم. کارخانه‌های بزرگ باید با بودجه و اعتبارات خود نیروگاه بزنند.

خصوصی‌سازی‌های ما باید در جهت افزایش تولید رونق و افزایش اشتغال و رفع مشکلات باشد. ما خصوصی‌سازی را در کشور نیاز داریم، این جزو برنامه‌های چهارم، پنجم و ششم بوده است.»
او افزود: «دولت باید بتواند به بخش خصوصی میدان بدهد، متصدی نباشد. کار دولت، کار هدایت، حمایت و نظارت است، اما کار باید طوری انجام شود که حتما خصوصی باشد، با این شرط که صورت بگیرد.»

موضوع راه‌آهن میانه-اردبیل پیگیری می‌شود 

او ادامه داد: «مناطق آزاد هم پیگیری خواهد شد تا به نتیجه برسد، چراکه از مسائل بسیار مهم، مسأله اشتغال استان است. اقتصاد گردشگری در اردبیل از مسائل بسیار مهم است. ظرفیت بسیار زیادی در استان است که اگر احیا شود، اقتصاد گردشگری احیا می‌شود.»
او گفت: «اقتصاد روستا، آماری که گفتند  ۲۲درصد حضور در روستا نگران‌کننده است. باید با همت خود روستاییان اقتصاد روستا فعال شود، در این صورت روستا جاذبه پیدا می‌کند و حاشیه‌نشین نمی‌شود. در حاشیه‌نشینی وضع زندگی بسیار ناراحت‌کننده‌ است، بنابراین اقتصاد روستا باید فعال شود و فعال‌شدن اقتصاد روستا حتما به اشتغال کمک می‌کند.»

او گفت: «در بودجه ۱۴۰۱ و در آینده با همکاری مجلس حتما توازن و عدالت و تقسیم ظرفیت‌ها را جزو برنامه‌های کاری قرار می‌دهیم که در برنامه‌های بعد هم کاملا پیگیری شود.»
او افزود: «عقیده دارم از نیروی انسانی کارآمد استان باید استفاده کرد. نیروی کارآمد بومی چه در بخش مدیریتی، چه کارشناسی حتما باید استفاده شود. نیروی تحصیلکرده استان حتما اولویت دارد، ثبات‌شان بیشتر است و کار را هم یاد می‌گیرند.»

او ادامه داد: «در مرقد شیخ صفی‌الدین در چند مغازه دیدم کار صنایع دستی بسیار عالی انجام می‌دهند، گفتم آیا یاد همه می‌دهید، باید به نسلی یاد بدهید تا این هنر ارزشمند بماند و تاکید دارند که این هنر نباید دچار مشکل شود.»

او در ادامه به ظرفیت معطل‌مانده صنایع استان تاکید کرد و گفت: «بین ۳۰ تا ۴۰درصد ظرفیت صنایع، ظرفیت استان تعطیل یا نیمه‌تعطیل است. این باید از اولویت‌های استان باشد. به هیچ عنوان نباید هیچ بانکی تملک کند و نباید موجب تعطیلی واحد تولیدی شود. واحد تولیدی همواره باید بر پا بماند، بانک طلب خود را می‌خواهد اشکال ندارد، اما نباید واحد تولیدی تعطیل شود، هیچ واحد تولیدی نباید به خاطر مطالبات بانک‌ها تعطیل شود.»
او گفت: «بانک‌ها با امکانات و سرمایه‌ای که دارند شروع به فعال‌کردن واحدهای تولیدی کنند. بانک امکانات دارد، واحد تولیدی را راه‌اندازی کند، نه اینکه واحد تولیدی را نیمه‌تعطیل یا تعطیل کند.»

او در ادامه به تقسیمات کشوری اشاره کرد و گفت: «در تقسیمات کشوری تقاضاها و مصوباتی از استان‌ها و شهرستان‌ها آمده است، منتها هنوز ابلاغ نشده، اما جایی که شهرستان شده نمی‌شود که در آن هیچ اداره‌ای نباشد. انتظار این است وقتی جایی شهرستان شد، بودجه و اعتبار می‌خواهد، اما می‌شود به صورت مجتمع نمایندگانی از سازمان‌ها باشند. سازمان‌ها و ادارات چراغش روشن باشد، به مردم خدمات‌رسانی کنند.»
او گفت: «به مرور می‌شود ساختمان اجاره و بعد ساختمان ملکی تهیه کرد.»

رئیسی با بیان اینکه  دوستان از وقتی که رأی اعتماد گرفتند، کار را آغاز کردند، گفت: «تودیع و معارفه امر تشریفاتی خوب است و تکریم از کسی که تا الان کار می‌کرده حتما خوب است، اما نباید معطل آن باشیم. امر مردم را نباید معطل هیچ موضوعی کرد. حتما باید کار مردم سریعا انجام شود.»

او در ادامه گفت: «گفتند اکثر پروژه‌ها در استان بیش از دو سال تعطیل است، یک سال هم بگذاریم تا دولت مستقر شود تا راه بیفتد، آیا   می‌تواند فعال شود؟ بله، الان بودجه چنان نیست، ولی می‌شود کار دنبال شود، معتقد نیستم کار برای یک سال دیگر بماند. البته پروژه‌هایی که دارای اولویت است. پروژه‌ای که زندگی و مشکل مردم است. مانند جاده روستایی که مشکل مردم است و بسیاری از مسائل کلان، بعضی از آبرسانی‌ها که آب شرب و آب کشاورزی است، تاخیر در اینها به هیچ وجه مجاز نیست و باید هرچه زودتر به نتیجه بایسته و شایسته برسد.»

  بدانید دولت تمام هم و غمش کاهش مشکلات شماست و شبانه‌روز همکاران ما در دولت کار می‌کنند و در استان هم حتما همین‌طور است.

او گفت: «ما امروز رسالت بزرگی برعهده داریم، مقطع تاریخی بزرگی است و وظیفه‌ای که نسبت به خدمت به مردم داریم.»

او گفت: «باید از اهل بیت عصمت و طهارت(ع) کمک بخواهیم  و از وجود مقدس ابی عبدالله الحسین(ع) و حضرت ابوالفضل(س) مدد بخواهیم و بگوییم که مملکت، مملکت امام حسین و حضرت ابوالفضل است. این مردم ارادتمند شما هستند، در هر کوی و برزن یا حسین می‌گویند، نباید برای اشتغال مشکل داشته باشند.»
او گفت: «از مدیران و نیروهای انقلابی خواهشم این است همان‌طور که انتظار مردم از ما است، شب و روز نشناسیم و برای کاهش آلام مردم تلاش کنیم.»

او یادآور شد: «نمایندگان بیشترین مراجعه را در حوزه‌های انتخابیه دارند، اما وارد کردن دو سه نفر در اداره‌ها مشکلی را حل نمی‌کند. زمانی که خادم حضرت رضا بودم به کارخانجات گفتم یک خط تولید جدید بزنید تا به جای یک نفر هزار نفر بیاورید. من موافق اشتغال هستم، ولی وارد کردن این‌گونه نیرو هم خود نیرو و هم سازمان را دچار مشکل می‌کند. یک مجموعه کشاورزی راه‌اندازی کنید، به جای ۱۰۰ نفر هزاران نفر را مشغول کنید. منتها اول صندلی بگذارید و بعد  کسی را بنشانید، نه اینکه کسی را بیاوریم، بعد دنبال صندلی بگردیم.»
او گفت: «باید کار واقعی ایجاد کنیم، نه کار سرهمی که آبروی خودش هم هست و عمرش هم تلف می‌شود. باید کار ایجاد شود، نه اینکه بعضی‌ها فقط در نگاه‌شان این است که اگر وارد اداره شدند، کار کردند. باید فضای کسب‌وکار و اشتغال فراهم شود که می‌تواند به دست شما انجام شود و دولت هم تمام تلاش خود را خواهد کرد.»

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.