مرگ ناشی از تزریق واکسن کرونا نداشته‌ایم

وزیر بهداشت: تنها ۴۰درصد افراد ۲ دوز کامل واکسن را دریافت کرده‌اند

بهرام عین‌اللهی درباره شایعات پیرامون واکسن کرونا تصریح کرد: «آنهایی که واکسن می‌زنند عوارض نادر بسیار کمی داشتند و مرگ ناشی از تزریق واکسن هم نداشتیم.»

شهروندآنلاین: وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در برنامه نگاه یک در شبکه اول سیما با اشاره به وضعیت فعلی کرونا و واکسیناسیون آن در کشور درباره سایر اهداف خود نظام سلامت توضیحاتی ارایه کرد. او درباره شایعات پیرامون واکسن کرونا تصریح کرد: «آنهایی که واکسن می‌زنند عوارض نادر بسیار کمی داشتند و مرگ ناشی از تزریق واکسن هم نداشتیم. پس از دو ماه از تزریق دو دوز واکسن ایمنی ایجاد می‌شود. در کشور ما حدود یک قرن است واکسن تزریق می‌شود و از بدو تولد کودکان واکسن می‌زنند و بیماری مانند فلج اطفال با واکسیناسیون اکنون دیگر بسیار نادر است. واکسن نکته‌ای علمی و مشخص است.»

او درباره نامه‌ای که اخیرا پیرامون میزان کارایی و اثربخشی یکی از واکسن‌های وارداتی منتشر شد، بیان کرد: «آن مطالعه یک مطالعه اولیه بود و این نتایج نباید فعلا منتشر می‌شد تا نتایج تکمیل شود. مطالعات دیگری در دنیا در حال انجام است که نتایج خوبی دارد و به مردم اطمینان می‌دهیم واکسن‌هایی که استفاده می‌کنیم جزو بهترین واکسن‌هاست. واکسن وارداتی از چین از نوع تولید پکن است. اطلاعات درست باید از کمیته علمی ما گرفته شود که همگی بهترین اساتید هستند.»

او ادامه داد: «برای تایید یک واکسن سه مرحله باید طی شود و آن چیزی که سلامت واکسن را تایید می‌کند مرحله دوم است. مرحله سوم کارآزمایی بالینی نیز اثرگذاری واکسن را بررسی می‌کند و تمام واکسن‌های موجود تاکنون مرحله دوم کارآزمایی را سپری کرده‌اند؛ پس از گذراندن آن مرحله است که مجوز تزریق واکسن صادر می‌شود. در کشور ما واکسن برکت، سیناژن و پاستور این مراحل را طی کردند و واکسن رازی و فخرا هم این هفته تایید می‌شوند. انواع و اقسام واکسن‌هایی که در دنیا هست، در کشور ما تولید شده است.»

وزیر بهداشت در مورد دلیل واردات واکسن علی‌رغم تعدد پروژه‌های واکسن‌های داخلی گفت: «در شرایط کنونی، زمان برای ما بسیار مهم است و فرصت تامین شدن ۱۶۰ میلیون دوز واکسن را در داخل نداریم، در حالی که حتی یک ساعت هم برای ما ارزش دارد و تمرکز اصلی ما نجات تک‌تک هموطنان از مرگ است. باید توجه داشت واکسن‌های داخلی دو مرحله آزمایشگاهی و صنعتی دارند؛ نمی‌توانیم صبر کنیم و زمان را از دست بدهیم تا واکسن‌های داخلی به تعداد موردنیاز ما برسد، زیرا مرحله آزمایشگاهی که زیر نظر وزارت بهداشت است با سرعت هرچه تمام‌تر انجام می‌شود، اما نباید توقع داشت که مرحله صنعتی تامین واکسن نیز با همان سرعت پیش برود.»

او افزود: «واکسن‌های داخلی تاکنون به ۱۴میلیون دوز رسیده‌اند. اگر تولید داخل به مقدار قابل قبولی برسد، از واردات خارجی کم می‌کنیم، ولی نمی‌توانیم زمان را از دست دهیم تا افرادی فوت کنند. میزان هزینه درمان بسیار بیش از هزینه تامین واکسن است.»

وزیر بهداشت درخصوص اظهارات یکی از مسئولان وزارتی درباره لزوم انجام ۷۲ ساعت یک‌بار تست پی‌سی‌آر برای کارمندانی که واکسن نزده‌اند، بیان کرد: «این ادعا می‌تواند شخصی باشد و چنین مصوبه‌ای در ستاد ملی مقابله با کرونا اظهار نشده است و چنین کاری شدنی نیست. البته برخی دوستان الگوهای خارجی مطرح می‌کنند، اما انجام روزانه تست پی‌سی‌آر شدنی نیست و هزینه‌بر است.»

او ادامه داد: «در شرایط فعلی عادی‌انگاری بسیار خطرناک است، زیرا هنوز به هدف نهایی مواجهه با کرونا نرسیده‌ایم و تنها ۴۰درصد افراد دو دوز کامل واکسن را دریافت کرده‌اند، بنابراین باید تا رسیدن به هدف اصلی، صبوری و مداومت بر شیوه‌نامه‌های بهداشتی را ادامه دهیم.»

عین‌اللهی گفت: «نظر ما در مورد بازگشایی مدارس این است که آموزش‌وپرورش تنها در صورت تزریق بالای ۷۰درصد دو دوز کامل واکسن به دانش‌آموزان می‌تواند تصمیمی برای بازگشایی مدارس داشته باشد که این هدف تا اواخر آبان عملی خواهد شد. البته باید به این نکته توجه داشت که میزان مرگ‌ومیر در کودکان بر اثر کرونا بسیار کم است، اما خطر ناقل بودن کودکان و در نتیجه مبتلا کردن خانواده‌هایشان را باید مد نظر داشت. بازگشایی مدارس باید با واکسیناسیون باشد.»

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.