زنگ بازگشایی مدارس، زنگ خطر شروع پیک ششم است

یک اپیدمیولوژیست: با توجه به ماهیت ویروس احتمال وقوع پیک ششم کرونا غیر قابل اجتناب است

همه امید دارند هر چه زودتر به زندگی عادی برگردند، اما نباید برای رسیدن به آن تعجیل کرد، زیرا تعجیل در رسیدن به این شرایط ممکن است ما را از همین شرایط متزلزلی که قرار داریم نیز دور کند. هر اقدام عجولانه‌ای در این زمینه مانند بازگشایی مدارس حکم زلزله برای این شرایط متزلزل است و می‌تواند دوباره زمینه پیک گذشته شود. این موضوعی است که در حال حاضر اعضای ستاد ملی کرونا و وزارت بهداشت بر سر آن مناقشه دارند و هر کدام نیز دلایل و استدلال‌های خود را مطرح می‌کنند و همه نگاه‌ها به نیمه آبان ماه خیره شده است که کدام یک از این دو سازمان متولی زورشان بر آن دیگری می‌چربد و شرایط مدارس و وضعیت کرونا به کجا ختم می‌شود.

پیک ششم می‌آید

حمید سوری، اپیدمیولوژیست به «شهروندآنلاین» توضیح می‌دهد که با توجه به ماهیت ویروس احتمال وقوع پیک ششم کرونا غیر قابل اجتناب است. پیک ششم می‌آید، اما اینکه این پیک تا چه میزان حدت و شدت داشته باشد، به رفتار ما بستگی دارد. در واقع می‌توان گفت هر پیکی که رخ می‌دهد تابع شرایطی است که اگر این شرایط با هم همراه شود، می‌تواند نتیجه شدید داشته باشد یا اینکه جریان آرام‌تری را ایجاد کند.
او ادامه می‌دهد که وضعیت تغییرات ژنتیک ویروس از عواملی است که بسیار اهمیت دارد. اما پس از آن نحوه مدیریت و قوانینی که برای یک پیک در نظر گرفته می‌شود، عامل دیگری است که می‌تواند نقش موثری داشته باشد و در نهایت این رفتار مردم است که می‌تواند نقش تاثیرگذاری در این میان ایفا کند.

با عادی‌شدن شرایط بحث واریانت ویروس رصد و غربالگری نمی‌شود و این می‌تواند آتش زیر خاکستر کرونا را به یکباره شعله‌ور کند. در حال حاضر همه خوشحالیم و واکسیناسیون انجام می‌شود، اما غافل از اینکه با شرایط ایده‌آل فاصله زیادی داریم

شرایط هنوز عادی نشده است

به اعتقاد سوری این رفتار مردم است که می‌تواند نشانه‌های بروز پیک‌های شدید را نشان دهد. در واقع اجتماعات مدیریت‌نشده و سفرهای غیرضروری در این میان بسیار اهمیت دارد. اتفاقی که در سایه واکسیناسیون کم‌کم در حال انجام است و مردم به بهانه اینکه واکسن زده‌اند، شرایط را عادی می‌بینند و بساط میهمانی‌ها و دورهمی‌ها و سفرها را چیده‌اند.
این در حالی است که بارها از سوی متخصصان توصیه شده که تزریق واکسن نمی‌تواند مانعی صددرصدی برای مقابله با این بیماری باشد و لازم است تا افراد واکسینه‌شده همچنان پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند.
این همه مسأله‌ای نیست که همه با آن روبه‌رو هستند، به نظر می‌رسد مدیریت کرونا نیز از شرایط عادی خارج شده است و این انحراف در مدیریت کرونا می‌تواند زنگ وقوع پیک ششم را به صدا دربیاورد.

با شرایط ایده‌آل فاصله داریم

با عادی‌شدن شرایط بحث واریانت ویروس رصد و غربالگری نمی‌شود و این می‌تواند آتش زیر خاکستر کرونا را به یکباره شعله‌ور کند. در حال حاضر همه خوشحالیم و واکسیناسیون انجام می‌شود، اما غافل از اینکه با شرایط ایده‌آل فاصله زیادی داریم.

تغییر روند مدیریت کرونا

از سوی دیگر در حالی که یکی از روش‌های موثر برای کنترل ویروس کرونا، اعزام تیم‌های واکنش سریع به مناطق درگیر بیماری و اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از طغیان کرونا در دیگر مناطق کشور است، متاسفانه کمیته واکنش سریع چند هفته‌ای است که منحل شده و در حال حاضر چنین امکانی برای این کار وجود ندارد و شرایط پیش آمده در روند مدیریت وضعیت ارزیابی درست برای رنگ‌بندی شهرها را نیز از بین برده است. موضوعی که باعث می‌شود قضاوت مردم درباره شرایط موجود را به انحراف بکشد. این موضوع بسیار اهمیت دارد، زیرا سهل‌انگاری در اعلام شرایط درست می‌تواند احتمال وقوع پیک جدید را بالا ببرد.
سوری بحث بازگشایی مدارس در آبان ماه را عجولانه می‌داند و می‌گوید بازگشایی عجولانه مدارس می‌تواند چرخش ویروس را گسترش بدهد و به احتمال وقوع پیک جدید دامن بزند.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.