ماجرای سرکیسه کردن علاقه‌مندان به رشته پزشکی

پلیس پایتخت 4 تبهکار حرفه‌ای را که پول‌های چند میلیونی به جیب زده بودند، دستگیر کرد

چهار کلاهبردار حرفه‌ای در پایتخت توانستند 30 نفر را سرکیسه کنند. 30 مالباخته‌ای که هر کدام پول‌های چند میلیونی به حساب کلاهبرداران واریز کرده بودند. چهار تبهکار در پرونده‌های جداگانه از سوی پلیس پایتخت دستگیر شدند. سه مجرم تحصیلکرده با ادعای قبولی در رشته پزشکی و طراحی سایت جعلی دانشگاه، کلاهبرداری می‌کردند و یکی دیگر از متهمان هم به بهانه سرمایه‌گذاری در ارز دیجیتال از مردم پول می‌گرفت. آنها حساب‌شان را پر می‌کردند و متقاضیان ارز و دانشجویان رشته پزشکی نیز پول‌هایشان بر باد می‌رفت. این دو پرونده حالا روی میز ماموران پلیس آگاهی پایتخت قرار گرفته است.

نخستین پرونده از هشتم شهریور امسال کلید خورد. پرونده‌ای که در آن کلاهبرداران حرفه‌ای دانشجویان پزشکی را سرکیسه می‌کردند. هشتم شهریور امسال مردی 55ساله به پایگاه هشتم پلیس آگاهی پایتخت مراجعه و از کلاهبرداران شکایت کرد.

مرد میانسال زمانی که در مقابل افسر پرونده قرار گرفت، گفت: «اوایل امسال با مرد جوانی آشنا شدم که مدعی بود می‌تواند پسرم را به دانشگاه سراسری رشته پزشکی ببرد. طبق قراردادی که ما با مرد جوان به نام سهراب بستیم، 540میلیون تومان ابتدا پرداخت کردم. 200میلیون تومان هم قرار شد پس از آنکه اسم پسرم در سایت دانشگاه ثبت شد، پرداخت کنم. این 200میلیون تومان را به صورت یک برگه چک دادم.»

اوایل امسال با مرد جوانی آشنا شدم که مدعی بود می‌تواند پسرم را به دانشگاه سراسری رشته پزشکی ببرد. طبق قراردادی که ما با مرد جوان به نام سهراب بستیم، 540میلیون تومان ابتدا پرداخت کردم. 200میلیون تومان هم قرار شد پس از آنکه اسم پسرم در سایت دانشگاه ثبت شد، پرداخت کنم. این 200میلیون تومان را به صورت یک برگه چک دادم

شاکی ادامه داد: «بعد از مدتی هم به آدرس سایتی که مرد جوان به من داده بود، رفتم و اسم پسرم به عنوان دانشجوی پزشکی در سایت ثبت شده بود. اما زمانی که برای ثبت‌نام به دانشگاه رفتم، متوجه شدم که سایت جعلی بوده و پسرم در دانشگاه مربوطه پذیرفته نشده است.»

با اعلام این شکایت کارآگاهان پایگاه هشتم پلیس آگاهی پایتخت وارد عمل شده و تحقیقات آغاز شد. در بررسی‌های صورت‌گرفته مشخص شد که به این شیوه و شگرد 16 نفر دیگر هم مورد کلاهبرداری قرار گرفته بودند. 9 نفر آنها به پلیس فتا شکایت کرده و 6 نفر به پلیس آگاهی رفتند. یکی از آنها نیز در یکی از شهرستان‌ها شکایت خود را مطرح کرده بود.

در ادامه تحقیقات پلیسی مشخص شد اعضای این باند سه مرد تحصیلکرده و جوان هستند. یکی از آنها دکترای ژنتیک، نفر دوم مدرس آموزشگاه و نفر سوم هکر حرفه‌ای سایت است.

اعتراف سردسته باند

بررسی‌ها در رابطه با دستگیری متهمان ادامه داشت. در نهایت سه مرد جوان در عملیاتی ویژه دستگیر شدند. در بررسی‌های صورت‌گرفته، سردسته باند گفت: «به همراه دو نفر از دوستانم تصمیم به کلاهبرداری گرفتیم. یکی از همدستانم در آموزشگاه کنکور کار می‌کند. او دانشجویانی که وضع مالی خوبی داشتند و دنبال قبولی در رشته‌هایی مانند پزشکی بودند، انتخاب می‌کرد. همدستم با این پیشنهاد که شما در دانشگاهی معتبر و رشته دلخواه‌تان پذیرفته می‌شوید، از آنها مبالغ متفاوتی را دریافت می‌کرد. همدست دیگرم که هکر حرفه‌ای است، سایت جعلی دانشگاه مورد نظر را درست و اسم داوطلب را در سایت منتشر می‌کرد. بدین ترتیب آدرس سایت را به خانواده داوطلبان می‌دادیم. آنها با مشاهده اسم فرزندان‌شان در سایت جعلی، مابقی پول را به ما می‌دادند. راز این کلاهبرداری‌ها زمانی فاش شد که خانواده‌ها برای ثبت‌نام به دانشگاه مربوطه رفته و متوجه کلاهبرداری شدند.»

همدست دیگرم که هکر حرفه‌ای است، سایت جعلی دانشگاه مورد نظر را درست و اسم داوطلب را در سایت منتشر می‌کرد. بدین ترتیب آدرس سایت را به خانواده داوطلبان می‌دادیم. آنها با مشاهده اسم فرزندان‌شان در سایت جعلی، مابقی پول را به ما می‌دادند. راز این کلاهبرداری‌ها زمانی فاش شد که خانواده‌ها برای ثبت‌نام به دانشگاه مربوطه رفته و متوجه کلاهبرداری شدند

سردار علیرضا لطفی، رئیس پلیس آگاهی تهران بزرگ با اعلام این خبر گفت: «با اعتراف متهمان این پرونده؛ تحقیقات برای شناسایی سایر مالباختگان احتمالی اعضای باند از سوی کارآگاهان پایگاه هشتم پلیس آگاهی پایتخت ادامه دارد.»

ترفند سرمایه‌گذاری دیجیتالی

پرونده بعدی مربوط به ارز دیجیتال بود. مجرمی که با ترفند خرید ارز دیجیتال از تعدادی از شهروندان کلاهبرداری کرده بود. این پرونده نیز با مراجعه یکی از شهروندان به پلیس فتا گشوده شد. او شکایتی مبنی بر کلاهبرداری تحت عنوان خرید ارز دیجیتال مطرح کرد. بلافاصله موضوع در دستور کار پلیس فتای پایتخت قرار گرفت.

شاکی در اظهارات خود به ماموران پلیس گفت: «چند وقت پیش در شبکه اجتماعی تلگرام با شخصی که مدعی بود در زمینه ارزهای دیجیتال فعالیت دارد و سودهای کلانی در ازای سرمایه‌گذاری در این زمینه پرداخت می‌کند، آشنا شدم. مدت کوتاهی با او در ارتباط بودم. پس از جلب اعتمادم مبلغ سه‌میلیارد ریال برای سرمایه‌گذاری در زمینه ارزهای دیجیتال برای او واریز کردم. بعد از واریز پول دیگر پاسخی از او دریافت نکردم و متوجه کلاهبرداری شدم.»

چند وقت پیش در شبکه اجتماعی تلگرام با شخصی که مدعی بود در زمینه ارزهای دیجیتال سودهای کلانی پرداخت می‌کند، آشنا شدم. مدت کوتاهی با او در ارتباط بودم. پس از جلب اعتمادم مبلغ سه‌میلیارد ریال برای سرمایه‌گذاری در زمینه ارزهای دیجیتال برای او واریز کردم. بعد از واریز پول دیگر پاسخی از او دریافت نکردم

کارشناسان پلیس فتای تهران بزرگ پس از بررسی‌های همه‌جانبه و تلاش بی‌وقفه برای شناسایی مجرم با انجام اقدامات تخصصی و پلیسی و بهره‌گیری از تکنیک‌های مهندسی اجتماعی اطلاعاتی از مجرم به دست آوردند و سرانجام او شناسایی شد .

14 شاکی در پرونده

با به دست آمدن هویت متهم و پس از تشریفات قضائی، تیم عملیات این پلیس مجرم را در یکی از محله‌های جنوبی تهران بزرگ دستگیر و به پلیس فتا منتقل کردند.

سرهنگ داود معظمی گودرزی، رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات با اعلام این خبر گفت: «با دستگیری مجرم بیش از 14نفر به شاکیان پرونده اضافه شدند. متهم پس از انتقال به پلیس فتا و مواجهه با شاکی به جرم خود اقرار کرد. او گفت که با هویتی جعلی و جلب اعتماد شکات با وعده واهی سود بسیار بالا حدود هشت‌میلیارد ریال کلاهبرداری کرده است.»

او در ادامه صحبت‌هایش گفت: «ساده‌ترین و موثرترین راه برای مقابله با اقدامات مجرمانه مجرمان سایبری، افزایش سطح آگاهی کاربران نسبت به موضوعات مختلف فضای مجازی بوده و این مهم جز با احساس مسئولیت و برنامه‌ریزی و صرف زمان کافی محقق نخواهد شد. توصیه‌های پلیس فتا را جدی بگیرید. همواره مراقب ترفند کلاهبرداران و سودجویان باشید. در صورت مشاهده موارد مشکوک موضوع را از طریق سایت رسمی پلیس فتا به نشانی  www.cyberpolice.ir   اعلام کنید.»

در صورت مشاهده موارد مشکوک موضوع را از طریق سایت رسمی پلیس فتا به نشانی  www.cyberpolice.ir   اعلام کنید
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.