کوتاه از جهانِ کرونا

از تاخت‌وتاز کرونا در روسیه و انگلیس و شرق اروپا تا آمار مختلف واکسیناسیون

در حالی که روسیه آماده محدودیت‌های سراسری کووید می‌شود، ولادیمیر پوتین از میزان پایین واکسیناسیون شکایت می‌کند. بوریس جانسون به واکسن‌ها امید بسته و می‌گوید قرنطینه‌ای دیگر در کار نیست، اما کارشناسان از آینده بیم می‌دهند. چین از آمار بالای واکسیناسیون می‌گوید و شرق اروپا درگیر بدترین شیوع از زمان شروع همه‌گیری و کُندی واکسیناسیون است.

کرونا در روسیه می‌تازد، چنانکه این کشور  آماده اعمال محدودیت‌های سراسری کووید می‌شود. در این میان، ولادیمیر پوتین از میزان پایین واکسیناسیون شکایت می‌کند و مردم را به تزریق آن فرامی‌خواند. در سویی دیگر، بوریس جانسون به واکسن‌ها امید بسته و می‌گوید در فکر قرنطینه‌ای دیگر نباشید، اما کارشناسان چیز دیگری می‌گویند. چین از آمار واکسیناسیون می‌گوید و بدترین شیوع از زمان شروع همه‌گیری و کُندی واکسیناسیون دامنگیر شرق اروپاست.

روس‌ها واکسن نمی‌زنند!

روسیه روز شنبه در 24 ساعت  1075 مورد مرگ بر اثر کووید ثبت کرد؛ این در حالی است که آسیب‌دیده‌ترین کشور در اروپا با میزان واکسیناسیون بسیار پایین، از هفته آینده برای اقدامات مهار و محدودیت‌های سراسری آماده می‌شود.

با وجود درخواست‌های متعدد ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری این کشور، و در دسترس‌بودن واکسن «اسپوتنیک وی» (Sputnik V) در کشور، فقط 36درصد از روس‌ها به‌طور کامل واکسینه شده‌اند.

بر اساس آمار دولت، این کشور روز شنبه 37هزار و 678 مورد جدید ابتلا به کووید-19 را ثبت کرد. شمار رسمی جانباختگان بر اثر کووید تاکنون 229هزار و 528 نفر است که بالاترین میزان در این قاره است.

مقامات متهم شده‌اند که تاثیر همه‌گیری را بسیار کوچک شمرده‌اند. ارقام آژانس آمار دولتی Rosstat تصویری بسیار تیره‌تر نشان می‌دهد و می‌گوید بیش از 400هزار نفر تا پایان آگوست بر اثر کرونا جان خود را از دست داده‌اند.

مسکو، مرکز شیوع در روسیه، خدمات غیرضروری را بین 28 اکتبر و 7 نوامبر تعطیل می‌کند. پوتین همچنین دستور داد یک هفته مرخصی سراسری از 30 اکتبر آغاز شود و کرملین گفت که طی آن رئیس‌جمهوری هیچ ملاقات حضوری نخواهد داشت.

پوتین میزان بالای مرگ‌ومیر روسیه را در این هفته به آنچه با تاسف میزان واکسیناسیون پایین نامید، پیوند داد و از روس‌ها خواست مسئولیت‌پذیری خود را نشان دهند و واکسن را دریافت کنند.

از واکسن روسی «اسپوتنیک وی» در کشورهای مختلف استفاده می‌شود، اما هنوز اتحادیه اروپا یا سازمان بهداشت جهانی آن را تایید نکرده‌اند.

یک بیمارستان شلوغ در انگلستان. Photograph: Nick Moore/Alamy

امید جانسون به واکسن‌ها؛ هشدار کارشناسان

بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا گفت واکسن‌ها کشور را از این زمستان و از همه‌گیری عبور می‌دهند. جانسون که می‌گوید هیچ برنامه‌ای برای قرنطینه‌ای دیگر وجود ندارد، گفت: «واکسن‌ها راه و روش ما در این زمستان است.»

این در حالی است که پروفسور آدام فین که در کمیته مشترک واکسیناسیون و ایمن‌سازی بریتانیا (JCVI) است، گفت بستری‌ها و مرگ‌های ناشی از بیماری کووید- 19 در حال افزایش است و نسبت به «بدترشدن وضعیت» هشدار داد.

او گفت: «بزرگ‌ترین خطر در میان کسانی است که هنوز واکسن دریافت نکرده‌اند، از جمله افراد جوان. واکسن‌ها برای کنترل شیوع بیماری کافی نیستند و مردم باید برای جلوگیری از سرعت انتقال، فاصله فیزیکی را رعایت کنند. واکسن‌ها تاثیرگذارند، اما در حال حاضر به تنهایی برای کنترل شیوع ویروس کافی نیستند.»

از طرف دیگر، دکتر کاترین هندرسون، رئیس کالج سلطنتی فوریت‌های پزشکی، هم گفت بخش‌های اورژانس در انگلیس در «موقعیت وحشتناکی» قرار دارند.

او در پاسخ به این سوال که آیا فکر می‌کند بخش‌های اورژانس در زمستان می‌توانند دوام بیاورند، به Sky News گفت: «در حال حاضر در موقعیتی وحشتناک هستیم؛ صفوف آمبولانس‌ها با افراد آسیب‌پذیر منتظرند تا به بخش‌ها منتقل شوند و سایر بیماران هم در خانه منتظرند تا با آمبولانس منتقل شوند. این چیزی است که واقعا مرا نگران می‌کند؛ اینها بیمارانی هستند که هنوز درمانی دریافت نکرده‌اند.»

او با بیان اینکه ازدحام جمعیت برای بیماران مضر است، افزود: «قبل از همه‌گیری هم در بخش‌های اورژانس شلوغی وجود داشت. ما در وضعیت خوبی از نظر مراقبت‌های اضطراری نبودیم که وارد بیماری همه‌گیر شدیم. آن زمان ما تخت کافی نداشتیم. مشکل این است که اوضاع در حال حاضر بدتر است.»

پوتین میزان بالای مرگ‌ومیر روسیه را در این هفته به آنچه با تاسف میزان واکسیناسیون پایین نامید، پیوند داد و از روس‌ها خواست مسئولیت‌پذیری خود را نشان دهند و واکسن را دریافت کنند. از واکسن روسی «اسپوتنیک وی» در کشورهای مختلف استفاده می‌شود، اما هنوز اتحادیه اروپا یا سازمان بهداشت جهانی آن را تایید نکرده‌اند.

واکسیناسیون در چین

«می فنگ»، سخنگوی کمیسیون بهداشت ملی، روز یکشنبه گفت که چین تا 23 اکتبر دوزهای کامل واکسن کووید-19 را به 75.6درصد از مردم این کشور داده است. «می» گفت که از جمعیت 1.412 میلیاردی، تقریبا 1.068 میلیارد نفر دوزهای لازم را تزریق کرده‌اند.

داده‌های رسمی نشان می‌دهد که این کشور تا 23 اکتبر در کل 2.245 میلیارد دوز واکسن کووید- 19 تزریق کرده است.

چین به افرادی که آخرین دوز آنها حداقل 6 ماه قبل تجویز شده است، دوز تقویت‌کننده می‌دهد و گروه‌های اولویت‌دار شامل کارگران ضروری، افراد مسن و افرادی که سیستم ایمنی ضعیف‌تری دارند، می‌شود.

شرق اروپا؛ واکسیناسیون کم، ابتلای بالا

براساس گزارش رویترز در روز یکشنبه، موارد ابتلا به کووید-19 در شرق اروپا به زودی از 20میلیون نفر فراتر می‌رود، زیرا این منطقه با بدترین شیوع خود از زمان شروع همه‌گیری و کُندی واکسیناسیون روبه‌رو است.

این خبرگزاری گزارش داد کشورها در این منطقه، دارای پایین‌ترین میزان واکسیناسیون در اروپا هستند و کمتر از نیمی از مردم یک دوز را دریافت کرده‌اند.

بر اساس گزارش رویترز، مجارستان در صدر میزان واکسیناسیون این منطقه است؛ 62درصد از جمعیت این کشور حداقل یک دوز را دریافت کرده‌اند، در حالی که در اوکراین فقط 19درصد از ساکنان یک دوز را دریافت کرده‌اند.

داده‌های رویترز تا جمعه نشان می‌دهد موارد جدید ابتلا در منطقه به‌طور پیوسته افزایش یافته است و اکنون به‌طور متوسط ​​روزانه بیش از 83هزار و 700 مورد جدید ثبت می‌شود، بالاترین سطح از نوامبر سال گذشته.

اگرچه اروپای شرقی فقط 4درصد از جمعیت جهان را تشکیل می‌دهد، تقریبا 20درصد از کل موارد جدید ابتلای گزارش‌شده در سطح جهان را دارد.

بر اساس تجزیه‌وتحلیل رویترز، سه کشور از پنج کشور اصلی که بیشترین مرگ‌ومیر را در جهان گزارش کرده‌اند، در شرق اروپا هستند: روسیه، اوکراین و رومانی.

منبع: گاردین

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.