جشنواره بین‌المللی فیلم فجر، پر!

بازگشت جشنواره فیلم فجر به شکل قبلی

جشنواره بین‌المللی فیلم فجر به‌رغم جلب توجه مخاطبان سینما به فیلم‌ها و چهره‌های متفاوت و فرهنگی‌تر سینمای اروپا و دیگر سینماهای نه‌چندان توی بورسِ جهان، در تمام پنج دوره برگزاری‌اش با انتقادات و اعتراضات پرشماری مواجه بود و منتقدان آن را «سفره‌ای برای استفاده گروه‌های خاص سینما» ارزیابی می‌کردند…

شهروندآنلاین: بالاخره بعد از چند سال انتقاد و اعتراض به جداسازی بخش‌های ملی و بین‌المللی جشنواره فیلم فجر انتقادات کارگر افتاد و اعلام شد که از سال آینده جشنواره‌های ملی و جهانی فیلم فجر به صورت یکپارچه و واحد برگزار خواهند شد.

آماده‌سازی سالن‌های چهارسو برای برگزاری جشنواره بین‌المللی فیلم فجر
آماده‌سازی سالن‌های چهارسو برای برگزاری جشنواره بین‌المللی فیلم فجر

ساعاتی پیش محمد خزاعی، رئیس سازمان سینمایی خبر از بازگشت جشنواره فیلم فجر به وضعیت گذشته خود داد. این جشنواره که پنج سال پیش به دو بخش ملی و بین‌المللی تقسیم و از آن پس به طور مجزا برگزار شده بود، در تمام پنج دوره برگزاری‌اش به صورت مجزا با انتقادات و اعتراضات پرشماری مواجه بود و منتقدان جداسازی جشنواره این اقدام را به عنوان «سفره‌ای به نفع گروه‌های خاص  سینما» ارزیابی می‌کردند. محمد خزاعی اما حالا در اولین روزهای ورود به اتاق ریاست سازمان سینمایی خبر از شکل جدید برگزاری جشنواره فجر از سال آینده می‌دهد. خبرگزاری‌های سینمایی خبر می‌دهند که از سال 1401 دیگر خبری از جشنواره کم‌مخاطب جشنواره بین‌المللی فیلم فجر نخواهد بود و این بخش نیز همزمان با بخش ملی برگزار خواهد شد.

رامبد جوان و نگار جواهریان از چهره‌های نزدیک به برگزارکنندگان جشنواره بین‌المللی فیلم فجر بودند
رامبد جوان و نگار جواهریان از چهره‌های نزدیک به برگزارکنندگان جشنواره بین‌المللی فیلم فجر بودند

خبرگزاری‌های مهر و برنا در این زمینه از قول محمد خزاعی نوشته‌اند که «برگزاری همزمان این جشنواره مهم و راهبردی سینمای ایران با هم‌افزایی ظرفیت‌ها، فرصت‌های کاربردی مضاعفی را برای بهره‌مندی جامعه سینمایی و اقشار مختلف مردم و سینماگران فراهم می‌آورد.»

به گفته این مقام فرهنگی ادغام بخش ملی و بین‌الملل جشنواره، به واسطه جلب توجه مخاطبان خارجی جشنواره به اقبال مردم نسبت به سینما و جشنواره فجر، نقش مهمی در پیشبرد دیپلماسی عمومی کشور می‌تواند داشته باشد.

خزاعی با تشکر از تلاش‌های علیرضا رضاداد، سیدرضا میرکریمی و محمدمهدی عسگرپور برای گسترش روابط بین‌الملل سینمای ایران؛ خبر از تجمیع دو جشنواره ملی و جهانی فجر به صورت یکپارچه تحت عنوان «جشنواره بین‌المللی فیلم فجر» داد.

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.