حرکت تقدیری به سوی خودویرانگری!

تعریف و تمجید اسپانیایی‌ها از «قهرمان»

منتقد اسپانیایی از اصغر فرهادی به عنوان «یکی از بزرگ‌ترین اساتید سینمای قرن بیست‌ویک» نام برده و «قهرمان» را «حکایتی اخلاقی در ارتباط با شرافت، رستگاری و نیرنگ» نامیده است.

اصغر فرهادی ظاهرا شانس خوبی برای کسب سومین اسکار کارنامه‌اش دارد
اصغر فرهادی ظاهرا شانس خوبی برای کسب سومین اسکار کارنامه‌اش دارد

همزمان با معرفی فیلم «قهرمان» به عنوان نماینده ایران در اسکار؛ حضور این فیلم در جشنواره وایادولید اسپانیا، موجب جلب توجه رسانه‌های این کشور شده که ضمن تمجید از «قهرمان» آن را یکی از شانس‌های اصلی کسب اسکار بهترین فیلم بین‌المللی توصیف کرده‌اند.

گزارش ایسنا درباره واکنش رسانه‌های اسپانیا نسبت به فیلم «قهرمان» با واکنش روزنامه لاراسون اسپانیا آغاز می‌شود که تازه‌ترین ساخته فرهادی را «یکی از بخت‌های اصلی کسب جایزه اسکار به عنوان بهترین فیلم غیرانگلیسی‌زبان سال» نامیده است.

این روزنامه با اشاره به اینکه ««قهرمان» برنده جایزه بزرگ داوران جشنواره کن در جشنواره وایادولید اسپانیا حضور دارد»، نوشته: «فرهادی که همواره به نوعی از شخصیت‌های ادبیات کلاسیک در آثارش بهره برده، اما هیچگاه این‌گونه هامارتیا (نقیصه تراژیک) را به تصویر نکشیده بود. نقیصه‌ای که قهرمانان نه براساس خواسته خویش بلکه بنابر تقدیر به خودویرانی کشیده می‌شوند.»

منتقد این روزنامه با تاکید بر اینکه ««قهرمان» تنها درباره زندگی یک زندانی بدهکار نیست که با پس دادن سکه‌هایی که پیدا کرده، تبدیل به یک چهره رسانه‌ای می‌شود، بلکه نگاهی کلاسیک به وجهی اسطوره‌ای دارد»؛ بازی امیر جدیدی را درخشان خوانده که «به فرهادی اجازه می‌دهد جامعه ایران را تجزیه‌وتحلیل کند. جامعه‌ای که به شدت تحت تاثیر آبرو و دفاع از ارزش‌های خویش است و معمولا آبرو در آن به هدف تبدیل شود و نه وسیله.»

روزنامه محلی وایادولید نیز از اصغر فرهادی به عنوان «یکی از بزرگ‌ترین اساتید سینمای قرن بیست‌ویک» نام برده و «قهرمان» را «حکایتی اخلاقی در ارتباط با شرافت، رستگاری و نیرنگ» نامیده است…

تمجید رادیو و تلویزیون

"قهرمان" در کن با استقبال شگفت‌انگیزی مواجه شد
«قهرمان» در کن با استقبال شگفت‌انگیزی مواجه شد

رادیو و تلویزیون سراسری اسپانیا نیز از فیلم  «قهرمان» تعریف و تمجید کرده و به نقل از امیر جدیدی که در وایادولید حضور دارد، نوشته: «کار کردن با فرهادی اقبال بزرگی است. گویی در دانشگاه در حال فراگیری مستمر درس‌هایی هستم، نه‌تنها در زمینه سینما، بلکه درباره تمام زندگی.»

در مطلب رادیو و تلویزیون اسپانیا آمده است: «یکی از جنبه‌های شگفت‌آور فیلم فرهادی این است که با تغییر کوچکی در جهت فیلمنامه ما را با هیجان وافر، درگیر سرنوشت شخصیت‌ها می‌کند و برای این کار نیازی به تعقیب و گریز، انفجار یا ابزارهای نوین سینما ندارد.»

روزنامه محلی وایادولید نیز از اصغر فرهادی به عنوان «یکی از بزرگ‌ترین اساتید سینمای قرن بیست‌ویک» نام برده و «قهرمان» را «حکایتی اخلاقی در ارتباط با شرافت، رستگاری و نیرنگ» نامیده است…

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.