بام ایران زباله‌دان شد

تازه‌ترین تصاویر منتشر شده از کوه دماوند نشان می‌دهد، انبوهی از زباله در دامنه این کوه دپو شده

شهروند آنلاین|مرتفع ترین قله ایران حال و روز خوبی ندارد. پیکر زخم خورده دماوند به محل دپوی زباله تبدیل شده. کوهی که همین چند وقت پیش ماجرای وقف قسمتی از آن حسابی خبرساز شده بود، حالا تصاویر کیسه‌های پلاستیکی مملو از زباله که در دل این کوه جا خوش کرده اند، باعث تشدید نگرانی های طبیعت‌دوستان و فعالان محیط‌زیست شده است.

ظاهرا نه مسئولان به فکر حراست از این کوه هستند و نه مردم دلشان برای این میراث کهن می‌سوزد.مدت‌ها است که فعالان محیط‌زیست و دوستداران طبیعت از آینده دماوند ومخاطراتی که این کوه را تهدید می‌کند، ابراز نگرانی می‌کنند. تقریبا روزی نیست که خبری از دست‌اندازی به دامن این دیو سپید در رسانه‌ها منتشر نشود.از احداث و فعالیت‌های معدنی گرفته تا برداشت خاک و صعود بی برنامه و دسته جمعی به این قله که به گفته کارشناسان محیط‌زیست، باعث تسریع در روند فرسایش خاک می‌شود. همین چندماه پیش هم ماجرای ساخت و سازه‌های غیراصولی در ارتفاعات این قله سر و صدای زیادی به پا کرد. احداث«ایگلو ها»(سازه های فلزی الگو برداری شده از کلبه های یخی اسکیموها در قطب شمال) در این کوه با واکنش های زیادی همراه شد و کار به جایی رسید که مسئولان اعلام کردند روند این ساخت و سازه ها تا  تعیین و تکلیف نهایی از سوی سازمان محیط زیست متوقف شده است.

حالا به این سیاهه پر درد باید دپو شدن زباله را هم اضافه کرد. آن طور که تصاویر منتشر شده نشان می‌دهد، دامنه این کوه مملو از کیسه‌های زباله است. خبرگزاری ایسنا تاریخ ثبت این تصاویر را 4 مهرماه اعلام کرده. یعنی همین دو روز گذشته، زیرگوش پایتخت دامنه این کوه بلند به زباله‌دان تبدیل شده.

این کوه که قدمتی به درازی تاریخ دارد و در اساطیر و باورهای کهن ایرانیان از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است،حالا از سوی مردمانش بیش از پیش مورد بی مهری قرار گرفته. در تصاویر منتشر شده که ظاهرا توسط کوهنوردان و دوستدارن طبیعت گرفته شده، دپوی زباله‌ها در جبهه جنوبی کوه دماوند، منطقه به نام «کافر دره» این میراث ملی را با خطر جدی زیست محیطی مواجه کرده است.

تصاویر دپوی زباله در دامنه دماوند به تاریخ 4 مهرماه

شاید نخستین پرسشی که با دیدن این تصاویر برای هر بیننده‌ای پیش می‌آید، این باشد که زباله های دپو شده توسط چه کسانی به این نقطه آورده شده؟ پرسشی که هنوز هیچ یک از مسئولان به آن پاسخی نداده‌اند. بهرام یکی از دماوندنوردهای قدیمی است. این مرد میان‌سال معتقد است که این زباله ها توسط کوهنوردان به کافر دره مننقل نشده:«حجم زباله‌ها زیاد است. اصولا کوهنوردان این مقدار زباله تولید نمی‌کنند. بی‌شک این کیسه‌های زباله به این نقطه منتقل شده، تا در یک زمان مناسب سوزانده شود، اما به طور اتفاقی چند کوهنورد در مسیر این زباله ها را دیدند و ماجرا برملا شد.» به گفته این کوهنورد با سابقه در سال‌های گذشته هم زباله‌های دپو شده در دماوند سوزانده شده. او به «شهروند» می گوید:«در همین منطقه کافر دره سال‌های گذشته مقدار زیادی زباله سوزانده شد. این کار بزرگترین خیانت به محیط زیست و این کوه است. فقط خدا می‌داند که این کوه بی پناه قربانی این اقدامات نابخردانه می‌شود.»

تصاویری از کافر دره در سال 98

سابقه اتفاقات ناخوشایندی که در این سال‌ها برای دماوند پیش‌آمده، نشان داده که هیچ نهاد و سازمانی به طور قطعی مسئولیت حفاظت از این قله مرتفع را برعهده ندارد و همین موضوع باعث دست اندازی‌های ریز و درشتی به این کوه شده است.

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.