روز سیاه کارگرهای فولاد ابهر

گزارش «شهروند آنلاین» از مسمومیت مرگبار 3 کارگر در مخزن گاز نیتروژن

سه کارگر شرکت فولاد ناب آرش ابهر، شامگاه سه‌شنبه بر اثر سقوط درون مخزن گاز نیتروژن دچار مسمومیت شدید و خفگی شده و جان خود را از دست دادند.
این حادثه در شرکت فولاد ناب آرش در یکی از شهرک‌های صنعتی شهرستان ابهر اتفاق افتاد که منجر به کشته شدن سه کارگر و مسمومیت چهار کارگر دیگر شد.

تحقیقات نشان می‌داد که یکی از کارگران به‌منظور پاکسازی مخزن گاز وارد عمل می‌شود که دو کارگر دیگر حاضر، به محض مشاهده حادثه به یاری این کارگر شتافته و خود نیز گرفتار می‌شوند.

چهار کارگر دیگر نیز به کمک این سه کارگر می‌روند تا جان آنان را نجات دهند که خود نیز دچار مسمومیت با گاز نیتروژن می‌شوند که در حال حاضر نیز به‌منظور درمان در بیمارستان ابهر بستری و تحت مداوا هستند.

علت حادثه در دست تحقیق

سرپرست اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان زنجان در این رابطه گفت: «وقوع این حادثه تلخ در این شرکت تولیدی صنعتی مورد تایید است و چگونگی این اتفاق از سوی عوامل ذی‌ربط در این اداره کل در دست تحقیق و بررسی است.

یکی از کارگران جهت پاکسازی یکی از دهانه‌های مخزن آهن اسفنجی، اقدام می‌کند اما به دلایل نامشخص درون مخزن مخروطی‌شکل حاوی گاز ازت (N۲) سقوط می‌کند که به‌دنبال آن دو کارگر دیگر برای نجات جان همکار حادثه‌دیده می‌شتابند که خود نیز دچار مسمومیت شدید شده و در پی آن چهار کارگر دیگر نیز گرفتار این حادثه می‌شوند.

همکاران اداره کار شهرستان ابهر به محض اطلاع از حادثه در محل حاضر می‌شوند تا در جریان چگونگی این رخداد قرار گیرند. در صورت کسب نتیجه و دریافت اطلاعات دقیق و کامل، علت وقوع این حادثه از طریق روابط عمومی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان زنجان اطلاع‌رسانی خواهد شد.»

اعزام تیم‌های امدادی

مسئول روابط عمومی مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان زنجان نیز گفت: «شامگاه سه‌شنبه ۴ آبان ماه وقوع حادثه مسمومیت و خفگی با گاز نیتروژن به مرکز فوریتهای پزشکی ۱۱۵ زنجان اعلام و درخواست کمک می‌شود که بلافاصله سه دستگاه آمبولانس از پایگاههای قروه (شماره یک ابهر) و پایگاه ریلی شهرستان خرمدره عازم محل می‌شوند.»

جواد مرادی، افزود: «عوامل اورژانس پس از رسیدن به محل به یاری سه کارگر حادثه‌دیده سقوط به مخزن مایعات گازی، شتافته و آنان را تحت عملیات احیای قلبی ریوی قرار داده و به بیمارستان الغدیر ابهر انتقال می‌دهند تا بلکه نجات یابند.»

او اظهار داشت: «چند کارگر مصدوم نیز قبل از رسیدن آمبولانس‌ها به محل با دیگر خودروهای حاضر در محل (متعلق به شرکت و شخصی) به منظور درمان به بیمارستان منتقل می‌شوند.»

عدم رعایت اصول ایمنی

اصغر نجاری دبیر خانه کارگر زنجان هم در این رابطه گفت: «یکی از کارگران کارخانه فولاد البرز ناب آرش به‌ دستور مسئول بالادستی (سرپرست) برای خارج کردن «بیل» که درون یکی از مخازن حاوی گندله افتاده بود، وارد مخزن می‌شود.
مطابق اصول حفاظت ایمنی و بهداشت کار می‌بایست قبل از ورود کارگران به داخل مخازن، میزان گاز موجود در آن مخازن توسط عوامل بهره‌بردار سنجیده شود اما از قرار معلوم این قاعده و اصل حیاتی ایمنی توسط مسئولان مربوطه در مورد کارگر فوت‌شده رعایت نمی‌شود.»

به گفته او، کارگر فوت شده کوتاه زمانی پس از ورود به داخل مخزن گندله دچار گازگرفتگی می‌شود و در این هنگام یکی دیگر از کارگران با مشاهده گازگرفتگی همکار خود، خودخواسته برای نجات او وارد مخزن می‌شود که وی نیز در نهایت دچار گازگرفتگی می‌شود. نفر سوم نیز با مشاهده وضعیت دو همکار قبلی برای نجات آنها اقدام می‌کند که متاسفانه هر سه بر اثر استنشاق گاز جان خودرا از دست می‌دهند.

او با تاکید بر اینکه کوتاهی از جانب مسئولان این کارخانه بوده است که مانع ورود کارگران به مخزن نشده‌اند، گفت: «سه کارگری که جان خود را از دست داده‌اند اخیرا جذب کارخانه فولاد البرز شده و دارای سابقه کار سه تا چهارماه بودند. بنابراین تجربه کار آنها در این واحد در حدی نبوده که بخواهند قبل از گازسنجی وارد مخزن گاز حاوی نیتروژن شوند.»

این فعال کارگری با بیان اینکه در ادامه این حادثه، چهار کارگر دیگر که در محدوده محل حادثه حاضر بوده‌اند نیز بر اثر استنشاق گاز متصاعد شده نیتروژن دچار مسمومیت می‌شوند که خوشبختانه وضعیت جسمی این کارگران بهبود پیدا کرده و نجات یافته‌اند.
نجاری با بیان اینکه در نتیجه بی‌مسئولیتی برخی مدیران در رعایت اصول ایمنی کار هرچند وقت یکبار شاهد حوادث تلخ هستیم، گفت: «کارگران جوانی که تازه در یک واحد تولیدی استخدام می‌شوند تجربیات لازم را برای کار و رعایت نکات ایمنی ندارند. در این مورد نیز سه کارگر جانباخته به‌دلیل بی‌تجربگی خطر ورود به مخزن نیتروژن را احساس نکرده‌اند به‌همین دلیل این حادثه مرگبار برای آنها رخ داده است.»

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.