کرونا در اروپا می‌تازد!

با نزدیک‌شدن زمستان، کرونا دوباره در اروپا جان گرفته، میزان پایین واکسیناسیون در این وضعیت موثر است

موارد ابتلا به کرونا ممکن است در بسیاری از نقاط جهان در حال کاهش باشد، اما در اروپا دوباره در حال افزایش است. میزان پایین واکسیناسیون تا حدی باعث رقم خوردن این وضعیت ترسناک است. مدیر کل سازمان جهانی بهداشت گفت: «تعداد جهانی موارد ابتلا و مرگ‌ومیر برای اولین‌بار در دو ماه گذشته در حال افزایش است که ناشی از افزایش مداوم موارد ابتلا در اروپاست.»

موارد ابتلا به ویروس کرونا ممکن است در بسیاری از نقاط جهان در حال کاهش باشد، اما در اروپا دوباره در حال افزایش است، جایی که محدودیت‌های همه‌گیری کاهش یافته و هوای سرد به برخی از کشورهای شمالی و شرقی رسیده است.

بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، از 18 اکتبر تا یکشنبه، 24 اکتبر، بیش از نیمی از موارد جدید تاییدشده ابتلا در جهان در اروپا گزارش شده است و تنها منطقه‌ای بود که هم افزایش موارد جدید ابتلا و هم افزایش مرگ ناشی از کرونا را گزارش کرد.

میزان پایین واکسیناسیون در اروپای شرقی تا حدی باعث رقم خوردن این آمار ترسناک است.

اگرچه چندین کشور اروپای غربی افزایش موارد ابتلا را گزارش کرده‌اند، اما اکثر جمعیت بزرگسال خود را به‌طور کامل واکسینه کرده‌اند و شاهد تعداد نسبتا پایینی از مرگ‌ومیر و بستری‌شدن در بیمارستان بوده‌اند.

 مدیر کل سازمان جهانی بهداشت گفت: «تعداد جهانی موارد ابتلا و مرگ‌ومیر ناشی از کووید-19 اکنون برای اولین‌بار در دو ماه گذشته در حال افزایش است که ناشی از افزایش مداوم موارد ابتلا در اروپاست. این یادآوری دیگری است که همه‌گیری کووید-19 هنوز به پایان نرسیده است.»

در شرق، تصویر کاملا متفاوت است؛ جایی که واکسیناسیون به‌راحتی در دسترس است، اما بسیاری از مردم برای دریافت آن مردد هستند، عمدتا به دلیل بی‌اعتمادی گسترده به مقامات.

دکتر تدروس آدهانوم گبریسوس، مدیر کل سازمان جهانی بهداشت (W.H.O.)، روز پنجشنبه در نشستی خبری گفت: «تعداد جهانی موارد ابتلا و مرگ‌ومیر گزارش‌شده ناشی از کووید-19 اکنون برای اولین‌بار در دو ماه گذشته در حال افزایش است که ناشی از افزایش مداوم موارد ابتلا در اروپاست. این یادآوری دیگری است که همه‌گیری کووید-19 هنوز به پایان نرسیده است.»

بر اساس داده‌های Our World In Data، اخیرا اروپا از نظر سرانه روزانه ابتلا از ایالات متحده پیشی گرفته است، با نزدیک به 29 مورد ابتلا در هر 100هزار نفر در مقایسه با حدود 22 مورد ابتلا در ایالات متحده.

کشورهایی که در حال حاضر بیشترین آسیب را دیده‌اند در اروپای شرقی متمرکز شده‌اند و نگرانی‌های جدی وجود دارد درباره اینکه موج سرکشی دیگر سیستم‌های مراقبت بهداشتی کم‌بودجه و کم‌کارمند آنها را در هم بکوبد.

درخواست کمک اضطراری از همسایگان

براساس پایگاه داده نیویورک‌تایمز، کشورهای حوزه بالتیک -استونی، لتونی و لیتوانی- هر یک به‌طور میانگین روزانه بیش از 100 مورد جدید ابتلا در هر 100هزار نفر دارند.

کشورهایی که در حال حاضر بیشترین آسیب را دیده‌اند در اروپای شرقی متمرکز شده‌اند و نگرانی‌های جدی وجود دارد درباره اینکه موج سرکشی دیگر سیستم‌های مراقبت بهداشتی کم‌بودجه و کم‌کارمند آنها را در هم بکوبد.

لتونی اولین عضو اتحادیه اروپا بود که در تاریخ 21 اکتبر قرنطینه کلی برقرار کرد و استونی هم محدودیت‌های جدیدی اِعمال کرده است. لتونی جزو کشورهایی در اتحادیه اروپاست که میزان واکسیناسیون‌شان بسیار پایین‌ است و کمتر از نیمی از جمعیت آن کاملا واکسینه شده‌اند. این رقم در کل این بلوک حدود 64درصد است.

در رومانی، جایی که فقط 30درصد از ساکنان آن به‌طور کامل واکسینه شده‌اند، وضعیت به حدی وخیم شده است که در این ماه دولت از دیگر کشورهای اتحادیه اروپا درخواست کمک اضطراری کرد. در 19 اکتبر، در حالی که بیمارستان‌ها تخت خالی نداشتند، این کشور بالاترین آمار مرگ‌ومیر خود را از آغاز همه‌گیری ثبت کرد!

در لهستان، وزیر بهداشت هفته گذشته پس از رکورد 85درصدی و رکورد 100درصدیِ افزایش هفتگی موارد جدید ابتلا، گفت که این کشور با «انفجار همه‌گیری» مواجه است.

تصویر تیره فراتر از مرزهای اتحادیه اروپا

تصویر، فراتر از مرزهای اتحادیه اروپا، تیره‌تر می‌شود. در روسیه که بالاترین آمار مرگ‌ومیر را در اروپا ثبت کرد، کرملین این هفته دستور داد کارمندان تا 7 نوامبر در خانه بمانند. در کشور همسایه، اوکراین، فقط 16درصد از جمعیت به‌طور کامل واکسینه شده‌اند.

اما اوج گرفتن اخیر موارد ابتلا به اروپای شرقی محدود نمی‌شود. در آلمان، موارد ابتلا به کووید از اول اکتبر دو برابر شده است. بریتانیا به‌طور متوسط ​​روزانه 66 مورد جدید ابتلا در هر 100هزار نفر دارد و میزان موارد کووید مثبت در این کشور از زمانی که نوع دلتا سراسر کشور را در تابستان فرا گرفت، به‌طور مداوم بالا بوده است.

در بلژیک، دولت روز سه‌شنبه محدودیت‌هایی را که فقط چند هفته پیش برداشته شده بود، دوباره اِعمال کرد و موارد ابتلا در این کشور به‌طور پیوسته در حال افزایش است.

منبع: نیویورک‌تایمز

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.