فرشتگان در شوک

گزارش «شهروند» از حادثه ریزش آوار در مدرسه ابتدایی شهرستان علی‌آباد‌کتول

سیما فراهانی| صدای فریادها و گریه‌هایشان وحشت به جان مردم انداخته بود. آنجا زیر تلی از خاک و سنگ حبس شده بودند. 10 کودک بی‌دفاع که وحشت و ترس‌شان را با تمام توان فریاد می‌زدند. دختران مدرسه فرشتگان که کلاس درس روی سرشان آوار شده بود. معلم‌ها فریاد می‌زدند، خانواده‌ها اشک می‌ریختند و نیروهای امدادی ماموریت سخت‌شان را در میان آوار انجام می‌دادند. مدرسه ابتدایی فرشتگان در شهرستان علی‌آبادکتول ریزش کرده بود. 10 دختربچه کلاس اولی زیر آوار مانده بودند. چهار کودک دیگر هنگام فرار زخمی شده و دو معلم هم مصدوم بودند. عملیات سخت امدادگران هلال‌احمر، آتش‌نشانی و اورژانس در علی‌آباد‌کتول 77دقیقه طول کشید. 77دقیقه پر از دلهره؛ با این حال بچه‌ها زنده از این حادثه هولناک نجات یافتند و در بیمارستان بستری شدند. کودکان وحشت‌زده مدرسه فرشتگان حالا بیشتر از آسیب جسمی، آسیب روحی دیده‌اند.

ساعت 9:43 صبح روز شنبه هشتم آبان ماه بود که ناگهان صدایی وحشتناک از یکی از کوچه‌های شهرستان علی‌آبادکتول به گوش رسید. یک ساختمان ریزش کرده بود. همه جا پر از خاک و آوار شده بود. این ساختمان مدرسه ابتدایی دخترانه بود. مدرسه‌ای که در آن دانش‌آموزان سر کلاس بودند. معلم هم در حال تدریس بود. اما آوار درس آنها را نیمه‌تمام گذاشت. دانش‌آموزانی که تا به حال مدرسه را تجربه نکرده بودند. دخترانی که به خاطر کرونا به تازگی مدرسه رفتن را شروع کردند، اما آوار سهم آنها شد.

ساختمان‌سازی کنار این مدرسه هنگام گودبرداری چنین مهلکه‌ای را به وجود آورد. در ابتدا با آن همه آوار کسی باور نمی‌کرد که قربانی‌ها زنده از آنجا بیرون بیایند. دقایقی بعد نیروهای امدادی سر صحنه حاضر شدند. عملیات آغاز شد و کودکان یک به یک از زیر آوار نجات یافتند.

آغاز عملیات امدادگران

ربیع‌الله افشانی، سرپرست جمعیت هلال‌احمر شهرستان علی‌آبادکتول جزئیات این عملیات را روایت کرد. او به خبرنگار شهروند گفت: «همان لحظه‌ای که این حادثه به نیروهای ما اعلام شد، دو تیم از بچه‌های هلال‌احمر در همان حوالی محل حادثه بودند، برای همین درست در همان ثانیه‌های اول، نیروهای امدادی بالای سر بچه‌ها بودند. در همان ابتدا 10 کودک زیر آوار مانده بودند. البته آنها زیر آوار در جایی محبوس شده بودند، یعنی دفن نشده بودند. گریه می‌کردند و وحشت‌زده بودند. نجاتگران خیلی زود عملیات را آغاز کردند و بچه‌ها را زنده از زیر آوار بیرون کشیدند. در ابتدا 6 دانش‌آموز به بیمارستان منتقل شدند. چهار دانش‌آموز زخم سطحی داشتند که آنها نیز در ادامه به بیمارستان انتقال یافتند.»

در این عملیات دو آمبولانس، دو خودروی نجات، یک خودروی کمک‌دار به همراه دو ست نجات به‌کارگیری شد. نیروهای امدادی نیز در کل 30 نفر بودند: «در همان ابتدا دو تیم پنج نفره که نزدیک محل حادثه بودند، به آنجا اعزام شدند. در ادامه چهار تیم دیگر نیز به بچه‌ها ملحق شدند. دو تیم امدادی و سه تیم آواربرداری؛ وقتی 10 کودک را از زیر آوار نجات دادیم، بچه‌ها عملیات جست‌وجو را ادامه دادند که مبادا فرد دیگری زیر آوار مانده باشد. وقتی آنها مطمئن شدند کسی نیست، عملیات آواربرداری آغاز شد.»

اظهارات شاهد ماجرا

میردیلمی یکی از افرادی بود که در این لحظه در محل حادثه حضور داشت. او لحظه حادثه را این‌طور روایت کرد: «مقابل مغازه خود در خیابان ایستاده بودم که لحظه ریزش دیوار مدرسه را دیدم. تعدادی کارگر در زمین خالی کنار مدرسه مشغول کار بودند. آنها با خاکبرداری در حال آماده‌کردن زمین برای پی‌ریزی و احداث ساختمان بودند. ناگهان دیوار ساختمان کناری یعنی دیوار کلاس بچه‌ها فرو ریخت و سقف کلاس روی بچه‌ها آمد. من خیلی سریع به سمت کلاس دویدم تا دختربچه‌هایی را که زیر آوار گرفتار شده بودند، نجات دهم. پنج دقیقه بعد هم نیروهای امدادی از راه رسیدند و بچه‌ها به بیمارستان منتقل شدند.»

ورود دستگاه قضائی

دستگاه قضائی نیز به این ماجرا ورود پیدا کرد و دستور بررسی و بازداشت مقصران را داد: «وقتی سر صحنه بودم، نیروهای آتش‌نشانی، فرماندار، فرمانده نیروی انتظامی، دادستان، شهردار و اعضای شورای شهر در محل حضور داشتند. دادستان همانجا دستور برخورد با متخلفان و بازداشت مقصران را صادر کرد. خانواده‌ها نیز خیلی عذاب کشیدند تا کودکان‌شان را زنده بیرون از آوار دیدند. در کل این آوار به گونه‌ای بود که منجر به تلفات جانی نشد. آنهایی هم که زخمی شدند، در حد پارگی ابرو و صورت یا زخمی‌شدن چند جای بدن‌شان بود. حتی تا آنجایی که فکر می‌کنم شکستگی هم نداشتیم. در کل 14 دانش‌آموز به اضافه دو معلم در بیمارستان بستری شدند. از 14 حادثه‌دیده، 10 مصدوم محبوس توسط هلال‌احمر و آتش‌نشانی از زیر آوار خارج شدند. همه مصدومان توسط اورژانس به بیمارستان بقیه‌الله علی‌آبادکتول منتقل شدند.»

پیگیر ماجرا هستیم

این در حالی است که حسینعلی ایزد، دادستان علی‌آبادکتول درخصوص این حادثه گفت: «در حال حاضر دو نفر در رابطه با این حادثه بازداشت شده‌اند. پس از اعلام گزارش بلافاصله با بررسی میدانی وسعت حادثه، پرونده رسیدگی به این حادثه در شعبه اول بازپرسی دادسرای علی‌آبادکتول تشکیل شد. همه عوامل درگیر در این حادثه به دادسرا احضار شدند. مالک زمین مجاور مدرسه که مشغول گودبرداری بود و مسئول مربوط به پلیس ساختمان شهرداری علی‌آبادکتول هم بازداشت شدند.»

همچنین احسان گوهری‌راد، مدیرکل آموزش‌وپرورش گلستان نیز درخصوص این حادثه گفت: «این حادثه در دبستان دخترانه غیردولتی فرشتگان شهرستان علی‌آبادکتول رخ داد. خوشبختانه دانش‌آموزان آسیب چندانی ندیدند و آسیب‌ها سطحی بوده است. در حال حاضر در بیمارستان پیگیر امور درمانی دانش‌آموزان هستیم.»

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.