بایدن به مکرون: ناشیگری کردیم!

کیوسک: نگاهی به صفحه نخست روزنامه‌های جهان؛ شنبه، 30 اکتبر 2021

روزهای شلوغ سران جهان، از رُم تا گلاسکو؛ تلاش بایدن برای به دست آوردن دل مکرون: «ناشیگری کردیم»؛ امید جانسون به «کاپ ۲۶»؛ تمدید استراحت ملکه بریتانیا و فایزر برای 5 تا 11 ساله‌ها در روزنامه‌های جهان.

نیویورک‌تایمز

«دیدار مکرون و بایدن، تلاش برای بازسازی روابط» عنوان گزارش اصلی نیویورک‌تایمز است.

در این گزارش آمده: «پس از 6 هفته غوغای دیپلماتیک بر سر معامله زیردریایی‌ها و اتهامات در مورد دورویی آمریکا، جو بایدن روز جمعه، 29 اکتبر، در دیداری رودررو با امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه برای بازسازیِ روابط آسیب‌دیده تلاش و اعتراف کرد که بله؛ این موضوع می‌توانست بهتر مدیریت شود. بایدن ساعاتی پس از ورود به ایتالیا برای شرکت در نشستی با دیگر رهبران جهان به خبرنگاران گفت کاری که ما انجام دادیم ناشیانه و ناپخته بود و با ظرافت لازم انجام نشد.»

[اعلام اتحاد جدید بین آمریکا، بریتانیا و استرالیا باعث شد استرالیا قرارداد خرید زیردریایی از فرانسه را فسخ و اواخر ماه گذشته میلادی اعلام کند برای ایجاد ناوگان زیردریایی خود با آمریکا و بریتانیا توافق کرده و توافق با فرانسه را کنار گذاشته است. پاریس در واکنش به لغو قرارداد خرید زیردریایی‌هایش که به «قرارداد قرن» مشهور شده بود، سفرای خود را از آمریکا و استرالیا فراخواند. نقش آمریکا در فسخ قرارداد استرالیا با فرانسه برای خرید زیردریایی از این کشور منجر به بحرانی دیپلماتیک بین پاریس و واشینگتن شد و پاریس آن را «خنجر از پشتِ‌» متحدان خواند.]

تصویر اصلی هم دیدار روز جمعه بایدن و مکرون را نشان می‌دهد که در نشست سران گروه 20 در رم، پایتخت ایتالیا، شرکت کرده‌اند.

رئیس‌جمهوری آمریکا برای شرکت در دو نشست بین‌المللی سران گروه ۲۰ در ایتالیا و تغییرات اقلیمی در گلاسکویِ اسکاتلند به اروپا سفر کرده است.روزنامه نیویورک تایمز

گاردین

گاردین هم مانند چندین روزنامه‌ انگلیسی دیگر به مذاکرات قریب‌الوقوع آب‌و‌هوایی در گلاسکو توجه کرده است. «نخست‌وزیر: COP26 آغازِ پایانِ تغییرات اقلیمی» عنوان گزارش اصلی گاردین است.

گزارش گفته: «بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا گفت COP26 باید «نشان و علامت آغازِ پایانِ تغییرات آب‌وهوایی باشد». رهبران جهان در حال آماده‌شدن برای گردهمایی اقلیمی در روز یکشنبه هستند، اما نخست‌وزیر گفت بسیاری از کشورها هنوز کم‌کاری می‌کنند.»

این کنفرانس موسوم به «کاپ ۲۶» قرار است از ۳۱ اکتبر تا ۱۲ نوامبر (۹ تا ۲۱ آبان) در گلاسکو برگزار شود.

گاردین همچنین در صفحه نخست در گزارشی از وضعیت جسمی الیزابت دوم، ملکه 95 ساله بریتانیا، تیتر زده: «به ملکه توصیه شده 2 هفته دیگر استراحت کند». ملکه در ۲۰ اکتبر پس از لغو سفر خود به ایرلند شمالی، تحت معاینات پزشکی اولیه در بیمارستان قرار گرفت.روزنامه گاردین

واشینگتن‌پست

«بایدن به معامله ناشیانه اعتراف کرد» عنوان گزارش واشینگتن‌پست است که گفته بایدن انجام توافق دفاعی که فرانسه را ناراحت کرد، «ناشیانه و نوعی بدسلیقگی» خواند.

گزارش گفته: «بایدن روز جمعه در تلاش برای هموار کردن روابط با قدیمی‌ترین متحد آمریکا، اذعان کرد ایالات متحده در انجام توافقنامه تسلیحاتی که منجر به از دست‌دادنِ قرارداد چندمیلیارد دلاری فرانسه شد و هفته‌ها خشم این کشور را برانگیخت، ناشیانه عمل کرد.»

«تزریق فایزر برای کودکان 5 تا 11 سال  تایید شد» عنوان گزارش دیگری است که گفته سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA)  واکسن فایزر/بایون‌تک  (Pfizer BioNTech)  را برای کودکان 5 تا 11 سال مجاز اعلام کرد. در گزارش آمده: «قانون‌گذاران روز جمعه واکسن کرونای فایزر/بایون‌تک را برای کودکان 5 تا 11 ساله مجاز اعلام کردند، لحظه‌ای تاریخی که والدینِ مشتاق به بازگشت به زندگی عادی آن را جشن می‌گیرند، اما دیگران که نگران خطر بالقوه عوارض جانبی ناشناخته آنند، با شک‌وتردید و بدبینی آشکار به آن می‌نگرند.»روزنامه واشینگتن پست

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.