«اندیکا»تنها نمی‌ماند

از زلزله اندیکا یک ماه می‌گذرد، اما پس‌لرزه‌ها همچنان دست از سر این منطقه برنداشته‌اند

صبح روز جمعه گذشته صدای بالگردی در آسمان روستای صعب‌العبور «سرشط» پیچید. همان منطقه‌ای که در زلزله 12 مهرماه «اندیکا» تمام 30 خانه مردم عشایرش با خاک یکسان شد و حالا حدود یک ماهی می‌شود که مردم روستا در چادرهای هلال‌احمر شب را به صبح می‌دوزند. بالگرد، حامل رئیس جمهوری بود که صبح علی‌الطلوع به‌صورت سرزده برای سرکشی از مناطق زلزله‌زده و شنیدن درددل مردم راهی منطقه شده بود. اهالی روستا به محض اینکه از حضور رئیس جمهوری در منطقه مطلع شدند دوان‌دوان از مسیرهای سنگلاخی روستا خود را به او رساندند. زنان با کل کشیدن از او استقبال کردند و مردان با خوشامدگویی محلی. انگار این حضور مرهمی بود بر زخم بی‌خانمانی‌شان. این را می‌شد از شادی نشسته بر چهره‌های آفتاب‌سوخته و زحمتکش‌شان به آسانی دید. سفیدی30 چادر سفیدرنگ با آرم هلال‌احمر در میانه زیبایی‌های طبیعی روستا حکایت از آرام گرفتن 30 خانوار این روستای محروم زیر چتر حمایتی جمعیت هلال‌احمر ایران داشت. جمعیتی که از همان ساعات اولیه وقوع زلزله در اندیکا با حضور در مناطق زلزله‌زده به‌خصوص مناطق عشایرنشین صعب‌العبور سعی کردند احدی از اهالی روستاهای فوق بی‌پناه و پشتیبان نماند. تلاشی که از دید رئیس جمهوری پنهان نماند و با تقدیر از این اقدامات تاکید کرد: «از اقدامات سپاه، بسیج، بنیادمسکن، بنیاد مستضعفان و خصوصا هلال‌احمر تشکر ویژه می‌کنم که از ابتدا به میدان آمد و زحمت کشید.»

از زلزله اندیکا تا به امروز حدود یک ماهی می‌گذرد، اما پس‌لرزه‌ها همچنان دست از سر این منطقه برنداشته‌اند. از 12 تا 17 مهر گذشته، پنج زلزله بزرگ که بزرگ‌ترین آن 5.7 درجه در مقیاس امواج درونی زمین(ریشتر) در مرز استان‌های خوزستان و چهارمحال‌وبختیاری حوالی چلگرد رخ داد، اندیکا را لرزاند. به گفته استاندار خوزستان، این زمین‌لرزه‌ها بیش از 5 هزار میلیارد ریال به اندیکا خسارت وارد کرد. 130 روستای شهرستان اندیکا بر اثر این زمین‌لرزه‌ها دچار خسارت شدند. تخریب 400 خانه روستایی در مناطق عشایرنشین اهالی آنها را بی‌خانمان کرد اما جمعیت هلال‌احمر اجازه نداد تا بیشتر از چند ساعت آنها در میان خرابه‌های خانه‌هایشان پرسه بزنند.

هفته گذشته دبیرکل جمعیت هلال‌احمر در جلسه شورای عالی این جمعیت از امدادرسانی هلال‌احمر به ۶ هزار و ۱۷۲ نفر متاثر از زلزله در اندیکا خبر داده و گفته بود: «تاکنون ۲ هزار و ۹۵۳ خانوار مورد ارزیابی تیم‌های جمعیت هلال‌احمر قرارگرفته‌اند که از این تعداد ۲ هزار و ۸۸۳ خانوار در حوزه استحفاظی شهرستان اندیکا و ۷۰ خانوار در حوزه استحفاظی شهرستان ایذه هستند.»

از اولین ساعت وقوع زلزله تلاش بی‌وقفه ۲۶ تیم ارزیاب در اندیکا و امدادرسانی زمینی و هوایی به مردم آغاز شد. امدادرسانی که همچنان متوقف نشده است و تاکنون بیش از ۴ هزار نفر اسکان اضطراری دریافت کرده‌اند و به بیش از ۶ هزار نفر بسته‌های اقلام زیستی و موادغذایی اهدا شده است. کمک‌هایی که تقدیر ریاست جمهوری در سفر سرزده به این مناطق را در پی داشت.

 

تیمهای امدادرسان هنوز در منطقه‌اند

«ایمان نوروزی» رئیس جمعیت هلال‌احمر اندیکا که همچنان همراه با تیم‌های ارزیاب و امدادگر در مناطق زلزله‌زده حاضرند و پیرو دستورات ریاست جمهوری روند انتقال کمک‌های مردمی واصله از سراسر کشور را به مناطق صعب‌العبور زلزله‌زده تسریع بخشیده‌اند، می‌گوید: «روستای سرشط یکی از صعب‌العبورترین روستاهای اندیکا بود که متاسفانه تمام 30 خانه عشایری آن در زلزله به‌صورت کامل تخریب شدند اما نیروهای امدادی ما با حضور در اولین ساعات زلزله به یاری مردم این منطقه شتافتند و با توزیع 30 چادر امدادی بستر اسکان موقت آنها را فراهم کردند.»

به گفته او، در مجموع 1604 چادر امدادی در تمامی مناطق زلزله‌زده اندیکا توزیع شده است و با لکه‌گیری مناطق سعی کرده‌اند هیچ‌یک از مردم کوچ‌نشین و عشایر که از زلزله متاثر شده‌اند بی‌سرپناه نمانند. توزیع اقلام غذایی از دیگر اقداماتی است که به صورت مرتب در مناطق زلزله‌زده در حال انجام است: «کمک‌های مردم واصله به شهرستان اندیکا اعم از پتو، وسایل گرمایشی و مواد غذایی هر روز از اقصی نقاط کشور به دست ما می‌رسد و ما بعد از آماده‌سازی این اقلام نسبت به توزیع آنها بین زلزله‌زده‌ها اقدام می‌کنیم.»

اتفاق خوبی که در زلزله اندیکا رخ‌داده واگذاری کار کمک‌رسانی به مناطق زلزله‌زده توسط جمعیت هلال‌احمر است و مردم از حضور در این مناطق خودداری کرده‌اند: «این اعتماد مردم برای ما ارزشمند است ضمن اینکه روند امدادرسانی را هم تسریع کرده و باعث شده کمک‌ها عادلانه بین مردم زلزله‌زده توزیع شود.»

 

در پناه چادرهای امدادی

در شهرستان کوهرنگ نیز هنوز زمین می‌لرزد. به گفته «مهدی ارشادی» معاون امدادونجات جمعیت هلال‌احمر استان چهارمحال‌وبختیاری زلزله 5.7 ریشتری کوهرنگ حدود 50 پس‌لرزه داشت که 22 پس‌لرزه در دو روز اول اتفاق افتاد و دو پس‌لرزه با قدرت 4 و5 ریشتر در همین روزهای اخیر اتفاق افتاده است: «در این زلزله بخش‌های بازفت، دوآب صمصامی و بخش مرکزی کوهرنگ به‌شدت خسارت دیدند و عشایر ساکن در این منطقه در پی تخریب 10 تا 80 درصدی خانه‌هایشان متاثر از آن شدند.»

ارشادی می‌گوید: «بازفت بیشترین خسارت را در زلزله کوهرنگ دید به‌طوری که 103 خانوار ساکن در این بخش الان زیر چادرهای جمعیت هلال‌احمر سکونت دارند و تلاش برای آماده‌سازی خانه‌های تخریب شده آنها از سوی بنیاد مسکن ادامه دارد.»

اکثر روستاهایی که در کوهرنگ از زلزله خسارت دیدند کوهستانی و صعب‌العبور هستند از «هندو» گرفته تا «کچوز» و «دره شور» اما هیچ‌کدام از مردم این مناطق از کمک‌های امدادی جمعیت هلال‌احمر محروم نبوده‌اند و با شروع بارش‌های پاییزی هم با دریافت اقلام متناسب با فصل دغدغه‌ای در این‌باره ندارند. حتی دو مصدومی که در روستاهای منطقه حین زلزله به‌شدت آسیب دیده بودند با کمک امداد هوایی سریعا به مراکز درمانی منتقل شدند. در کوهرنگ هم خیرین و مردم کار توزیع کمک به زلزله‌زده‌ها را به جمعیت هلال‌احمر سپرده‌اند. مهدی ارشادی می‌گوید: «خوشبختانه با فرهنگ‌سازی و اعتمادسازی صورت‌گرفته در زلزله اخیر شاهد ارسال کمک‌های مردمی به جمعیت هلال‌احمر و واگذاری صددرصد توزیع کمک‌ها به مردم زلزله‌زده توسط این نهاد هستیم که این مسأله باعث شده تا همه مردم به مساوات از این مهربانی مردم ایران بهره‌مند شوند.»

هر روز 6 تیم امدادی جمعیت هلال‌احمر اندیکا و پایگاه‌های این جمعیت در مناطق زلزله‌زده حاضر می‌شوند تا ضمن توزیع کمک‌های مردمی و اقلام غذایی در صورت نیاز خدمات درمانی و امدادی را نیز به آنها ارایه کنند.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.