وضعیت دهک‌های پایین در تورم مهرماه چگونه بود؟

افزایش قیمت سبد غذایی خانوار برای دهک‌های پایین‌تر درآمدی ملموس‌تر بوده است

بررسی نرخ تورم مهرماه در میان دهک‌های هزینه‌ای نشان می‌دهد تورم گروه خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات برای دهک‌های پایین نسبت به دهک‌های بالا، بیشتر بوده است. علاوه بر این، با وجود کاهش نرخ تورم مهر نسبت به شهریور برای ۹ دهک، دهک اول افزایش اندکی در نرخ تورم را تجربه کرده است.

راساس تازه‌ترین آمارهای منتشرشده مرکز آمار از نرخ تورم ماهانه، نرخ تورم کل کشور در مهرماه امسال برابر با ۴۵.۵درصد بود. تحلیل دهکی نرخ تورم در نخستین‌ماه پاییز نشان می‌دهد دهک دوم با ۴۸درصد و دهک هشتم با ۴۵.۲درصد، بیشترین و کمترین افزایش قیمت را در مهرماه تجربه کرده‌اند.

بر اساس گزارش مرکز آمار، نرخ تورم کل کشور در مهرماه در دهک‌های مختلف هزینه‌ای در بازه ۴۵.٢درصد برای دهک‌ هشتم تا ۴۸درصد برای دهک دوم نوسان دارد. محدوده تغییرات تورم دوازده ماهه در گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» بین ۶۲.۴درصد برای دهک دوم تا ۵۹.۴درصد برای دهک دهم است. همچنین محدوده تغییرات تورم دوازده ماهه در گروه عمده «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» بین ۴۴درصد برای دهک دهم تا ٣٣.٩درصد برای دهک اول است.

فاصله تورمی در گروه عمده خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات نسبت به ماه پیش ٠,٩ واحد درصد کاهش و در گروه عمده کالاهای غیرخوراکی و خدمات کاهش ۳.۶ واحد درصدی نسبت به ماه پیش را نشان می‌دهد.

سبد غذایی کوچک‌تر برای کم‌درآمدها

بررسی نرخ تورم گروه‌های عمده یعنی «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» و «کالاهای غیرخوارکی و خدمات» نشان می‌دهد افزایش قیمت سبد غذایی خانوار برای دهک‌های پایین‌تر درآمدی ملموس‌تر بوده است. تورم گروه «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» در مهرماه برای دهک اول درآمدی به‌عنوان کم‌درآمدترین گروه ۶۲.۲ و برای دهک دهم درآمدی به‌عنوان پردرآمدترین گروه، ۵۹.۴ درصد بوده که می‌توان علت آن را در ترکیب سبد مصرفی خانوارهای این دو دهک بررسی کرد.

ضریب اهمیت خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات برای دهک‌های درآمدی پایین‌تر، بیشتر است. به‌عنوان مثال دهک اول درآمدی به عنوان ۱۰درصد کم‌درآمد جامعه، ۴۳.۳درصد از هزینه‌های سبد مصرفی خانوار را به خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات اختصاص می‌دهد؛ این در حالی است که دهک دهم به ‌عنوان ۱۰درصد پردرآمد جامعه، ۱۷.۲درصد از هزینه‌های سبد مصرفی خود را به خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات اختصاص می‌دهد.

بنابراین می‌توان گفت افزایش قیمت خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات برای خانوارهای کم‌درآمد ملموس‌تر از خانوارهای با درآمد بالاست و در مقابل، از آنجایی که ضریب اهمیت کالاهای غیرخوراکی و خدمات برای خانوارهای با درآمد بالاتر بیشتر است، افزایش قیمت این گروه از کالاها برای این خانوارها ملموس‌تر است.
بر این اساس می‌توان گفت خانوارهای دهک‌های پایین‌تر، سبد غذایی خود را در مهرماه با قیمت بیشتری نسبت به شهریور تهیه کرده‌اند یا با هزینه‌ای معادل هزینه شهریور ماه، سبد غذایی کوچک‌تری داشته‌اند.

بار تورم مهرماه بر دوش کیست؟

براساس اعداد مربوط به تورم در میان دهک‌های مختلف، فاصله تورمی دهک‌ها در مهرماه به ٢,٨درصد رسیده که نسبت به ماه پیش یعنی ٣.٩درصد، ١.١ واحد درصد کاهش داشته است. فاصله تورمی در گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» نسبت به شهریورماه ٠.٩ واحد درصد کاهش و گروه عمده «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» نسبت به ماه پیش ۳.۶ واحد درصد کاهش را نشان می­‌دهد.

با این حال مقایسه تورم ماهانه در ماه‌های شهریور و مهر در بین دهک‌ها نشان می‌دهد دهک نخست، افزایش اندک نرخ تورم را از شهریور به مهر تجربه کرده‌؛ براین اساس، نرخ تورم ماهانه دهک اول از ۴.۲درصد به ۴.۳درصد رسیده است. نرخ تورم ماهانه برای دهک‌های سوم تا دهم در حال کاهش بوده است. به‌عنوان مثال تورم دهک سوم از ۴.۱درصد در شهریورماه به ۴درصد در مهرماه رسیده و تورم دهک دهم از ۴درصد در شهریورماه به ۳.۱درصد در مهرماه کاهش یافته است. تورم دهک دوم در فاصله ماه‌های شهریور و مهر بدون تغییر و برابر با ۴.۱درصد بوده است.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.