عملیات نجات سرخابی‌ها

با وجود حذف برخی از تیم‌های نامدار عربی، به نظر می‌رسد استقلال و پرسپولیس در دقیقه 90 در لیگ قهرمانان آسیا ماندنی شده‌اند

با سختگیری دو فدراسیون امارات و عربستان، این‌طور به نظر می‌رسید که در ایران نیز همین سخت‌گیری تکرار شده و موضوع به حذف سرخابی‌ها از لیگ قهرمانان منجر شود، اما بازهم این اتفاق رخ نداد.

اخبار نگران‌کننده درباره حذف دو تیم استقلال و پرسپولیس از رقابت‌های این فصل لیگ قهرمانان آسیا در حالی به گوش می‌رسید که فدراسیون‌های عربستان و امارات هم با سخت‌گیری جدی درخصوص صدور مجوز حرفه‌ای باشگاه‌های آسیایی اقدام به حذف چند تیم نامدار از جمله العین و الوحده امارات و الاتحاد، الاهلی و النصر عربستان کرده بودند. به نظر می‌رسید این بار کار سرخابی‌ها نیز بیخ پیدا کرده و بدهی‌ها و مالکیت مشترک کار دست این دو باشگاه پرطرفدار داده است. با این حال ظهر یکشنبه در جلسه‌ای با حضور تصمیم‌گیران ورزش و فوتبال، در نهایت تصمیم بر این شد که مجوز حرفه‌ای دو باشگاه استقلال و پرسپولیس صادر شود و این دو باشگاه به عنوان باشگاه‌های تاییدشده از نظر مجوز حرفه‌ای، به کنفدراسیون فوتبال آسیا معرفی شوند.

این در حالی است که هر دو باشگاه مسائلی جدی به خصوص در بحث‌های مالی و همچنین موضوع مالکیت و حضور وزارت ورزش را با خود حمل می‌کنند که این مسأله می‌تواند باعث حذف آنها از گردونه تایید صلاحیت‌شان برای شرکت در فصل جدید لیگ قهرمانان شود.

این اتفاق در فوتبال ایران مسبوق بالسابقه است و هر دو باشگاه پیشتر با دخالت و تضمین وزیر ورزش و حضور جدی او، توانسته‌اند به حضور خود در مسابقات آسیایی ادامه دهند. این مسأله در سال‌های گذشته برای استقلال رخ داده و مسعود سلطانی‌فر در گفت‌وگوهای خود به آن اذعان داشته و این بار نیز باوجود آنکه پرسپولیس درگیری بیشتری در این قضیه داشت، درنهایت تصمیم بر این شد که فدراسیون ریسک معرفی این دو باشگاه به عنوان باشگاه‌های دارای صلاحیت را به جان بخرد.

در مرتبه قبلی این تصمیم فدراسیون فوتبال با تصمیم ای‌اف‌سی مواجه شده و جریمه‌ای را متوجه نهاد اصلی مدیریت فوتبال در ایران کرد. باوجود اینکه فدراسیون قصد نداشت این دوره زیر بار این قضیه برود، درنهایت با داغ‌شدن کلیدواژه حذف استقلال و پرسپولیس از آسیا، وزارت ورزش دوباره پای به عرصه گذاشته و فدراسیون را مجاب به صدور مدرک حرفه‌ای‌گری کند.

در حال حاضر سوال مهم این است که آیا این تصمیم فدراسیون فوتبال تا شروع فصل جدید لیگ قهرمانان آسیا، تضمینی بر حضور این دو باشگاه در رقابت‌های آتی هست یا نه که پاسخ در این‌باره مثبت نیست. یعنی در واقع هیچ‌کس نمی‌تواند مطمئن باشد تصمیم امروز فدراسیون فوتبال، تضمینی بر عبور این دو باشگاه از این پیچ سخت خواهد بود

درنهایت اگرچه امروز فدراسیون فوتبال مسئولیت حقوقی معرفی این دو باشگاه مبتلا به مشکلات فوتبال ایران را پذیرفته، اما علاوه بر سختگیری به این دو باشگاه که موتور محرکه فوتبال ایران به حساب می‌آیند، اصلاح ساختارهای مالی و انضباطی و بهبود شرایط اداره و همچنین مسیر دادن به حرکت کلی فوتبال باشگاهی در ایران چیزی است که قبل از چنین تصمیماتی باید به عنوان راهبرد اصلی مورد نظر مدیران فوتبال قرار بگیرد تا دوباره فوتبال ایران در شرایطی مثل امروز گرفتار نشود که احتمالا با پنهان‌کاری بخواهد فعلا سرپوشی بر مشکلات و مسائل بگذارد.

در حال حاضر سوال مهم این است که آیا این تصمیم فدراسیون فوتبال تا شروع فصل جدید لیگ قهرمانان آسیا، تضمینی بر حضور این دو باشگاه در رقابت‌های آتی هست یا نه که پاسخ در این‌باره مثبت نیست. یعنی در واقع هیچ‌کس نمی‌تواند مطمئن باشد تصمیم امروز فدراسیون فوتبال، تضمینی بر عبور این دو باشگاه از این پیچ سخت خواهد بود.

حتی اگر این بار هم عملیات نجات در دقیقه 90 به درستی انجام شده باشد، بعید است برای سال‌های آینده شاهد تغییرات اساسی در این دو باشگاه باشیم. در واقع سال بعد هم هواداران سرخابی باید تا لحظه آخر استرس حذف از آسیا را داشته باشند و فدراسیون هم شاید با فشار وزارت ورزش زیر بار راست نگفتن به کنفدراسیون فوتبال آسیا برود.

فدراسیون فوتبال نیز به این موضوع واکنش نشان داده و صدور مجوز را مشروط دانسته است. داریوش مصطفوی،‌ رئیس هیأت استیناف صدور مجوز حرفه‌ای در این‌باره می‌گوید: «قرار شد هر کدام از باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس در صورت عدم بارگذاری، عدم تهیه صورت حساب‌های مالی و عدم ارایه گزارش‌های حسابرسی، عدم ارایه بدهی کارکنان، بازیکنان و مربیان قدیم معادل یک میلیارد تومان جریمه مالی شوند که این حکم غیر قابل اعتراض تعیین شد. با عنایت به اینکه صورت‌حساب‌های مالی در زمان مقرر حسابرسی نشده است، مجوز حرفه‌ای ٢٠٢١ استقلال و پرسپولیس به صورت مشروط تایید شد و به این دو باشگاه مدت سه ماه فرصت داده شد تا موارد را اصلاح کنند و به تایید کمیته استیناف صدور مجوز حرفه‌ای برسانند.»

او ادامه می‌دهد: «این موارد اهم جلسه امروز بود تا با تطبیق آیین‌نامه داخلی با کنفدراسیون فوتبال آسیا و فیفا در واقع این دو باشگاه را جریمه کنیم و مهلتی بدهیم تا پس از سه ماه صورت حساب‌های مالی را ارایه کنند. از همین لحظه به وزارت ورزش و جوانان به طور جدی توصیه می‌کنم که مجمع جداگانه برای دو باشگاه برگزار شود، چراکه از سوی کنفدراسیون فوتبال آسیا روی این موضوع حساسیت ایجاد شده است.»

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.