کاهش ۲۷درصدی ورودی آب به سدهای کشور

تا هفتم آبان ماه فقط یک‌میلیارد و ۳۱میلیون مترمکعب آب به سدها وارد شده است

اکنون که 37 روز از سال آبی جدید گذشته حجم آب موجود در سدهای کشور به رقم ۱۸میلیارد مترمکعب رسیده که در مقایسه با مدت مشابه سال آبی پارسال که این عدد ۲۴میلیارد و ۸۰میلیون مترمکعب بوده، ۲۷درصد کاهش یافته است.

میزان آب ورودی به سدهای کشور در 37 روز ابتدای سال آبی جدید (مهرماه ۱۴۰۰ تا آخر شهریور۱۴۰۱) نسبت به مدت مشابه پارسال کاهش ۲۷درصدی را نشان می‌دهد.

وضعیت بارشی در ۳۷ روز ابتدای سال آبی جدید تاکنون تغییر محسوسی به سمت رهایی از خشکسالی نداشته و براساس گفته متولیان بخش آب کشور تعداد زیادی از استان‌ها هنوز باران قابل توجهی دریافت نکرده‌اند.

پیشتر هم موسسه تحقیقات آب وزارت نیرو پیش‌بینی کرده بود که سه ماه پاییز امسال بارش‌ها در حد طبیعی و کمتر خواهد بود.

اکنون گزارش تازه شرکت مدیریت منابع آب ایران درباره وضعیت آب سدهای کشور که بخش قابل توجهی از تامین آب را برعهده دارند، بیانگر آن است که از ابتدای سال آبی جاری (ابتدای مهر۱۴۰۰) تا هفتم آبان ماه یک‌میلیارد و ۳۱میلیون مترمکعب آب به سدها وارد شده است.

درصد پرشدگی سدها به ۳۶درصد رسیده و ظرفیت کل آنها ۵۰میلیارد و ۵۰۰میلیون مترمکعب است. وضعیت پنج سد استان تهران نیز نشان از آن دارد که موجودی آب در آنها ۴۱۷میلیون مترمکعب با ۲۲درصد پرشدگی نسبت به سال آبی پارسال ۴۱درصد کاهش یافته

این درحالی است که پارسال و در همین بازه زمانی میزان ورودی آب به سدها یک‌میلیارد و ۸۰میلیون مترمکعب بوده که کاهش ۲۷درصدی را نشان می‌دهد.

اکنون که 37 روز از سال آبی جدید گذشته حجم آب موجود در سدهای کشور به رقم ۱۸میلیارد مترمکعب رسیده که در مقایسه با مدت مشابه سال آبی پارسال که این عدد ۲۴میلیارد و ۸۰میلیون مترمکعب بوده، ۲۷درصد کاهش یافته است.

وضعیت خروجی آب از سدهای کشور نگران‌کننده است. از ابتدای سال آبی جدید (مهرماه ۱۴۰۰) تا هفتم آبان 2میلیارد و ۵۲میلیون مترمکعب آب از سدها خارج شده که در مقایسه با میزان آب ورودی بر نگرانی‌ها دامن زده است.

سال آبی پارسال (ابتدای مهرماه ۱۳۹۹ تا آخر شهریور۱۴۰۰) حجم خروجی آب از سدها ۴میلیارد و ۱۹میلیون مترمکعب گزارش شده که البته وضعیت خروجی امسال و پارسال کاهش ۴۰درصدی را نشان می‌دهد.

وضعیت سدهای حوضه آبریز دریاچه ارومیه که ۱۳ سد است از ابتدای سال آبی جاری تا هفتم آبان ماه ۴۲۸میلیون مترمکعب حجم موجودی آب دارند که با ۲۶درصد پرشدگی همچنان ۲۱درصد نسبت به پارسال کاهش دارند

اکنون درصد پرشدگی سدها به ۳۶درصد رسیده و ظرفیت کل آنها ۵۰میلیارد و ۵۰۰میلیون مترمکعب است.

وضعیت پنج سد استان تهران نیز نشان از آن دارد که موجودی آب در آنها ۴۱۷میلیون مترمکعب با ۲۲درصد پرشدگی نسبت به سال آبی پارسال ۴۱درصد کاهش یافته است.

سدهای دهگانه استان خوزستان نیز نشان می‌دهد موجودی آب آنها ۹میلیارد و ۷۹۳ میلیون مترمکعب است که با ۴۰درصد پرشدگی همچنان با کاهش ۲۶درصدی نسبت به پارسال روبه‌رو هستند.

وضعیت سدهای حوضه آبریز دریاچه ارومیه که ۱۳ سد است از ابتدای سال آبی جاری تا هفتم آبان ماه ۴۲۸میلیون مترمکعب حجم موجودی آب دارند که با ۲۶درصد پرشدگی همچنان ۲۱درصد نسبت به پارسال کاهش دارند.

به گزارش ایرنا چندی پیش معاون آب و آبفای وزارت نیرو گفت: «در مدت کمتر از ۳۰سال گذشته منابع آب تجدیدشونده کشور از ۱۳۰میلیارد مترمکعب به حدود ۱۰۲میلیارد مترمکعب کاهش یافته است.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.