دلیل کاهش چشمگیر ارزش معاملات کل بازار سهام

با ابهام آینده مذاکرات، فعالان بازار نمی‌دانند نرخ ارز را چند در نظر بگیرند

یک تحلیلگر بازار سرمایه دلیل ریزش این روزهای بازار سرمایه را وجود برخی ابهامات سر راه این بازار عنوان کرد و گفت: «احتمالا این ریزش تا نیمه آبان ماه ادامه داشته باشد و روند بازار در ماه‌های آذر و دی به مرور صعودی خواهد شد.»

بازار سهام امروز در اولین روزهای معاملاتی هفته با افت گسترده شاخص بورس روبه‌رو شد در معاملات دیروز، یکشنبه نهم آبان ۱۴۰۰، شاخص کل بورس پایتخت نسبت به روز شنبه ۳۵هزار و ۳۴۹ واحد افت کرد و به رقم یک‌میلیون و ۳۴۰هزار واحد رسید که بیشترین ریزش شاخص در ۱۲ روز کاری گذشته از ۲۰ مهرماه به این‌سو است. شاخص هم‌وزن نیز دیروز بیشترین ریزش در ۱۲ روز کاری اخیر را پشت سر گذاشت و با کاهش ۱۰هزار و ۴۴۴ واحدی در سطح ۳۵۹هزار و ۹۷۹ واحدی ایستاد. همچنین شاخص کل فرابورس (آیفکس) ۳۷۷ واحد پایین آمد و در سطح ۱۹هزار و ۲۳۱ واحد قرار گرفت.

عملیاتی‌نشدن انتخاب مدیران بورسی

محمد آرام‌بنیار، کارشناس بازار سرمایه درباره علت افت شاخص بورس در اولین روز معاملاتی در مصاحبه‌ای گفت: «علت اصلی که در هفته‌های گذشته باعث افت شاخص شده، انتخاب‌نشدن مدیران شرکت‌های بزرگ است. با وجود کلیه اخبار مثبت در حوزه بنیادی بازار و درآمد خوب شرکت‌ها اما روند بازار سهام همچنان منفی است. بنابراین تنها علتی که برای پایین‌بودن حجم معاملات می‌توان در نظر گرفت عدم تایید مدیران بورسی به خصوص مدیران بانک‌هاست.»

مشکل اساسی که بازار با آن مواجه است، نرخ بالای سود بهره بدون ریسک یا همان نرخ اوراق است. نرخ بهره بین‌بانکی نسبت به تابستان سال‌جاری که شرایط بازار خوب شده بود، حداقل 2درصد افزایش یافته است

او ادامه داد: «ناشران بورسی که صندوق‌های بازارگردان دارند یا مدیرانی که نسبت به قیمت سهام خود حساس بودند، چون هنوز مدیریت آنها تعیین تکلیف نشده است نسبت به روند سهام خود بی‌تفاوت شده‌اند. دلایلی مثل دلار و مذاکرات برجام قبلا در بازار اثرگذاری را خود تثبیت کردند و در حال حاضر بیشترین اثر در بازار عملیاتی‌نشدن انتخاب مدیران بورسی است. آرام بنیار درباره وضعیت بازار فردا گفت: «مقطعی ممکن است روند بازار درست شود، اما تحرکات مثبت و متعادل در بازار به وجود نمی‌آید.»

نرخ دلار و ابهام در مذاکرات برجام

یک تحلیلگر بازار سرمایه دلیل ریزش این روزهای بازار سرمایه را وجود برخی ابهامات سر راه این بازار عنوان کرد و گفت: «احتمالا این ریزش تا نیمه آبان ماه ادامه داشته باشد و روند بازار در ماه‌های آذر و دی به مرور صعودی خواهد شد.»

سعید جعفری نیز در یک گفت‌وگو با تاکید بر اینکه بازار سرمایه با ابهامات زیادی مواجه است، اظهار کرد: «مشکل اساسی که بازار با آن مواجه است، نرخ بالای سود بهره بدون ریسک یا همان نرخ اوراق است. نرخ بهره بین‌بانکی نسبت به تابستان سال‌جاری که شرایط بازار خوب شده بود، حداقل 2درصد افزایش یافته است. این عامل مهمی است. رفتار دولت که درحال انتشار اوراق و اجرای سیاست‌های انقباضی و جمع‌آوری نقدینگی است باعث شده در بازار سرمایه شاهد حضور پول‌های پارک‌شده نباشیم.»

او ادامه داد: «همچنان هم با ابهام آینده مذاکرات مواجه هستیم و چشم‌انداز تورم شدید مانند دوره‌های قبل وجود ندارد، به همین دلیل فعالان بازار نمی‌دانند نرخ ارز که عامل مهمی در وضعیت سودآوری شرکت‌هاست، چند در نظر بگیرند. از سوی دیگر نگرانی درمورد اینکه دولت بخواهد در بودجه سال آینده چه تصمیمی برای حامل‌های انرژی بگیرد، وجود دارد و این نگرانی باعث شده است شرکت‌های انرژی‌بر علی‌رغم اینکه ارزنده هستند، مورد توجه نباشند.»

این تحلیلگر بازار سرمایه با اشاره به وضعیت بازارهای جهانی گفت: «در آخر هفته قبل قیمت برخی کالاها از جمله زغال‌سنگ و متانول در بازار جهانی افت کرده است. قرار گرفتن این اتفاقات در کنار هم باعث شده است که فشار فروش در بازار زیاد باشد و از طرف دیگر هم تقاضایی وجود نداشته باشد.»

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.