قول و قرار رهبران جهان برای پایان جنگل‌زدایی

رهبران جهان در اجلاس اقلیمی گلاسگو بر سر پایان جنگل‌زدایی جهانی توافق کرده‌اند، اما کشورهای کلیدی تاکنون نتوانسته‌اند در این مورد عملگرا باشند

رهبران جهان در نخستین روز از نشست اقلیمی گلاسگو متعهد شدند برای محافظت از محیط‌زیست و کنترل تغییرات اقلیمی همه فعالیت‌هایی را که به جنگل‌زدایی می‌انجامد تا دهه آینده متوقف کنند.

رهبران جهان بر سر پیمانی توافق کرده‌اند که هدف آن توقف و معکوس‌کردن جنگل‌زدایی جهانی در دهه آینده به‌عنوان بخشی از بسته چندمیلیارد دلاری برای مقابله با انتشار گازهای گلخانه‌ای انسان‌ساز است. بیانیه  Cop26 کشورها را متعهد می‌کند که به علت اصلی انتشار CO2 پایان دهند.

بیش از 100 کشور جهان موافقت کرده‌اند رسما متعهد شوند تا سال ۲۰۳۰ به روند جنگل‌زدایی در جهان پایان دهند. برزیل که بخش بزرگی از جنگل‌های بارانی آمازون را با قطع درختان از دست داده یکی از امضاکنندگان این پیمان است.

این تعهد شامل تقریبا 14میلیارد پوند (19.2 میلیارد دلار) بودجه دولتی و خصوصی است.

با امضای بیانیه گلاسگو درباره استفاده از جنگل و زمین، روسای جمهوری و نخست‌وزیران کشورهای تولیدکننده و مصرف‌کننده عمده محصولات مرتبط با جنگل‌زدایی، متعهد می‌شوند از اکوسیستم‌های جنگلی محافظت کنند.

با امضای بیانیه رهبران گلاسگو درباره استفاده از جنگل و زمین، روسای جمهوری و نخست‌وزیران کشورهای تولیدکننده و مصرف‌کننده عمده محصولات مرتبط با جنگل‌زدایی، متعهد می‌شوند از اکوسیستم‌های جنگلی محافظت کنند.

تعهد به طبیعت و جنگل‌ها در حالی صورت می‌گیرد که رهبران جهان در گلاسگو گرد هم آمده‌اند تا به پیمان‌های جدیدی در مورد کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای متعهد شوند، در میان نگرانی‌هایی که کشورهای کلیدی نتوانسته‌اند در این مورد عملگرا باشند.

کارشناسان منابع جنگلی از این خبر استقبال کرده‌اند، اما هشدار داده‌اند که پیمان قبلی در سال ۲۰۱۴ به کاهش سرعت جنگل‌زدایی نینجامید و کشورها باید به تعهدات خود عمل کنند.

کانادا، روسیه، برزیل و اندونزی، از جمله کشورهایی هستند که گفته‌اند به این پیمان خواهند پیوست و ۸۵درصد جنگل‌های جهان در خاک آنها قرار دارد.

بخشی از بودجه تامین‌شده برای این برنامه در اختیار کشورهای درحال توسعه‌ قرار می‌گیرد تا زمین‌های آسیب‌دیده را احیا، با حریق‌های جنگلی مقابله و از جوامع بومی حمایت کنند.

به گزارش گاردین، هند متعهد شد تا سال 2070 انتشار خالص گازهای گلخانه‌ای را به صفر برساند. اگرچه این اولین‌بار است که سومین آلاینده بزرگ جهان این هدف را تعیین می‌کند و کارشناسان می‌گویند تعهدی واقع‌بینانه است، اما 20 سال از تاریخ تعیین شده 2050 که سایر کشورهای توسعه‌یافته توافق کرده بودند، دیرتر است.

تعهد به طبیعت و جنگل‌ها در حالی صورت می‌گیرد که رهبران جهان در گلاسگو گرد هم آمده‌اند تا به پیمان‌های جدیدی در مورد کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای متعهد شوند، در میان نگرانی‌هایی که کشورهای کلیدی نتوانسته‌اند در این مورد عملگرا باشند.

تصمیم دومین آلاینده جهان برای پیوستن به ائتلاف

ایالات متحده برای دستیابی به هدف دمای  1.5 درجه سانتیگراد در مذاکرات آب‌وهوایی سازمان ملل متحد دوباره به ائتلاف کشورها  در این زمینه می‌پیوندد. ایالات متحده در مذاکرات آب‌وهوایی سازمان ملل متحد به ائتلاف بلندپروازی ملحق شده است شامل گروهی از کشورهای توسعه‌یافته و در حال توسعه که مطمئن هستند هدف دمای 1.5 درجه سانتی‌گراد یکی از پله‌های کلیدی توافق پاریس است.

بنا به توافق‌نامه پاریس و اجماع تقریبا جهانی دانشمندان، افزایش دمای کره‌زمین بر اثر فعالیت‌های بشر تا سال ۲۰۵۰ باید زیر  1.5 درجه بماند، در غیر این‌صورت عواقب وخیمی برای حیات خواهد داشت و مناطق وسیعی غیرمسکونی می‌شوند.

تصمیم بزرگ‌ترین اقتصاد جهان و دومین تولیدکننده گازهای گلخانه‌ای دنیا، پس از چین، برای بازگشت به این ائتلاف، که تعدادی از کشورها در مذاکرات پاریس در سال 2015 تشکیل دادند، تلاش‌ها برای تمرکز اجلاس Cop26 بر محدود کردن افزایش دما به 1.5 درجه سانتی‌گراد را تقویت می‌کند.

این ائتلاف سه‌شنبه از دولت‌ها می‌خواهد تلاش‌های خود را در زمینه کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و حذف تدریجی استفاده از سوخت‌های فسیلی مطابق با محدودیت 1.5 درجه سانتی‌گراد، افزایش دهند.

در اجلاس کاپ ۲۶ که دانشمندان هشدار داده‌اند آخرین فرصت برای جلوگیری از یک فاجعه جهانی است ۲۵هزار نفر از سران کشورها گرفته تا نمایندگان دولت‌ها، دانشمندان، نهادها و فعالان محیط‌زیست، نمایندگان صنایع و لابی‌ها از تقریبا تمام کشورهای دنیا شرکت کرده‌اند.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.