انفجار در افغانستان، چالش در طالبان

انفجارهای مرگبار در کابل، طالبان را با چالش بازگرداندن امنیت به افغانستان روبه‌رو کرده است

مقام امنیتی طالبان گفته در پی دو انفجار و تیراندازی در بزرگ‌ترین بیمارستان نظامی افغانستان در کابل، حداقل 15 نفر کشته و 34 نفر زخمی شده‌اند. این انفجارها پس از پیروزی طالبان بر دولت قبلی در ماه آگوست، به فهرست فزاینده‌ای از حملات و کشتار افزوده می‌شود و ادعای طالبان را مبنی بر بازگرداندن امنیت به افغانستان پس از دهه‌ها جنگ تضعیف می‌کند.

یک مقام امنیتی طالبان گفته است که در پی دو انفجار و تیراندازی در بزرگ‌ترین بیمارستان نظامی افغانستان در کابل در روز سه‌شنبه، حداقل 15 نفر کشته و 34 نفر زخمی شده‌اند.

قاری سعید خوستی، سخنگوی وزارت داخله طالبان گفت انفجارها در ورودی شفاخانه نظامی 400 تختی سردار محمد داود خان در مرکز شهر رخ داده و نیروهای امنیتی به منطقه اعزام شده‌اند.

آمار تلفات تایید نشده است، اما یک مقام امنیتی طالبان که نخواست نامش فاش شود، گفت که دستکم 15 کشته و 34 زخمی برجای گذاشته است.

این انفجارها پس از پیروزی طالبان بر دولت قبلیِ تحت حمایت غرب در ماه آگوست، به فهرست فزاینده‌ای از حملات و کشتار افزوده می‌شود و ادعای طالبان را مبنی بر بازگرداندن امنیت به افغانستان پس از دهه‌ها جنگ تضعیف می‌کند

تاکنون مسئولیت این انفجارها را کسی بر عهده نگرفته است. خبرگزاری رسمی باختر به نقل از شاهدان گزارش داد که تعدادی از جنگجویان داعش وارد بیمارستان و با نیروهای امنیتی درگیر شدند.

این انفجارها پس از پیروزی طالبان بر دولت قبلیِ تحت حمایت غرب در ماه آگوست، به فهرست فزاینده‌ای از حملات و کشتار افزوده می‌شود و ادعای طالبان را مبنی بر بازگرداندن امنیت به افغانستان پس از دهه‌ها جنگ تضعیف می‌کند.

داعش که از زمان تصرف کابل از سوی طالبان در ماه آگوست، مجموعه‌ای از حملات را به مساجد و سایر اهداف انجام داده است، در سال 2017 حمله پیچیده‌ای به این بیمارستان انجام داد که بیش از 30نفر را کشت.

حملات این گروه باعث افزایش نگرانی‌ها در خارج از افغانستان در مورد پتانسیل تبدیل شدن این کشور به بهشتی برای گروه‌های شبه‌نظامی شده است. این وضعیت با بحران اقتصادی بدتر شده است و خطر فقر میلیون‌ها نفر را تهدید می‌کند، در حالی که فصل زمستان هم نزدیک می‌شود.

قطع ناگهانی حمایت‌های بین‌المللی پس از پیروزی طالبان، اقتصاد شکننده افغانستان را در آستانه فروپاشی قرار داده است، در حالی که خشکسالی شدید میلیون‌ها نفر را با تهدید گرسنگی روبه‌رو می‌کند.

منبع: گاردین

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.