تقدیر از عملکرد جمعیت هلال‌احمر در اپیدمی کرونا

در جلسه شورای‌عالی هلال‌احمر صورت گرفت

سومین پاییز کرونایی را در حالی پشت سر می‌گذاریم که این بیماری مهلک و کشنده تا به امروز جان بیش از 126هزار نفر از هموطنان‌مان را گرفته است. هر چند این روزها آمار فوت بیماران کرونایی از 160نفر در روز فراتر نمی‌رود، اما مردم ایران فراموش نمی‌کنند که تا همین 6 ماه پیش، این آمار پنج برابر امروز بود، به طوری که در روزهایی شاهد فوت روزانه بیش از 600 بیمار کرونایی بودیم. در این شرایط سخت بود که واردات واکسن به یکی از مطالبه‌های اصلی مردم تبدیل شد، ولی محدودیت‌های تحریم‌ها اجازه این کار را نمی‌داد. اما جمعیت هلال‌احمر کوشید با بهره‌گیری از ظرفیت‌های بین‌المللی و ماهیت دفاع از حقوق بشری خود روند واردات هفتگی یک‌میلیون دوز واکسن را با جدیت دنبال کند. هر چند روند مذکور قطره‌چکانی بود، اما امیدوارکننده بود. روند واردات محدود واکسن تا روی کار آمدن دولت جدید ادامه داشت، اما به محض فعالیت دولت سیزدهم واردات واکسن روند تندتری به خود گرفت و حجم و تعداد محموله‌ها هر روز بیشتر و بیشتر شد، به طوری که تا به امروز هلال‌احمر توانست با واردات افزون بر 112میلیون دوز واکسن، به انتظار واکسینه‌شدن مردم پایان دهد. مجموعه مردم نهادی که از همان روزهای نخست در کنار مردم بود و با اجرای طرح‌های ویژه ضدکرونایی سعی کرد مرهمی باشد بر درد مردم ایران. این عملکرد مثبت جمعیت هلال‌احمر روز دوشنبه در نشست اعضای شورای‌عالی برای برگزاری رئیس جمعیت هلال‌احمر مورد تقدیر قرار گرفت.

از 30 بهمن 98 که اولین مورد کرونا به صورت رسمی در ایران به ثبت رسید، تا به امروز 612 روز می‌گذرد. به دنبال ترس حاکم‌شده بر جامعه پیرو وضعیت جسمی بیماران چینی در قدم نخست، بازار ملزومات بهداشتی مقابله با این بیماری به شدت تحت تاثیر قرار گرفت تا جایی که در همان روزهای نخست به یکباره ماسک و مواد ضدعفونی‌کننده نایاب شد و این وضعیت جمعیت هلال‌احمر را بر آن داشت تا با ورود به این عرصه از دغدغه‌های مردم در این بخش بکاهد. کار با تولید ماسک و مواد ضدعفونی‌کننده زیرمجموعه جمعیت هلال‌احمر ایران آغاز شد. به گفته «عسگری» مدیرعامل تجهیزات پزشکی هلال‌احمر تا اردیبهشت ماه امسال 3 میلیون و 514هزار و 285 عدد ماسک سه‌لایه و 186هزار و 920 لیتر محلول ضدعفونی‌کننده در شرکت تجهیزات پزشکی هلال‌احمر ایران تولید شد.

طرح‌های ضربتی هلال‌احمر در مقابله با کرونا

همزمان با شروع تولید ماسک در شرکت‌های وابسته فوق، طرح آمران سلامت در کشور اجرایی شد آن هم با مشارکت بالغ بر 13هزار جوان داوطلب هلال‌احمری. از دانشجویان  و دانش‌آموزان گرفته تا فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها و اعضای فعال خانه‌های هلال. به گفته «محمد قوسیان‌مقدم» دبیرکل جمعیت هلال‌احمر ایران این طرح در قالب 4300 پایگاه جمعیت هلال‌احمر در سراسر کشور اجرا شد و طی آن جوانان هلال‌احمری ضمن توزیع ماسک رایگان بین مردم آنها را با آموزش‌های خودمراقبتی در دوره شیوع کرونا آشنا کردند.»

نگاه تیزبین هلال‌احمر در مقابله با کرونا

جمعیت هلال‌احمر ایران در دوره شیوع کرونا یک تنه حواسش به همه جا بود، حتی مرزها و مبادی ورودی و خروجی. به گفته «مهدی ولی‌پور» رئیس سازمان امدادونجات جمعیت هلال‌احمر، این طرح  از ٢٠ اسفندماه 99 آغاز شده و تا صبح نهم آبان 1400، 764هزار و 305 نفر از مسافران کنترل و غربالگری شده‌اند: «در این مدت 119هزار و 445 مورد تست فوری و 95هزار و 432 مورد تست پی‌سی‌آر از مسافران مشکوک به کرونا گرفته شده و 213 نفر از مسافران نیز به صورت موقت قرنطینه شده‌اند.» در اجرای این طرح هم هر روز 471 نیروی عملیاتی در ١۶ استان مشارکت دارند.

اجرای طرح نذر سلامت 2 در ایام سوگواری ماه محرم، سلامت یاران جوان، هر خانواده و هر محله یک سلامتگر، طرح ناظران سلامت و ایران یاران جوان دیگر طرح‌های ضدکرونایی جمعیت هلال‌احمر ایران در طول دوره شیوع کرونا بوده است. فعالیت‌هایی که درکنار واردات واکسن نقش بسزایی در کنترل شیوع بیماری در  کشور داشتند.

هلال‌احمر به تعهدات خود عمل کرد

به گفته رئیس سازمان جمعیت هلال‌احمر ایران این نهاد با واردات بیش از 112میلیون دوز واکسن به کشور به تعهدات خود در قبال میزان واردات واکسن عمل کرد.

«کریم همتی» با اشاره به اینکه آخرین محموله واکسن کرونای خریداری‌شده توسط جمعیت هلال‌احمر وارد کشور شده است، می‌گوید: «از ابتدای سال‌جاری و پس از صدور مجوز از سوی وزارت بهداشت، تلاش‌های جمعیت هلال‌احمر در راستای واردات واکسن کرونا آغاز شد و امروز با واردات ۶ میلیون دوز واکسن، به میزان تعهد داده شده، عمل کردیم. در این مدت، جمعیت هلال‌احمر موفق شد ۱۱۲میلیون و ۳۹۰هزار دوز واکسن وارد کشور کند که این امر جز با تلاش کارکنان و سازمان‌های تابعه جمعیت هلال‌احمر محقق نمی‌شد و در همین راستا قدردان تلاش‌های تمامی پرسنل جمعیت هلال‌احمر و معاونان و مسئولان سازمانی هستیم.»

او با تاکید بر این موضوع که واردات واکسن تنها قسمتی از اقدامات جمعیت هلال‌احمر در راستای مقابله با کرونا بود، یادآور می‌شود: «جمعیت هلال‌احمر در کنترل مرزها، پایش اماکن، بستری و درمان بیماران کرونایی و تزریق واکسن نیز نقش‌آفرینی کرد و با مشارکت نیروهای هلال‌احمر در بیش از ۲۰۰ مرکز تزریق واکسن، روند تزریق واکسن تسریع شد.»

تقدیر از  هلال‌احمر در دوران کرونا

در جلسه شورای‌عالی که دوشنبه شب برگزار شد، دو نفر کاندیدای ریاست هلال‌احمر توسط اعضای شورا انتخاب و به رئیس‌جمهوری معرفی شدند.

اعضای شورای‌عالی بعد از استماع گزارش عملکرد ضدکرونایی جمعیت هلال‌احمر در دو سال اخیر، از عملکرد این نهاد در مقابله با شیوع کرونا تقدیر کرد.

وزیر بهداشت در این جلسه با تقدیر از زحمات رئیس جمعیت به ویژه در پاندمی کرونا؛ دوره دو ساله مدیریت همتی در هلال‌احمر را دوره‌ای خیلی سخت خواند که او با موفقیت این جمعیت را اداره کرده است.

استاندار تهران به عنوان  نماینده رئیس‌جمهوری نیز از مدیریت دو ساله دکتر همتی در شرایط بسیار سخت کرونا و تحریم‌ها تمجید کرد.

سردار جلالی، رئیس پدافند غیرعامل نیز در این جلسه هلال‌احمر را در درجه اول دستگاهی امدادی عنوان کرد و افزود: «بیشترین تعامل هلال‌احمر باید در درجه اول با وزارت کشور و مدیریت بحران و پدافند غیرعامل باشد.»

حجت‌الاسلام‌والمسلمین معزی، نماینده مقام معظم رهبری در جمعیت، اهلیت و امانتداری و راستگویی را از شاخص‌های مهم در انتخاب کاندیدای اصلح برشمرد و  استقلال هلال‌احمر را از ارکان مهمی دانست که همواره باید رعایت شود.

او تاکید کرد: «استقلال هلال‌احمر عامل مهمی در جذب کمک های مردمی و خدمات داوطلبانه در طول تاریخ این جمعیت بوده است.»

این جلسه به مدت چهار ساعت ادامه داشت و پس از شمارش آرا، پیرحسین کولیوند با کسب ۱۳ رأی و محمد جعفریان با کسب هشت رأی به عنوان منتخبان شورا به رئیس‌جمهوری معرفی شدند.

طبق قسمت 5 بند ب ماده 10 قانون اساسنامه مصوب مجلس شورای اسلامی، اعضای شورای‌عالی دو نفر کاندیدای حائز شرایط ریاست جمعیت را به رئیس‌جمهوری معرفی می‌کنند و رئیس‌جمهوری نیز یک نفر از دو کاندیدای معرفی‌شده را به عنوان رئیس جمعیت هلال‌احمر کشور به مدت چهار سال منصوب می‌کند.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.