آیا توقف ۱۵ سریال تلویزیونی صحت دارد؟

انتقادات تند کارگردان زیرخاکی از صداوسیما: توقف ۱۵ سریال عملا فروپاشی تلویزیون است! با این نیروی انسانی و ساختار، تحول مثبت بعید است!

 اعتراض کارگردان «زیرخاکی» به توقف هم‌زمان 15 سریال و سکوت مدیران تلویزیون در قبال این اعتراض و اعتراضات مشابه باعث بروز شایعات زیادی در فضای صداوسیما شده است. جلیل سامان گفته که کاش «زیر خاکی» را هم در کنار آن 15 سریال دیگر تعطیل می‌کردید تا با هم بنشینیم فکری به حال امروز و فردای تلویزیون بکنیم! سامان همچنین گفته که رفع توقف «زیر خاکی» آن را از چشم مردم می‌اندازد!

می‌گویند سریال «زیر خاکی 3» سوگلی پیمان جبلی رئیس جدید سازمان صداوسیماست- و البته تنها سریالی است که مجوز ادامه تولید را از ریاست سازمان دریافت کرده است.
می‌گویند سریال «زیر خاکی 3» سوگلی پیمان جبلی، رئیس جدید سازمان صداوسیماست و البته تنها سریالی است که مجوز ادامه تولید را از ریاست سازمان دریافت کرده است.

چند روزی می‌شود که یک شایعه عجیب درباره صداوسیما فضای رسانه‌ای کشور را تسخیر کرده است. شایعه‌ای که بعد از انتصاب پیمان جبلی به عنوان رئیس جدید صداوسیما مطرح شد و حکایت از این داشت که 15 سریال صداوسیما که در حال تولید بودند، به دستور رئیس جدید به دلیل اعمال تغییر و تحولاتی در حوزه سریال‌سازی تلویزیون متوقف شده‌اند. این شایعه که می‌توان آن را به مثابه زلزله‌ای شدید در صداوسیما به شمار آورد، اما با سکوت مطلق مدیران سازمان مواجه شده و مراجع رسمی نیز نسبت به دلیل توقف این سریال‌ها توضیحی نداده‌اند.

سیل شایعات

بعد از انتشار شایعه توقف ۱۵ سریال تلویزیونی به دلیل تغییرات گسترده در فرآیند سریال‌سازی تلویزیون و نظارت مستقیم شخص رئیس سازمان در این حوزه؛ اخبار و شایعات بعدی خیلی سریع‌تر از حد تصور از راه رسیدند: از توقف تولید آثار فاخر تاریخی از قبیل «سلمان فارسی» و «حضرت موسی» به دلیل تغییرات ساختاری سیستم سریال‌سازی و لزوم تمرکز این سیستم در مرکزی مثل سیمافیلم تا تغییر کنداکتور مناسبتی ماه رمضان و نوروز آینده به دستور پیمان جبلی؛ از جلوگیری از ادامه تولید سریال‌های کارگردانانی مانند محمدمهدی عسگرپور و بهرنگ توفیقی تا ادامه تولید فصل سوم مجموعه «زیرخاکی» که گفته می‌شد این نیز متوقف شده، اما خبر رسید سریال «زیرخاکی ۳» که برای نوروز ۱۴۰۱ ساخته می‌شود، به عنوان اولین سریال از میان این ۱۵ اثر مجوز ادامه تولید می‌گیرد که به این معنی است که همچنان می‌تواند به کار خود ادامه دهد. هیچ کدام از این شایعات و ادعاها البته کمترین واکنش رسمی از طرف نهادها و مراکز زیرمجموعه سازمان صداوسیما به همراه نداشت.

اعتراض کارگردان «زیرخاکی»

متن اینستاگرامی جلیل سامان
متن اینستاگرامی جلیل سامان

جلیل سامان، کارگردان «زیرخاکی» همزمان با آغاز تولید فصل سوم این مجموعه با انتشار متنی نسبت به مباحث مطرح‌شده درباره توقف ۱۵ سریال در صداوسیما واکنش نشان داد.

سامان در این یادداشت که در پیج شخصی‌اش در اینستاگرام منتشر شد، در کنار واکنش رسمی به خبر یا شایعه توقف ۱۵ سریال صداوسیما، گلایه‌هایی را نیز مطرح کرده است.

به گزارش خبرگزاری مهر جلیل سامان نوشته: «کاش زیر خاکی را هم تعطیل می‌کردید تا با هم بنشینیم فکری به حال امروز و فردای تلویزیون بکنیم. شما از «زیرخاکی» چه توقعی دارید؟ با این کار برای ما هم حاشیه به وجود می‌آوردید و بسان نور چشمی تلویزیون آن را هم از چشم مردم می‌اندازید! توقف تولید ۱۵ سریال عملا فروپاشی تلویزیون است! مثل اینکه برای رفع مشکل آلودگی هوا فرمایش شود که نفس نکشید تا هوا پاک شود! چرخ را قبلا اختراع کرده‌اند. برای هر مشکل فنی و محتوایی دستورالعملی عملی وجود دارد. تغییرات باید به تدریج و در یک بستر معقول و منطقی اتفاق بیفتند، نه با هیجان و رویاهای دست‌نیافتنی. با نیروی انسانی باقی مانده و ساختار فعلی تلویزیون تحول مثبتی رخ نخواهد داد، مگر آنکه با رفع اشکال‌های ساختاری و مدیریتی هنرمند با تلویزیون آشتی کنند.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.