سنگ بزرگ استقلال؛ کل تبلیغات لیگ را می‌خواهیم!

جزئیات پیشنهاد عجیب مدیرعامل استقلال به باشگاه‌ها

مدیرعامل باشگاه‌ استقلال به باشگاه‌ها پیشنهاد داده که کل تبلیغات محیطی فصل خود را به او بدهند!

شهروندآنلاین: اقدامات رویاپردازانه مصطفی آجورلو در استقلال تمامی ندارد. او بعد از درخواست برای دریافت تبلیغات محیطی بازی‌های استقلال حالا به باشگاه‌ها پیشنهاد جالبی داده تا تبلیغات کل مسابقات لیگ را برعهده بگیرد.

مدیرعامل استقلال در روزهای گذشته بارها در این خصوص ادعا کرده و در مصاحبه‌ای مفصل به این موضوع دامن زد و اشاره داشت. آجورلو در شرایطی از درآمد کلان برای استقلال از تبلیغات محیطی حرف می‌زند که طی سال‌های گذشته سازمان لیگ به‌طور کامل تبلیغات محیطی را دراختیار داشته و به‌طور سالیانه مبلغی را به باشگاه‌ها پرداخت می‌کرد. مبلغی که البته زیاد نیست. حالا آجورلو ادعا دارد که چندین برابر پولی که از سازمان لیگ دریافت می‌کند می‌تواند درآمدزایی کند.

بر اساس قراردادی که استقلال با شرکت ایده‌پروران تبلیغ امضا کرده، این شرکت متعهد شده در صورتی که تبلیغات دور زمین بازی‌های خانگی استقلال در اختیارش باشد، برای هر مسابقه خانگی لیگ 10 میلیارد تومان(150 میلیارد تومان برای 15 بازی خانگی لیگ) به باشگاه پرداخت می‌کند. به همین‌خاطر است که آجورلو یک کودتای نرم علیه سازمان لیگ به راه انداخت و سعی کرد مدیران سایر باشگاه‌ها را نیز با خود همراه کند.

کارگزار استقلال با مدیریت فردی اداره می‌شود که در گذشته با سازمان لیگ در بحث تبلیغات محیطی همکاری می‌کرد و در نهایت مشکلات عدیده‌ای پدید آمد و کار به شکایت و دادگاه و حکم 60 میلیارد تومانی کشید.

در نهایت کار به اینجا رسید که امروز مدیران عامل باشگاه‌های لیگ برتری در جلسه‌ای با شهاب‌الدین عزیزی خادم، رئیس فدراسیون فوتبال و حیدر بهاروند، رئیس سازمان لیگ فوتبال برگزار کردند تا در این خصوص به بحث و تبادل‌نظر بپردازند. جلسه‌ای که مشخص کرد سازمان لیگ و فدراسیون بدشان نمی‌آید موضوع تبلیغات محیطی را به خود باشگاه‌ها بسپارند و عایدی داشته باشند. مهم‌ترین مساله اما پیشنهاد بزرگ و ادعای عجیب مدیرعامل استقلال بود که مشخص بود پارا فراتر از ادعای قبلی خود گذاشته و قصد دارد تبلیغات محیطی کل بازی‌های لیگ برتری را برعهده بگیرد.

مدیرعامل استقلال براین باور است که اگر به غیر از بازی‌های خانگی تبلیغات محیطی دیدارهای خارج از خانه را نیز در اختیار داشته باشد، می‌تواند هم به باشگاه‌ها سود خوبی برساند و هم باشگاه استقلال از این موضوع عایدی داشته باشد. به‌همین خاطر او از مدیران عامل باشگاه‌های لیگ برتری خواست همراهش شوند و از پیشنهادش استقبال کنند.

اما پیشنهاد آجورلو چه بود؟ اکبر محمدی، مدیرعامل باشگاه پیکان این پیشنهاد را افشا کرد: «ایشان عنوان کردند که اگر باشگاه‌های لیگ برتری به ایشان اعتماد کنند، 8 میلیارد تومان در اختیار باشگاه‌ها می‌گذارند. هم به‌واسطه بازی‌هایشان با استقلال و پرسپولیس و هم به‌واسطه دیدارهای خودشان. من خودم شخصا حتما از این موضوع استقبال می‌کنم. چراکه این رقم تقریبا چند برابر رقم سازمان لیگ است. اگر محقق شود و بشود این پول را در اختیار باشگاه‌ها بگذارند، قدم مهم و اتفاق مثبتی می‌افتد که تا الان در فوتبال ما سابقه نداشته است.»

پرداخت 8 میلیارد تومان به‌طور سالیانه به باشگاه‌های لیگ برتری که با آجورلو همراهی کنند، مساله‌ای قابل تامل محسوب می‌شود. سازمان لیگ فوتبال بابت فصل گذشته قراردادی با یک شرکت داشت و در نهایت به‌طور میانگین بین 2.5 تا 5 میلیارد تومان بابت سهم تبلیغات محیطی به هر باشگاه پرداخت کرده است. این در شرایطی است که اکثر باشگاه‌ها بین 2.5 تا 3.5 میلیارد تومان سهم‌شان شده که نزدیک به نیمی از این پول هم بابت عضویت در سازمان لیگ و ایفمارک و… کسر شده و مابقی به حساب باشگاه‌ها واریز شده است. در این شرایط مدیرعامل استقلال ادعا کرده که هر باشگاهی با او همراه شود،‌ بابت کل فصل مبلغ 8 میلیارد تومان پرداخت می‌کند. مبلغی که تقریبا بیش از دو برابر عایدی فصل گذشته باشگاه‌های متوسط می‌شود.

آجورلو اما این پول را چگونه پرداخت خواهد کرد؟ مدیرعامل استقلال مدعی است که برای هر بازی 10 میلیارد تومان درآمد خواهد داشت؛ او به مدیران باشگاه‌ها پیشنهاد داده برای بازی خانگی آنها با استقلال دو میلیارد تومان، برای بازی خانگی‌شان با پرسپولیس دو میلیارد تومان و برای 13 مسابقه خانگی دیگر جمعا 4 میلیارد تومان از تبلیغات محیطی به آنها پرداخت می‌کند و مابقی مبلغ هرچقدر که شد در اختیار باشگاه استقلال و کارگزارش باشد. به عبارت بهتر هر باشگاهی این پیشنهاد را بپذیرد دیگر حقی مبنی بر تبلیغات محیطی بازی‌های خانگی خود نخواهد داشت و با دریافت سالیانه 8 میلیارد تومان کل تبلیغات را به استقلال واگذار می‌کند.

پیشنهاد مدیرعامل استقلال یک ادعای بزرگ در فوتبالی که مشکلات اقتصادی زیادی دارد، محسوب می‌شود. در جلسه امروز نیز اکثریت مدیران عامل باشگاه‌های لیگ برتر و نمایندگان آنها با پیشنهاد آجورلو مخالفت و اعلام کردند حاضر نیستند کل تبلیغات را به آجورلو و شرکتی که او معرفی می‌کند واگذار کنند. اگرچه چند باشگاه موافق طرح آجورلو هستند و از آن استقبال کرده‌اند، اما بسیاری از باشگاه‌ها هنوز حاضر به پذیرش این موضوع که تبلیغات از کانال شرکتی غیر از سازمان لیگ انجام شود، نیستند.

رسول فلاح، مدیرعامل باشگاه فجرسپاسی در این خصوص گفته است:‌ «در خصوص تبلیغات محیطی مبنا بر این بوده  که سازمان لیگ متولی‌اش باشد. غیر از چند باشگاه لیگ برتری، بقیه موافق این بودند که سازمان لیگ متولی کار باشد. حالا اگر نقطه ضعفی وجود داشته است، کارگروهی تشکیل شود که راهکارهای بهتری ارایه شود. در نهایت ما به این نتیجه رسیدیم که سازمان لیگ تبلیغات محیطی را انجام دهد. واقعا نمی‌شود باشگاه‌ها کار تبلیغات محیطی را انجام دهند و باید به داشته‌های خود قانع باشیم.»

آجورلو به مدیران باشگاه‌ها پیشنهاد داده برای بازی خانگی آنها با استقلال دو میلیارد تومان، برای بازی خانگی‌شان با پرسپولیس دو میلیارد تومان و برای 13 مسابقه خانگی دیگر جمعا 4 میلیارد تومان از تبلیغات محیطی به آنها پرداخت می‌کند و مابقی مبلغ هرچقدر که شد در اختیار باشگاه استقلال و کارگزارش باشد.

اگرچه مصطفی آجورلو دست باشگاه‌ها را برای سپردن تبلیغات محیطی به کارگزار باشگاهش باز گذاشته و اعلام کرده هرکس علاقه‌مند است در این طرح مشارکت کند اما این مساله پیچیدگی‌های خاص خودش را دارد. علاوه بر اینکه سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال و بسیاری از باشگاه‌ها حاضر نیستند این مساله به‌دست باشگاه استقلال بیفتد، کارگزار سابق استقلال در این ماجرا هم بسیاری از مدیران را نگران می‌کند. کارگزار استقلال با مدیریت فردی اداره می‌شود که در گذشته با سازمان لیگ در بحث تبلیغات محیطی همکاری می‌کرد و در نهایت مشکلات عدیده‌ای پدید آمد و کار به شکایت و دادگاه و حکم 60 میلیارد تومانی کشید. این فرد در گذشته شخصا برای عقد قرارداد با سازمان لیگ اقدام می‌کرد و حالا در قالب یک شرکت با استقلال چنین موضوعی را شروع کرده است. ادعای این کارگزار مبنی بر درآمدزایی 150 میلیاردی فقط از 15 بازی خانگی استقلال در لیگ، ادعای بزرگی محسوب می‌شود و شاید به همین خاطر است که خیلی از مدیران باشگاه‌ها و سازمان لیگ نگران آینده این موضوع هستند و حاضر نیستند همکاری‌شان را شروع کنند.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.