جوانان هلال احمر، پیشگامان مقابله با کرونا

در آستانه 74 سالگی سازمان جوانان جمعیت هلال‌احمر، به سراغ اثرگذارترین طرح‌های این سازمان در سال گذشته رفته‌ایم

فعالیت‌های اثربخش جوانان هلال‌احمر از دو سال گذشته به سمت‌وسوی مقابله با کرونا حرکت کرده است. از آغاز شیوع این ویروس در کشور، طرح‌های زیادی از جوانان هلال‌احمر در این حوزه انجام شده. جوانان جمعیت تاکنون 6 طرح ملی در این حوزه را به سرانجام رسانده‌اند و برخی از این طرح‌ها همچنان در گوشه‌وکنار کشور در حال انجام است. به بهانه سالروز تاسیس سازمان جوانان جمعیت هلال‌احمر به سراغ رئیس این سازمان رفته‌ایم تا درباره موثرترین نقش این اعضا در یک سال گذشته بیشتر بدانیم.

مهم‌ترین اقدامی که این روزها جوانان جمعیت را به خود مشغول کرده، حضور در مراکز واکسیناسیون و همراهی با وزارت بهداشت برای واکسینه کردن مردم کشور در این مراکز است. اگر در ماه‌های گذشته سروکارتان به مراکز تجمیعی واکسیناسیون علیه کووید افتاده باشد، حتما این جوانان را در حال پذیرش مراجعان و راهنمایی آنها در کنار کادر بهداشت و درمان دیده‌اید.

29414 مرکز تجمیعی از ابتدای واکسیناسیون تاکنون با حضور این اعضا به وظیفه خود پرداخته است. «محمد گلفشان» رئیس سازمان جوانان جمعیت هلال‌احمر می‌گوید: «تا 11 آبان امسال، 144990 نفر از اعضای جوانان در مراکز تجمیعی واکسیناسیون حضوری فعال داشتند.

در مجموع در این مراکز 9799135 واکسن تزریق شده است. این فعالیت‌ها در قالب طرح جهادی «ایران‌یاران جوان» انجام شد.» از آغاز واکسیناسیون عمومی در ایران از اردیبهشت امسال، در کنار مشکل کمبود واکسن با محدودیت مراکز واکسیناسیون در شهرهای مختلف روبه‌رو بودیم که با همکاری جمعیت هلال‌احمر، هر روز به تعداد این مراکز اضافه و از نیروهای داوطلب و جوانان جمعیت برای انجام اموری مثل ثبت مشخصات مراجعان و … در این مراکز استفاده شده است.

 

خستگی کادر درمان

روزهای پیک کرونا و خستگی کادر درمان از سخت‌ترین روزهای دو سال گذشته بود؛ روزهایی که خبر بستری شدن کادر درمان بیمارستان‌های مختلف یکی‌یکی به گوش می‌رسید و نگرانی‌های مردم را دوچندان می‌کرد.

طرح «سلامت‌یاران جوان» که همچنان در حال اجراست، وقتی اجرا شد که دانشگاه علوم پزشکی برای جایگزینی افراد آموزش‌دیده با برخی از نیروهای درمانی سانترهای کرونا درخواست کمک کرد. رئیس سازمان جوانان می‌گوید: «در مجموع 3596 مرکز درمانی در 16 استان تحت پوشش اجرای این طرح بود.

تاکنون حدود 191 هزار نفر از این خدمات که توسط جوانان هلال‌احمر ارایه شده استفاده کرده‌اند.»

تجمع‌های مذهبی

محرم 1400 و همچنین محرم سال گذشته، اعضای جوانان هلال‌احمر همراه هیأت‌های مذهبی بودند تا روی رعایت پروتکل‌های بهداشتی نظارت کنند و با ضدعفونی کردن این مراکز و اقدامات دیگر، شانس شیوع کرونا در تجمعات مذهبی را کاهش دهند.

گلفشان می‌گوید: «نذر سلامت عنوان طرحی است که در ایام محرم برگزار شد. در این طرح در سال 1400 حدود  11632هیأت تحت پوشش این طرح قرار گرفتند. نظارت بر رعایت پروتکل‌ها و موازین بهداشتی ابلاغ شده از ستاد ملی کرونا علی‌الخصوص رعایت فاصله اجتماعی، ضدعفونی محیط و افراد قبل و بعد از برگزاری مراسم، توزیع ماسک  به شرکت‌کنندگان فاقد ماسک حاضر در مراسم سوگواری از جمله اهداف این طرح بود.

جامعه هدف مدنظر هیأت‌های رزمندگان، مساجد، تکایا و حسینیه‌های بزرگ، گلزارهای شهدا، بقاع متبرکه و امامزاده‌هاست.»

 

طرح هر خانواده و هر محله یک سلامتگر

با توجه به اوج‌گیری شیوع ویروس کرونا و نظر به اهمیت فرهنگسازی در این زمینه، این سازمان در طرح «هر خانه یک سلامتگر»  حضور پیدا کرد. در این طرح در هر محله یک سرتیم را در راستای مسئولیت اجتماعی اعضای کانون‌های دانش‌آموزی هلال‌احمر و به منظور مشارکت در امر کاهش شیوع این بیماری به شرح ذیل اجرا شد.

هر عضو کانون دانش‌آموزی به‌عنوان سلامتگر خانواده خود، نسبت به راهنمایی اعضای خانواده برای رعایت پروتکل‌ها اقدام می‌کند.

طرح «سلامت‌یاران جوان» که همچنان در حال اجراست، وقتی اجرا شد که دانشگاه علوم پزشکی برای جایگزینی افراد آموزش‌دیده با برخی از نیروهای درمانی سانترهای کرونا درخواست کمک کرد

ناظران سلامت، عنوان طرح دیگری است که در حوزه نظارت بر رعایت پروتکل‌ها و موازین بهداشتی ابلاغ شده از ستاد ملی کرونا علی‌الخصوص رعایت فاصله اجتماعی و غربالگری، آموزش کسبه، ضدعفونی اماکن عمومی و… قدم برمی‌داشت. به گفته رئیس سازمان جوانان جمعیت هلال‌احمر بیش از 11 میلیون نفر از ابتدای فروردین تاکنون از خدمات این طرح بهره‌ برده‌اند.

این روزها با اوج گرفتن ماجرای واکسیناسیون در کشور، طرح دیگری به نام «توسعه ناظران» در حال اجراست که اعضای جوانان جمعیت در آن به تشویق و ترغیب مردم برای واکسیناسیون می‌پردازند تا هرچه زودتر ایمنی جمعی در کشور به‌دست بیاید.

 

سازمانی برای مدیریت نیروی جوان

آبان 1326 بود که سازمان جوانان جمعیت شیروخورشید با همکاری وزارت فرهنگ و هنر تشکیل شد؛ دانش‌آموزان که جمعیت گسترده‌ای در سطح کشور به‌شمار می‌روند با تاسیس این سازمان می‌توانستند از آموزش‌های همگانی بهره‌مند شوند و به‌عنوان اعضای جوان جمعیت، در برنامه‌های بشردوستانه فعالیت کنند و این سازمان اداره امور جوانان عضو جمعیت را بر عهده داشت.

اعضای سازمان جوانان در کانون‌های مختلف دانشجویی، طلاب، دانش‌آموزی، کانون‌های روستایی و … مشغول فعالیت هستند و در طول 74 سال فعالیت خود، در بحران‌ها و حوادث همراه جمعیت بودند.

در حال حاضر مهم‌ترین رویدادهایی که در سازمان جوانان جمعیت هلال‌احمر رقم می‌خورد برگزاری مسابقات ملی طرح دادرس است که به آمادگی دانش‌آموزان در روزهای بحرانی می‌پردازد. کانون‌های دانشجویی فعالیت‌های مستمر و داوطلبانه‌ای در شهرها و موسسات آموزشی کشوری برگزار می‌کنند.

بعد از زلزله کرمانشاه بود که تیم‌های حمایت روانی سحر با حضور اعضای متخصص جوانان در حوزه‌های روان‌شناسی و روان‌پزشکی و مددکاری تشکیل شد. سیل کشور در سال 1398 و حوادث دیگری مثل شیوع کرونا هم از حضور و فعالیت اعضای جوانان خالی نبود.

مهم‌ترین ماموریت سازمان جوانان جذب نیروهای جوان به سمت فعالیت‌های هلال‌احمر است. بسیاری از این افراد با شرکت در طرح‌های مختلف و حضور در دوره‌های آموزشی اولیه و تخصصی، به جمع امدادگران جمعیت هلال‌احمر اضافه می‌شوند و با ورود به 30 سالگی، به عضویت سازمان داوطلبان یا امدادونجات در می‌آیند.

جوانان هلال‌احمر پا به رکاب شدند

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.