تور کلاهبرداران از فضای حقیقی تا مجازی

گزارش «شهروند آنلاین» از پرونده‌های زنان و مردان تبهکار کشور

کلاهبرداران از هر فرصت استفاده می‌کنند تا راهی برای اجرای نقشه‌های متقلبانه‌شان پیدا کنند. اعتماد طعمه‌هایشان را چه در فضای حقیقی و چه در فضای مجازی نشانه می‌روند تا سناریوی سیاه خود را عملی کنند. تور کلاهبرداری‌های مردان و زنان بزهکار همیشه پهن است تا شکارشان را به دام بیندازند. چرب‌زبانی می‌کنند و با سیاه‌نمایی و نمایش کلامی پول‌های میلیونی را به حساب خود سرازیر می‌کنند. در 24 ساعت گذشته پلیس کشور کلاهبرداران زن و مردی را به دام انداخته است که هرکدام طعمه‌های خاصی را هدف تبهکاری‌های خود قرار داده بودند. متهمی که تنها از راننده‌های اینترنتی کلاهبرداری می‌کرد، زنی خریداران لوازم خانگی را سرکیسه می‌کرد، کلاهبرداری هم در پوشش «دریافت سهمیه سوخت جبرانی» پول‌های میلیونی به حسابش روانه می‌کرد، طعمه‌های دو کارمند شهرداری کرمانشاه ارباب رجوع‌هایشان بودند و مردی هم با ترفند سرمایه‌گذاری در حوزه ارز دیجیتال دست به نقشه متقلبانه زده بود.

کلاهبرداری از راننده‌های اینترنتی

یک متهم کلاه رانندگان تاکسی‌های اینترنتی را برداشت و میلیاردی از آنان کلاهبرداری کرد.

به‌دنبال مراجعه تعدادی از رانندگان تاکسی‌های اینترنتی به مجموعه قضائی و پلیس آگاهی فارس و طرح ادعای اینکه از سوی فردی ناشناس مورد کلاهبرداری قرار گرفته‌اند، کارآگاهان پلیس آگاهی فارس وارد پرونده شدند.

کارآگاهان در بررسی‌های اولیه و تحقیق از شکات مطلع شدند که متهم خود را یکی از اعضای کادر درمانی بیمارستان‌های مختلف شیراز معرفی کرده و از طریق اپ‌های تاکسی اینترنتی، درخواست حمل بسته‌های پزشکی از فرودگاه به سمت بیمارستان می‌کند.

برابر مستندات، متهم به بهانه تداخل در سیستم پرداخت، از راننده درخواست پرداخت کرایه بار را مطرح و پس از انجام کار، تلفن همراهش را خاموش می‌کرده است.

رانندگان به محض رسیدن به محل دریافت بسته‌های پزشکی سفارش‌شده از سوی کلاهبردار، متوجه می‌شدند که هیچ بسته و فرد تحویل‌دهنده‌ای وجود ندارد و مورد کلاهبرداری قرار گرفته‌اند.

کارآگاهان با اقدامات فنی و تخصصی موفق به شناسایی و دستگیری متهم در یکی از محله‌های شیراز شدند. متهم در بازجویی اولیه به ۵۰ فقره کلاهبرداری به مبلغ یک‌میلیارد و ۵۰۰میلیون ریال اعتراف کرده است.

دستگیری زن کلاهبردار در کرمانشاه

زن کلاهبرداری که با جلب اعتماد مردم اقدام به کلاهبرداری می‌کرد در کرمانشاه دستگیر شد.

یک زن کلاهبردار با جلب اعتماد مردم و به بهانه خرید لوازم خانگی ارزان‌قیمت ۶۰میلیارد ریال اخاذی و کلاهبرداری کرد.

پس از مراجعه چند شهروند به کلانتری ۱۳ فردوسی کرمانشاه و اعلام شکایت از یک زن میانسال به جرم کلاهبرداری، رسیدگی به موضوع در دستور کار قرار گرفت.

ماموران کلانتری با دریافت اطلاعات، تحقیقات گسترده خود را آغاز و پس از شناسایی زن کلاهبردار در عملیاتی غافلگیرانه او را دستگیر کردند. این متهم پس از دستگیری برای سیر مراحل قانونی و صدور حکم به مراجع قضائی معرفی شد.
تاکنون ۲۵ نفر از این کلاهبردار شکایت کرده‌اند.

افرادی که مورد کلاهبرداری و سوءاستفاده مالی قرار گرفته‌اند، می‌توانند با مراجعه به کلانتری ۱۳ فردوسی کرمانشاه شکایت خود را ثبت کنند.

کلاهبرداری با عنوان «سهمیه سوخت جبرانی»

تعدادی سرشماره مترصد کلاهبرداری با عنوان «دریافت سهمیه سوخت جبرانی» مسدود شد. پس از اختلال به‌وجود آمده در سامانه توزیع سوخت، مسئولان کشوری از ارایه سهمیه سوخت جبرانی سخن به میان آورده‌اند که این موضوع همانند سایر موضوعات از قبیل ثبت‌نام یارانه، سهام عدالت، کد بورسی و … دستاویز مجرمان سایبری برای کلاهبرداری از شهروندان شده است.

بر اساس رصدهای صورت گرفته در فضای مجازی و گزارشات دریافتی مردمی، تعدادی سرشماره که در این حوزه مترصد کلاهبرداری از هموطنان بودند، مورد شناسایی قرار گرفتند و ضمن مسدودسازی، اقدام انتظامی و قضائی پلیس فتا علیه مرتکبان اینگونه جرایم در حال پیگیری بوده و نتیجه متعاقبا اعلام خواهد شد.

افرادی با ارسال پیامک و اخبار جعلی، مردم را به سایت‌ها و لینک‌های جعلی برای ثبت‌نام «سهمیه سوخت جبرانی» هدایت می‌کنند و از این طریق اطلاعات محرمانه بانکی و شخصی افراد را به سرقت می‌برند.

در این روش لینکی به‌صورت پیامک برای شهروندان ارسال شده و از کاربر درخواست می‌کند برای دریافت سهمیه سوخت جبرانی به لینک موجود در پیامک مراجعه کنند و پس از آن افراد به سایت‎‌‌های فیشینگ هدایت شده و مورد کلاهبرداری قرار می‌گیرند.

پیامک‌هایی که حاوی متن‌های اغواکننده یا پیشنهادهای باورنکردنی هستند، معمولا دارای شماره تلفن برای تماس است یا در آن عنوان می‌شود بعد از ارسال پیامک با شما تماس گرفته می‌شود، در این صورت حتما شماره‌ای که با شما تماس گرفته است، باید مورد بررسی قرار گیرد.

معاون اجتماعی پلیس فتای ناجا با اعلام این خبر از عموم مردم خواست: «اخبار مربوط به سهمیه سوخت را تنها از طریق سازمان‌های معتبر پیگیری کنند و توجه داشته باشند این قبیل سایت‌های کلاهبرداری از کاربران اطلاعاتی از قبیل کدملی، شماره حساب، شماره کارت، رمزهای اول و دوم، تاریخ انقضا و 2 CVV کارت بانکی را می‌خواهند.

هموطنان به‌هیچ عنوان اطلاعات شخصی و بانکی خود را در این سایت‌ها وارد نکنند و در صورتی که به‌هر علت با ورود به سایت‌های جعلی اطلاعات کارت بانکی خود را درج کردند، بلافاصله پلیس فتا را در جریان قرار دهند.

در صورت مواجهه با اینگونه پیامک‌های جعلی ضمن بی‌توجهی به محتوای پیامک، موضوع را از طریق سایت پلیس فتا به آدرس www.cyberpolice.ir یا شماره تلفن ۰۹۶۳۸۰ به منظور رسیدگی سریع‌تر اطلاع دهند.»

2 کارمند شهرداری کرمانشاه کلاهبردار بودند

دو کارمند شهرداری کرمانشاه به اتهام جعل عنوان و کلاهبرداری بازداشت شدند. تاکنون مشخص شده است این مردان 10 میلیارد ریال کلاهبرداری کرده‌اند. در بازرسی از خانه متهمان مقدار ۱۵گرم شیشه، پنج عدد پایپ و مقادیری اموال شهرداری کشف و ضبط شد.

با توجه به اینکه این دو نفر متهم به اختلاس هم هستند، بنابراین تحقیقات لازم در این زمینه هم درحال انجام است. حکم بازداشت موقت برای این دو متهم صادر شده است و پس از اتمام تحقیقات اولیه، اطلاعات کامل‌تری را در اختیار مردم و رسانه‌ها قرار خواهیم داد.

کلاهبرداری پانزی

عامل کلاهبرداری پانزی که با ترفند سرمایه‌‌گذاری در حوزه ارز دیجیتال دست به نقشه متقلبانه زده بود، به دام افتاد.

با ارایه مرجوعه قضائی توسط یکی از شهروندان مبنی‌بر کلاهبرداری از او با ترفند سرمایه‌گذاری در حوزه ارز دیجیتال، رسیدگی به این موضوع در دستور کار کارشناسان پلیس فتای استان اصفهان قرار گرفت.

با بررسی‌های صورت‌گرفته مشخص شد شاکی در سایت دیوار به آگهی «پانزی» با موضوع سرمایه‌گذاری در حوزه رمزارز و دریافت سودهای کلان برخورد کرده و با فرد آگهی‌دهنده تماس می‌گیرد که این فرد ادعا می‌کند اگر ۲۰۰میلیون ریال به او بدهد، بعد از یک ماه ۳۰۰میلیون ریال دریافت خواهد کرد.

شاکی نیز فریب خورده و مبلغ موردنظر را به فرد آگهی‌دهنده پرداخت می‌کند، اما هنگامی که موعد دریافت سود سر می‌رسد، فرد آگهی‌دهنده دیگر به تماس‌های شاکی پاسخ نداده است.

کارشناسان این پلیس با انجام جست‌وجوهای هوشمندانه و تخصصی خود هویت فرد کلاهبردار را به‌دست آورده و پس از کسب دستور مقام قضائی در یک عملیات ضربتی او را دستگیر کردند که در تحقیقات صورت‌گرفته به جرم خود اعتراف کرد و با تشکیل پرونده به مرجع قضائی تحویل داده شد.

شیب تند وقوع پرونده‌های کلاهبرداری در حوزه رمزارزها در حال وقوع است. افراد فرصت‌طلب و سودجو در شبکه‌های اجتماعی با وعده اهدای ارز دیجیتال و تشویق جویندگان کار جهت ثبت‌نام در صرافی آنلاین ارز دیجیتال، اقدام به دریافت حساب کاربری کاربران کرده و با پرداخت سودهای کاذب و موقت از طعمه‌های خود کلاهبرداری می‌کنند.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.