کمپین‌های ۳۰۰۰۰۰۰۰۰۰ تومانی برای گرفتن اسکار!

طعنه تلخ گراناز موسوی به اصغر فرهادی یا اعتراض تند شاعره فیلمساز به پول‌هایی که سازندگان برخی از فیلم‌ها خرج موفقیت در رقابت‌هایی مانند اسکار می‌کنند؟!

خیلی‌ها صحبت‌های گراناز موسوی را که گفته «شرم بر دنیایی که افتخارش را می‌توان به سکه خرید!» طعنه به اصغر فرهادی عنوان کرده‌اند.

شهروندآنلاین: فیلمساز ایرانی که امسال با فیلم «وقت چیغ انار» نماینده استرالیا در رقابت‌های اسکار امسال است؛ با انتقادات تندش درباره کمپین‌های میلیاردی با هدف گرفتن جایزه اسکار خبرساز شده است.

کمپین‌های میلیاردی

گراناز موسوی در این زمینه به آمار و ارقامی باورنکردنی درباره کمپین‌های فیلم‌ها برای حضور موثرتر در رقابت‌های اسکار اشاره می‌کند: آیا می‌دانستید بیشتر فیلم‌هایی که به اسکار و جوایز بزرگ دیگر در آمریکا معرفی می‌شوند کمپین می‌کنند؟
کف شروع این پروسه‌ ۳۵۰۰۰ دلار و سقف آن به ۱۲۰۰۰۰ دلار برای هر فیلم می‌رسد؟ و کمپین یعنی دعوت دست‌اندرکاران و تصمیم‌گیرندگان به شام و جلسات عریض و طویل لوکس نت‌ورکینگ.

حراج افتخار

گراناز موسوی در ادامه به مورد تکان‌دهنده‌تری اشاره می‌کند: آیا می‌دانید فیلم‌های کشورهای جهان چندم (از جمله ایران) و جنوب این دنیای زشت فاسد هم در این کمپین‌ها شرکت می‌کنند و این پول‌ها را خرج توی چشم و چال کردن فیلم‌های‌شان می‌کنند؟
[…] چطور می‌توانید چشم بر فقر و استیصال مردمانی که سوژه فیلم‌ها‌یتان هستند، ببیندید و این پول‌ها را این‌طور خرج دیده‌شدن‌تان کنید؟ شرم باد بر دنیایی که جایزه و افتخار و لیاقت هنری‌اش را می‌توان به سکه خرید.

جایزه اصلی

و در ادامه می‌خوانیم: ما ول معطلیم. عاشقان قلم و دوربین و رنگ و نگار و ساز و کلمه! در هنر را گل بگیرید که جهان رویاهای ما یک‌سر دروغ است و دلق و ریا.
من یک الف شاعر و فیلمساز، آنک و اینک، در جا یک نه گنده می‌کوبم به این درگاه و جیغ می‌کشم: قهوه‌ای باد دنیای زرد سلبریتی‌بازی در هرکجای این کره خاکی و به ویژه در سرزمین‌های بلا‌زده ما. در چنین سرای بی‌اعتبار، مهم‌ترین جایزه دنیا کماکان جایزه‌ای است که فقط می‌شود از پس الک تاریخ از دستان مستاصل و قلب‌های له‌شده و آرزوهای سوخته‌ مردم گرفت. حرف زیاد دارم اما اگر دهان بگشایم جز گپ‌های چارواداری برنخواهد آمد…

گفتنی است که فیلم «وقت چیغ انار» که به عنوان محصول مشترک افغانستان، استرالیا، هلند و ایران تولید شده؛ جدیدترین اثر سینمایی گراناز موسوی، منتقد و فیلمساز ایرانی و البته سراینده کتاب‌های شعر «خط خطی روی شب»، «پابرهنه تا صبح» و «آوازهای زن بی‌اجازه» است که به‌عنوان نماینده‌ سینمای استرالیا برای رقابت در بخش بین‌المللی اسکار معرفی شده است.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.