ماجرای ادامه‌دار تعلیق جودو؛‌ کی بود، کی بود، من نبودم!

با گذشت 2 سال از تعلیق جودوی ایران، همچنان اختلاف بر سر مقصر این ماجرا ادامه دارد

تنش‌های بین فدراسیون جودو با کمیته ملی المپیک و وزارت ورزش بالا گرفته و آرش میراسماعیلی معتقد است مسئولان ورزش کشور نباید در پرونده تعلیق دخالت می‌کردند.

پس از اینکه در پرونده ابتدایی، تعلیق دائم برای جودو ایران با پیش‌شرط مشخص شد، رأی از سوی دادگاه حکمیت ورزش باطل اعلام شد و پرونده به کمیته انضباطی فدراسیون جهانی ارجاع شد. پس از آن کمیته انضباطی فدراسیون جهانی، نهم اردیبهشت ماه سال‌جاری، فدراسیون جودوی ایران را به مدت چهار سال (از سپتامبر ۲۰۱۹ تا سپتامبر ۲۰۲۳) از حضور در کلیه رویدادهای بین‌المللی محروم کرد. اما فدراسیون جودو شکایت دیگری را در دادگاه حکمیت ورزش علیه رأی کمیته انضباطی فدراسیون جهانی ارایه کرد و بعد از آن لایحه دفاعی هر دو طرف به دادگاه حکمیت ارسال شد.

سرانجام داوران دادگاه حکمیت ورزش پس از رسیدگی به لوایح شکایت، در نامه‌ای به فدراسیون جودو اعلام کردند، جلسه رسیدگی به پرونده شکایت ایران از فدراسیون جهانی، سوم آذر به صورت ویدیو کنفرانس برگزار می‌شود.

در این میان آرش میراسماعیلی، رئیس فدراسیون جودو که برخلاف نظر مسئولان وزارت ورزش همچنان پیگیر شکستن رأی کمیته انضباطی فدراسیون جهانی است، با انتقاد شدید از رئیس کمیته ملی المپیک، می‌گوید: «متاسفانه متوجه شدیم آقای صالحی امیری بدون هماهنگی و اجازه ما نامه‌ای را به رئیس فدراسیون جهانی جودو ارسال کرده که برای ما جای تعجب دارد. هفته پیش خودم با مسئولان فدراسیون جهانی جودو صحبت کردم. خود من با آنها در تماس هستم، اگر قرار است نامه‌ای ارسال شود باید با تیم حقوقی کاملا مشورت شود. ما نامه‌ای را با امضای حدود ۴ یا ۵ هزار جودوکار ایران به کمیته ملی المپیک دادیم و از آنها خواستیم این نامه را به کمیته بین‌المللی المپیک اعلام کنند، اما متاسفانه روز گذشته متوجه شدیم یک نامه‌ ملتمسانه بدون هماهنگی ما به فدراسیون جهانی جودو ارسال شده که شاید بر روند پرونده اثرگذار باشد.»

بعد از این اظهارات آرش میراسماعیلی که قبلا اختلاف او با مسئولان وزارت ورزش در دوره قبلی و کمیته ملی المپیک علنی شده بود، دبیرکل کمیته ملی المپیک هم واکنش نشان داده و می‌گوید: «اظهارات و ادعای مطرح‌شده مایه تعجب و تاسف است. تمام تلاش‌های لازم از سوی کمیته ملی المپیک با کمیته بین‌المللی المپیک، فدراسیون جهانی جودو و دادگاه حکمیت ورزش برای لغو تعلیق صورت گرفته است و ادامه هم خواهد داشت. در همین راستا آقای سجادی و داورزنی برای دفاع و حمایت از رشته جودو و رفع تعلیق در جلسه دادگاه شرکت کردند. هیچ اقدام ناهماهنگی تاکنون صورت نگرفته است، اما متاسفانه فدراسیون جودو رسما و بدون هماهنگی با کمیته ملی المپیک اقدامات خودسرانه زیادی انجام داده از جمله ارتباط تلفنی با فدراسیون جهانی جودو که کمیته ملی المپیک از کم و کیف آن بی‌اطلاع است.»

و در نهایت واکنش فدراسیون جودو نیز این‌گونه بود: «این نامه بدون هماهنگی با فدراسیون جودو جمهوری اسلامی ایران نگارش و ارسال شده بود، همچنین طومار امضا شده از سوی جامعه جودو نیز انعکاس داده نشده بود که طبیعتا این ایمیل در آستانه برگزاری جلسه دادگاه حکمیت ورزش بی‌تاثیر نخواهد بود. متاسفانه بارها رئیس کمیته ملی المپیک علیه رئیس فدراسیون جهانی مصاحبه و او را تحریک کرده است. رفتار خصمانه رئیس فدراسیون جهانی بی‌تاثیر از تحریکات این مصاحبه‌ها نبوده است.»

به نظر می‌رسد در شرایطی که بیش از دو سال از تعلیق و محرومیت جودوی ایران می‌گذرد و جودوکاران به خاطر شرکت نکردن در رویدادهای بین‌المللی متضرران اصلی این ماجرا به حساب می‌آیند، تنش بین مدیران داخلی نمی‌تواند مشکلی را حل کند و قطعا باعث پیچیده‌ترشدن پرونده خواهد شد.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.